عصر دیروز شبکه العربیه اعلام کرد که آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی گفت که این کشور برای خروج دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در این کشور مهلتی 24 ساعته تعیین و دستور فوری صادرکرده است.

بنابر این گزارش، بهانه آلبانی برای این اقدام عجیب، «حمله سایبری گسترده» خوانده شده که مقامات تیرانا مدعی هستند از جانب ایران صورت گرفته است.

در این گزارش ادعا شده که دولت آلبانی اقدام به اخراج سفیر ایران در تیرانا کرده، در حالی که ایران از سال ۱۳۹۷ در این کشور سفیر ندارد.

رویترز هم در همین راستا گزارش داد که «ادی راما»، نخست‌وزیر آلبانی چهارشنبه (هفتم سپتامبر) گفت به همه دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در این کشور دستور داده که ظرف ۲۴ ساعت خاک آن را ترک کنند.

ادی راما، با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به دست داشتن در «یک حمله سایبری گسترده» به کشورش، اعلام کرد که آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران را قطع می‌کند.

راما در بیانیه‌ای ویدئویی گفت «دولت تصمیم گرفته به روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران پایان دهد» و در ادامه مدعی شد: این واکنش شدید کاملاً با شدت و خطر حمله سایبری که تهدیدات فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سامانه‌های دیجیتال و هک سوابق دولتی، سرقت ارتباطات الکترونیکی داخلی دولت و ایجاد هرج و مرج و ناامنی را در پی داشت، متناسب است».

راما در پیامی ویدیویی گفت که این تصمیم در جلسه شورای وزیران آلبانی گرفته شده و بلافاصله اجرا می‌شود.

او ایران را متهم کرد که حمله سایبری به نهادها و موسسات آلبانی در روز ۱۵ ژوئیه  را با هدف «فلج کردن خدمات عمومی و سرقت اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی از سامانه‌های دولتی» کارگردانی و حمایت کرده است.

 

 راما: چهار گروه در حمله سایبری نقش داشتند

نخست وزیر آلبانی گفت حمله سایبری ۱۵ ژوئیه در رسیدن به اهدافش ناکام بوده و خساراتی که وارد کرده، در مقایسه با آنچه عاملان آن در نظر داشتند «اندک بوده است».

راما گفت که هفته‌های کار شبانه‌روزی برای شناسایی مهاجمان انجام شده و تیم‌های تخصصی از نهادهای ضد تروریسم سایبری متحدان آلبانی برای این کار به تیرانا رفته‌اند.

به گفته او نتیجه این تحقیقات با «شواهد متقن» نشان می‌دهد که این حمله سایبری «با حمایت و سازماندهی جمهوری اسلامی ایران و از طریق چهار گروه انجام شده که یکی از آنها یک گروه تروریستی سایبری بدنام و بین‌المللی است که قبلا در حملات سایبری به اسرائیل، امارات، اردن، کویت و قبرس دست داشته است».

نخست وزیر آلبانی گفت که کشورش متحدان استراتژیک و کشورهای دوست کشورش را در جریان این حمله سایبری قرار داده و نتایج تحقیقات را در اختیار آنها گذاشته است.

 

آمریکا هم از قافله عقب نماند!

بعد از سخنان راما، یکی از سخنگوهای کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا این حمله سایبری را به شدت محکوم می‌کند.

به دنبال این خبر، کاخ سفید در بیانیه‌ای حمله سایبری ایران علیه آلبانی، از متحدین ناتو را «بهشدت محکوم» و بر پاسخگویی ایران در باره این حمله «بی‌سابقه» تاکید کرده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که آمریکا اقدامات «بیشتری» برای پاسخگو کردن ایران درخصوص فعالیت‌هایی که «تهدیدی برای امنیت » یکی از متحدین آمریکا است، انجام خواهد داد.

 

چالش دیپلماتیک ادامه‌دار و درنهایت قطع روابط

آلبانی درحالی روابط دیپلماتیک را با ایران قطع کرده است که پیش از این هم با ایران تنش‌های دیپلماسی داشت و دیپلمات‌های ایران و همین طور ماموران امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی را به جاسوسی و تلاش برای خرابکاری در این کشور متهم کرده بود. برای مثال در سال ۱۳۹۷ اقدام به اخراج دو دیپلمات ایرانی از جمله «غلامحسین محمدنیا» سفیر ایران با اتهام واهی به خطر انداختن امنیت این کشور کرده بود. از آن زمان به بعد، سفارت ایران در آلبانی در سطح کاردار اداره می‌شد.

این تخاصم درحالی است که آلبانی سال‌هاست کشور میزبان اعضای گروهک تروریستی منافقین است. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۳ آلبانی را مجاب کرد اعضای این سازمان را به عنوان پناهنده بپذیرد. بیش از دو هزار نفر از اعضای گروهک منافقین پس از برچیده شدن اردوگاه‌هایشان در عراق، به آلبانی منتقل شده و در این کشور مستقر هستند.

این موضوع روابط ایران و آلبانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.