محبوبه ولی، روزنامه نگار

«آفرین بر شما اما به شرطی که تا پایان بر موضع خود بایستید.»؛ این «آفرینی» است که آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان به نمایندگان اصفهان در مجلس بابت استعفای دسته جمعی‌شان گفت. 

او ضمن تاکید بر اینکه صدای مردم اصفهان باید به گوش دولت برسد، انتقاد کرد که هیچ‌یک از دولت‌ها برای زاینده‌رود قدمی برنداشتند.

امام جمعه اصفهان مستقیما به شخص روحانی و عمل نکردن به وعده‌هایش هم اشاره کرد و افزود: «رئیس‌جمهوری در جمع مردم اصفهان گفت زاینده‌رود جاری می‌شود اما نشد و حتی دولت بودجه‌ای برای آب اصفهان در نظر نگرفته است.» البته این تنها امام جمعه اصفهان نبود که از استعفای دسته جمعی نمایندگان این استان در مجلس حمایت کرد. مجمع اصولگرایان نیز با صدور بیانیه‌ای از اقدام حمایت کرده است. در بیانیه این مجمع آمده است: «سال‌هاست که استان اصفهان را استانی برخوردار می‌نامند در حالی که نه تنها نرخ بیکاری این استان بیش از متوسط کشوری است، بلکه تامین آب آشامیدنی مردم نیز با مشکل جدی مواجه شده است.»

مجمع اصولگرایان هم مانند امام جمعه اصفهان نوک پیکان انتقادات خود را به سوی شخص حسن روحانی گرفته و در بیانیه خود نوشته است: «رئیس‌جمهور به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با بررسی عملکرد زیر مجموعه‌های خود بیندیشد که چرا مصوبات شورای عالی آب در مورد زاینده‌رود به ویژه در زمینه بارگذاری‌های جدید بر زاینده‌رود و برداشت‌های غیرمجاز و بی‌رویه اجرا نشده است.»

چاره آخر یا شانتاژ؟

این استعفای پر سر و صدا مربوط به چهارشنبه گذشته است. همان روزی که اصلاحات لایحه CFT در مجلس تصویب شد، 18 نماینده اصفهان در اعتراض به صفر شدن بودجه آب استانشان در لایحه بودجه 98 به صورت دسته‌جمعی استعفا کردند. بسیاری این اقدام نادر را شانتاژ خبری، شوخی یا زهر چشم گرفتن اصفهانی‌ها از دولت و لاریجانی تفسیر کردند. در واقع از آنجا که «کرسی نمایندگی در مجلس و مواهبش» برای هر کسی قابل چشم‌پوشی نیست، کسی استعفای این نمایندگان را جدی نگرفت.

نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه دیروز اما در پاسخ  به این واکنش‌ها گفته است استعفای آنها نه تنها شوخی نیست بلکه خیلی هم جدی است. 

حسینعلی حاجی دلیگانی، به فارس گفته است: «به عنوان عضو ناظر از طرف مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنم وقتی وضعیت پروژه‌ها را در سطح ملی مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم استان‌های دیگر در اجرای پروژه‌های زیربنایی و زیرساختی از اصفهان سبقت می‌گیرند.»

دیگر نمایندگان این استان نیز طی روزهای گذشته تاکید کرده‌اند که چاره‌ای جز استعفا نداشته‌اند. عباس مزروعی سبدانی، وکیل حقآبه‌داران شرق اصفهان درباره ابعاد این موضوع به ایلنا گفته است: «اکنون همه چیز استان اصفهان درگیر آب است و ندیدن این موضوع در بودجه، به معنای فراموش کردن این استان است.»

او به پنج میلیارد تومانی که دولت اخیرا برای جبران خسارت 400 هزار کشاورز، بخشنامه کرده، اشاره کرده و افزوده است: «چنین مبلغی برای استانی مثل اصفهان که تامین کننده آب و آهن و فولاد کشور است، نادرست و نازیبا است. دولت برای مالباختگان یک صندوق ورشکسته ممکن است ۱۴ میلیارد تومان بگذارد اما برای این تعداد کشاورز چنین مبلغ اندکی کنار می‌‌گذارد.»

نظر مزروعی درباره استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان نیز این است که چاره‌ای جز استعفا ندارند. او در این مورد می‌گوید: «نمایندگان اصفهان از هر دو جناح هستند و حتما در گذشته در کمیسیون‌های مختلف در رابطه با یافتن راهکاری برای مسئله آب بحث و گفتگو کرده‌ و جلساتی با نمایندگان دولت داشته‌اند اما اکنون متوجه شده‌اند که راهی جز استعفا، پیش پایشان نیست.»

بدقولی نوبخت و کنایه‌اش

یکی از جلساتی که این وکیل حقآبه کشاورزان اصفهان به آن اشاره کرده، جلسه چندین ماه گذشته با وزیر نیروست. حاجی دلیگانی به جلسه اشاره کرده و گفته است که رئیس مجلس در جلسه با حضور وزیر نیرو قول داده است که مسئله آب را پیگیری کند اما چندین ماه گذشته و نتیجه‌ای ندیده‌ایم. همچنین نتیجه مشخصی از وزارت نیرو ندیده‌ایم.

او به جلسه‌ای با نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز اشاره کرده و افزوده است که نوبخت در آن جلسه قول اختصاص بودجه قابل توجه به دو پروژه در اصفهان را داده بود که به قولش عمل نکرد.

 مجمع اصولگرایان هم مانند امام جمعه اصفهان نوک پیکان انتقاداتش را به سوی شخص حسن روحانی گرفته و نوشته است: «رئیس‌جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با بررسی عملکرد زیرمجموعه‌های خود بیندیشد که چرا مصوبات شورای عالی آب در مورد زاینده‌رود اجرا نشده است.»

در دولت اما بر خلاف مجمع اصولگرایان و امام جمعه اصفهان، واکنش‌ها به این استعفای نادر مثبت نبود. محمدباقر نوبخت که از سوی نمایندگان اصفهان به بدقولی متهم می‌شود، پس از شنیدن استعفای دسته جمعی آنها در نشست خبری بودجه 98 با کنایه گفت که «مجلس می‌تواند بگوید منابعی که ایجاد کردید کم است، بنابراین هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند بگوید که «چون در لایحه بودجه چنین چیزی دیده نشده استعفا می‌دهم»! چند روز دیگر هر آنچه ما در بودجه ندیدیم می‌توانند ببینند.»

روزنامه ایران هم به عنوان روزنامه رسمی دولت در شماره روز گذشته خود با انتقاد از استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان در اعتراض به بودجه آب این استان، نوشت: «ما چیزی به عنوان نماینده استان نداریم. نمایندگان در اصل نماینده مردم ایران هستند که از طریق مردم منطقه خاصی برگزیده می‌شوند. بنابراین بیش از آنکه مدافع منافع منطقه‌ای و محلی باشند (که این دفاع ایرادی هم ندارد) باید مدافع منافع و مصالح کل کشور باشند. اگر قرار باشد که هر تعداد نماینده که موضوعی را مخالف اولویت‌های خود می‌دانند، تهدید به استعفا کنند که در این صورت گفت‌و‌گو و بحث بی‌معنا می‌شود. این بدان معنا نیست که خواسته این نمایندگان درست یا نادرست است، بلکه هدف تذکر دادن این نکته است که برای رسیدن به هدف خود از شیوه‌هایی استفاده نکنیم که اگر دیگران هم از آن استفاده کردند، ناراحت خواهیم شد.»

«آب» شوخی‌بردار نیست

به‌رغم آنچه روزنامه ایران نوشته، نمایندگان مجلس دغدغه‌های منطقه‌ای بسیاری نیز دارند، به ویژه که اغلب با توسل به همین دغدغه‌های منطقه‌ای و استانی رأی جمع می‌کنند.  نمایندگان استان اصفهان در هر انتخابات به مردم استانشان وعده می‌دهند که از طریق ملزم کردن دولت به تامین بودجه لازم، احداث تونل کوهرنگ را محقق می‌کنند تا مسئله آب این استان حل شود اما هر بار نه تنها مسئله آب حل نمی‌شود، بلکه زاینده‌رود بیش از گذشته به سوی برهوت شدن پیش می‌رود و صنعت و کشاورزی استان نیز هر سال بیشتر از سال قبل گرفتار بی‌آبی می‌شوند. 

نمایندگان اصفهان در استعفانامه خود خطاب به علی لاریجانی نوشته‌اند در صورتی که نتوانند حق مردم استانشان را برای تامین آب شرب از طریق این دولت تامین کنند، دلیلی برای حضور در مسئولیت نمایندگی نمی‌بینند.

آنها ادامه داده‌اند که از زمان تقدیم استعفای خود از حضور در صحن و کمیسیون‌ها خودداری می‌کنند و منتظر می‌مانند تا تکلیفشان مشخص شود. 

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه دیروز اما در پاسخ  به این واکنش‌ها گفته است استعفای آنها نه‌تنها شوخی نیست، بلکه خیلی هم جدی است. او می‌گوید: استان‌های دیگر در اجرای پروژه‌های زیربنایی و زیرساختی از اصفهان سبقت می‌گیرند

تکلیف آنها به دو صورت مشخص می‌شود؛ یا اینکه بودجه قابل توجهی برای آب اصفهان در سال 98 در نظر گرفته شود که بعید است یا اینکه با استعفایشان موافقت شود که بعیدتر است. اگر دولت در نهایت مجبور شود بودجه‌ای برای آب این استان در نظر بگیرد، با توجه به تنگناهای مالی موجود، قطعا آنقدر نخواهد بود که خطر خشکسالی را از این استان دور کند. بنابراین به نظر می‌رسد راهی که دولت و مجلس در برابر این استعفای دسته جمعی خواهند رفت، نه افزایش بودجه خواهد بود نه پذیرش این استعفا و بدین ترتیب این جدالی است که ادامه خواهد داشت. 

از سوی دیگر حمایت افرادی چون امام جمعه اصفهان و جریاناتی چون مجمع اصولگرایان از این موضع و اقدام نمایندگان استان اصفهان و درگیری‌هایی که بر سر آب در اصفهان در جریان است، حکایت از آن دارد که حتی اگر استعفای نمایندگان این استان شوخی باشد، اما مشکل آب در این استان اصلا شوخی نیست و بمب ساعتی است که هر آن به لحظه انفجارش نزدیک می‌شود.