رزمایش مشترک پهپادی نیروهای چهارگانه ارتش ایران از صبح دیروز با مانور ۱۵۰ پهپاد بدون سرنشین آغاز شد.

به گزارش فارس، در نخستین روز از رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش، مناطق مرزی، محدوده رزمایش و آب‌های بین‌المللی مورد شناسایی و پایش قرار گرفت.

در این روز، پهپادهای مراقبتی و شناسایی از نیروهای چهارگانه ارتش، عملیات پایش مرزهای کشور و شناسایی اهداف مدنظر در منطقه عمومیرزمایش را با موفقیت انجام دادند.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ارتش با اعلام این خبر گفت: در این بخش از رزمایش پهپادهای یسیر، صادق، پلیکان، ابابیل ۳، یزدان و مهاجر ۶ با پرواز از پایگاه‌های پهپادی ارتش از نقاط مختلف کشور نسبت به شناسایی اهداف و همچنین مراقبت و پایش مناطق مورد نظر در مرزها و آب‌های بین‌المللی اقدام کردند.

امیر دریادار سید محمود موسوی افزود: با توجه به گسترش توان پهپادی ارتش و انجام ماموریت‌های متنوع و متعدد پهپادی و لزوم هماهنگی این پروازها، شبکه فرماندهی و کنترل عملیات پهپادی ارتش ایجاد شده است.

سخنگوی این رزمایش با اشاره به اشراف اطلاعاتی ارتش بر مرزهای تحت کنترل با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله پهپادها، گفت: در این رزمایش تنها بخش کوچکی از دستاوردهای پهپادی ارتش به کار گرفته خواهد شد.

دریادار موسوی خاطرنشان کرد: حفظ و ارتقای آمادگی رزمی اصلی اجتناب‌ناپذیر برای ارتش است و این آمادگی‌ تمرینات مختلف در طول سال برای تمرین آموخته‌های علمی در محیط و میدان رزمایش است

 

آخرین خبرها از تجهیزات حوزه پهپادی ایران

فرمانده رزمایش مشترک پهپادی ذوالفقار ارتش نیز در این زمینه گفت: امنیت کشور و منطقه باید توسط خودمان تامین شود، اگر قرار است کسی برای ما امنیت برقرار کند این به معنای امنیت عاریه‌ای است که اصلا ارزش ندارد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، صبح دیروز در اولین روز از رزمایش با بیان اینکه امروز کشور ما دارای نیروهای مسلح قوی، با تجربه و مقتدری است، گفت: نیروهای مسلح از تجهیزات لازم برای انجام ماموریت خود برخوردار هستند، اما اگر ما نگاهمان به آینده نباشد، و مطابق با فناوری‌های روز و آینده حرکت نکنیم قطعا از دیگران عقب خواهیم ماند.

وی با تاکید بر اینکه پهپاد امروزه یک پدیده جدید است، افزود: اثرگذاری این پدیده در جنگ‌های اخیر در دنیا ثابت شده است که می‌توان به جنگ آذربایجان و ارمنستان، جنگ اوکراین و روسیه و ... اشاره کرد.

امیر دریادار سیاری ادامه داد: امروز پهپاد در ارتقای توان رزم نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران جایگاه بزرگی پیدا کرده و در سازمان رزم ارتش گنجانده شده است و در کنار سایر تجهیزات دیگری که وجود دارد توان رزم ما را مطابق با فناوری روز ارتقا بخشیده است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با تاکید بر اینکه در این حوزه نمی‌خواهیم به دیگران وابسته باشیم و تجهیزات حوزه پهپادی تماما به صورت بومی تولید می‌شود، عنوان کرد: اکثر پهپادهایی که در این رزمایش شاهد حضور و اجرای عملیات آنها هستیم، تولید اولیه‌اش در داخل ارتش بوده و برای تکمیل و تولید انبوه به وزارت دفاع و یا شرکت‌های دانش‌بنیانی که در سطح کشور هستند سپرده شده‌اند.