نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار طالبان با ایران در مورد حق‌آبه هیرمند گفت که اعتماد بین ما و طالبان کمرنگ شده است.

فداحسین ملکی در این باره به عصرایران اظهار کرد: طالبان نتوانسته‌اند با کشورهای همسایه بر اساس معاهداتی که دارند عمل کنند. جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیده است که علی رغم اینکه در بحث دیپلماسی با طالبان شتاب را بیشتر کند اما راهکارهای دیگر را هم داشته باشد.

وی افزود: طالبان تا به حال تعرضات زیادی در مرزهای شرقی ما انجام داده است که خوشبختانه با پاسخ جدی مرزبانی و ارتش ما مواجه شده‌اند.

نماینده زاهدان تاکید کرد: ما مجبوریم راهکاری دیگر را در مورد طالبان به کار ببریم که آنها مجبور باشند به قوانین بین‌المللی و مرزها احترام بگذارند و به تعهدات قبلی دولت‌های افغانستان که مهمترین آن حقابه هیرمند بوده است متعهد باشند و آنها را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه طالبان در مورد حق‌آبه هیرمند بازی درمی‌آورند، بیان کرد: یک روز می‌گویند آب نیست، یک روز می‌گویند این حقابه داده می‌شود، اما خبری از پرداخت نیست؛ به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که ما احساس می‌کنیم اعتماد لازم بین ما و طالبان کمرنگ شده و اگر این رفتار آنها ادامه داشته باشد این اعتماد سلب می‌شود.

ملکی گفت: از زمانی که طالبان سرکار آمده‌اند حق‌آبه هیرمند پرداخت نشده است و قطعا جمهوری اسلامی ایران از این موضوع و حق مردم سیستان کوتاه نمی‌آید. آنها در این موضوع اختلافاتی بین خودشان دارند برخی از آنها موافق پرداخت هستند برخی که گرایش به سرویس‌های امنیتی کشورهای خارجی دارند مخالف هستند. اما طالبان مطمئن باشند ما از ابزارهای دیگر برای گرفتن حق و حقوق‌مان در مورد حق‌آبه هیرمند استفاده می کنیم چراکه الان در حوزه سیستان در مورد هیرمند بحران جدی وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: به مقامات افغان و ‌رابطین‌شان که با راهبران طالبان ارتباط دارند گفته‌ایم که ایران نمی‌تواند تحمل کند که مردمش در سیستان زجر بکشند و نتوانند کاری برایشان انجام دهند؛ قطعا ما از ابزارهایمان برای اخذ این حقوق استفاده می‌کنیم.

وی در مورد اینکه آیا حکومت طالبان در افغانستان در آینده حکومت با ثباتی خواهد بود، گفت: در یکسال گذشته طالبان نشان داده‌اند که نتوانستند ثبات ایجاد کنند. فرهنگ افغانستان به گونه‌ای است که تا اجماع همه اقوام در حاکمیت نباشد یک قوم نمی‌تواند به طور کامل بر افغانستان تسلط داشته باشد. اگر اجماع داخلی در افغانستان ایجاد نشود جنگ‌های داخلی به وجود می‌آید و محملی برای گروه‌های تکفیری می‌شود.

مالکی افزود گفت: طالبان به دلیل مشکلاتی که در افغانستان دارند، نتوانسته‌اند هماهنگی و همدلی بین گروه‌ها، احزاب و اقوام مختلف به وجود بیاورند و ساختار منسجمی ایجاد کنند.