رئیس مجلس ایران گفت: آمریکا طی سال گذشته اقدام به انتقال تعدادی زیادی از داعشی‌ها به افغانستان کرده که می‌تواند همان دردسری را که درعراق و سوریه به وجود آورد در مناطق دیگری از آسیا ایجاد کند.

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با «چن زو»، نایب رئیس مجلس ملی جمهوری خلق چین با اشاره به نقش مهم چین در شرایط پیچیده کنونی منطقه و بین‌الملل گفت: خوشبختانه روابط ایران و چین در سطح بالایی قرار دارد و رایزنی‌های سیاسی دو کشور در سطوح مختلف نشان دهنده عمق روابط است.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ برجام از سوی سایر کشورهای عضو گروه ۱+۵ بعد از خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: اگر آمریکا تخلف کند و سایر کشورهای عضو اقدامی نکنند، برجام فایده‌ای برای ایران نخواهد داشت از این رو نقش شما، روسیه و کشورهای اروپایی در حفظ پیمان هسته‌ای بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: همکاری‌های ۶ کشور ایران، چین، پاکستان، ترکیه، روسیه و افغانستان در مقابله با تروریسم بسیار مهم است.

آمادگی چین برای افزایش سرمایه‌گذاری در ایران

چن زو نایب رئیس مجلس ملی جمهوری خلق چین نیز سفرهای دوجانبه میان ایران و چین را در ارتقای سطح روابط مثمر ثمر دانست و افزود: علیرغم وضعیت خاص منطقه‌ای و بین‌المللی، هدف چین برقراری روابط درازمدت با ایران است و امیدواریم با همکاری با طرف ایرانی همکاری‌ها در حوزه منطقه‌ای و بین المللی را  افزایش دهیم.

وی در ادامه ضمن ابراز حمایت چین از توافق هسته‌ای، بیان داشت: چین برای حفظ برجام تلاش کرده چرا که ایران طی سال ها بزرگ‌ترین شریک تجاری چین بوده و تفاهم‌نامه‌های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد.

چن زو در ادامه از تمایل چین برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف در ایران خبر داد و افزود: چین در پروژه‌های عمرانی مختلفی در ایران حضور دارد و قطعا مشکل همکاری‌های بانکی را که دغدغه ایران است پیگیری خواهیم کرد.