وزیر امور خارجه گفت: اکنون در مذاکرات وین در نقطه‌ای هستیم که شاید بتوانیم آن را شروع پایان توافق بنامیم ولی این‌که این شروع پایان توافق چقدر می‌تواند زمان ببرد دقیقا بستگی به طرف مقابل و آمریکایی‌ها دارد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان دیروز در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار افزود: آنچه بین ما و سه کشور اروپایی و چین و روسیه باید انجام می‌شد انجام شده است و اکنون یکی از موضوعات اصلی لغو تحریم‌هاست.

وزیر خارجه کشورمان با بیان این‌که مردم از ما نتیجه می‌خواهند، ادامه داد: من نگاهم این است که مردم صرف نظر از نگاه‌های سیاسی خود در مورد مسائل ملی نگاه ملی دارند و از ما نتیجه می‌خواهند. ممکن است فردی نظرات شخصی خود را بگوید اما رویکرد، نگاه به منافع ملی است و این چیزی است که به ما در طول مذاکرات کمک کرده است. در میز مذاکرات به ما قدرت داده است و این نشان‌دهنده فرهیختگی جامعه است.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا ما واقعا دنبال توافق هستیم، گفت: بعضا برخی به ما می‌گویند چیدمانی که شما گذاشته‌اید چیدمانی است که توافق نشود ولی واقعا این چنین نیست ممکن است فردی یا افرادی در تیم، ملاحظاتی نسبت به برجام داشته باشند ولی ما همه به دنبال توافق خوب، پایدار و قوی برای کشور هستیم. امیرعبداللهیان گفت: از خود من هم بپرسید می‌گویم برجام نتیجه ماه‌ها تلاش همکارانمان در وزارت خارجه بود که به سندی برسیم و این سند مثل هر سند دیگری می‌تواند ایراداتی داشته باشد.

وی با بیان این‌که نمی‌خواهم در اینجا وارد جزییات شوم تصریح کرد: به نظرم ایراد اساسی که در سند برجام وجود دارد این است که در حوزه راستی‌آزمایی آنچه که مربوط به تعهدات هسته‌ای ما می‌شود به خوبی راستی آزمایی می‌شود مثلا مشخص است که چند سانتریفیوژ در حال کار کردن است و یا درصد غنی‌سازی ما چقدر است و آژانس بر این فعالیت‌ها نظارت می‌کند. صفر تا ۱۰۰ این فعالیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما در مورد لغو تحریم‌ها ابهامات زیادی وجود دارد که بخشی از آن به ماهیت مذاکره بر می‌گردد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: ما نیز که اکنون مذاکره می‌کنیم ممکن است با مشکلاتی مواجه باشیم. ما در این مذاکرات براساس اسناد، خطوط قرمز و ملاحظات‌مان متنی را داریم و طرف‌های مقابل هم ممکن است در این مذاکرات ملاحظات خود را داشته باشند و در مجموع توافقی که حاصل می‌شود حاصل تضارب آرا بین هفت طرف است. هفت طرف آرا و نظرات خود را در این ظرف ریخته‌اند و نتیجه آن بیرون آمده است.

وی با اشاره به حضورش در مجلس در هفته قبل گفت: هفته پیش در بین نمایندگان حضور پیدا کردم و تعدادی از آنها گفتند که پیش‌نویس توافق را دیده‌اند و به آن ایراداتی دارند من نیز می‌گویم که اگر فردا به توافق رسیدیم اگر کسی بخواهد موشکافی کند حتما در متنی که نوشته شده ایراداتی وجود دارد و این ایراد به این موضوع بر می‌گردد که بالاخره طرف مقابل نیز مطالبات و ملاحظاتی دارد.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: تیم با این نگاه که می‌خواهد توافق انجام شود به مذاکرات اعزام شده است و صرف نظر از نگاه فردی افراد تصمیم کشور این است چنانچه منافع و خطوط قرمز ما رعایت شود این توافق محقق شود. وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با موضوع مذاکره با بیان این‌که یکی از دلایلی که این مذاکرات طولانی شده به این خاطر است که ما نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم و ما روی خطوط قرمز خود ایستاده‌ایم، اظهار کرد: در مورد بخش‌هایی از این خطوط قرمز نیز و رعایت آن به نتیجه رسیده‌ایم.