وزیر امور خارجه با اعلام اینکه آمادگی رئیس جمهور آذربایجان برای سفر به تهران را دریافت کردیم، گفت: به «الهام علی اف» برای سفر به ایران خوشامد می‌گویم.

به گزارش مهر، حسین امیرعبداللهیان ظهر دیروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری مشترک با «جیحون بایرام‌اف»، وزیر امور خارجه آذربایجان اظهار کرد: در چارچوب مذاکرات امروز، طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه را به طور ویژه مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در گفتگوهای امروز بار دیگر تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان و حمایت ایران از حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ مورد تاکید ما قرار گرفت، ادامه داد: ما معتقدیم در شرایط جدید فرمت‌های منطقه‌ای بین دو کشور و یا با دیگر کشورها وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

امیرعبداللهیان گفت: در سفر هفته گذشته به آنکارا با برادرم آقای «چاووش‌اوغلو» توافق کردیم نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران در سطح وزرای امور خارجه برگزار شود.

 ایجاد فرمت 3+3 برای حل مسئله قره‌باغ

وی افزود: امروز در خصوص بازه زمانی و تاریخ آن توافق خواهیم کرد. فرمت دیگری در سطح کارشناسان ارشد وجود دارد. اجلاس ۳+۳ بین کارشناسان ارشد و در گام بعدی بین وزاری خارجه آذربایجان، ارمنستان، ایران، روسیه، ترکیه و گرجستان برگزار خواهد شد که در مورد تاریخ آن توافق خواهیم کرد و تهران یا یکی از شهرهای ایران میزبان آن خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در همکاری‌های اقتصادی دو کشور است. وزیر نیروی کشورمان در سفری که در هفته جاری به آذربایجان خواهند داشت، در این سفر برنامه‌‌ریزی در خصوص بهره‌برداری از سد خداآفرین انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: تبادل برق بین دو کشور در فصل پرمصرف و با هدف تقویت امنیت انرژی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در توافقات دو کشور قرار گرفت که در جریان سفر وزیر نیروی کشور ما نهایی خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همچنین درباره آلودگی زیست محیطی پیرامون رود ارس با همکارم گفتگو کردیم، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های استان‌های مرزی ما وارد شدن آلودگی به رودخانه مرزی و نگرانی‌های زیست محیطی در رود ارس است.

امیرعبداللهیان گفت: برخی از این موارد در حوزه تخصصی محیط زیست قرار دارد و ریشه‌های آن در ایران و جمهوری آذربایجان مورد شناسایی قرار گرفت و امیدواریم در این مسیر بتوانیم اقدامات مؤثری انجام دهیم.

وی تاکید کرد: خرسندیم که در ماه گذشته، شاهد جهش در حجم تبادلات تجاری دو کشور بودیم و امیدواریم با گفتگوهای امروز شاهد افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: توافق کردیم اقداماتی انجام دهیم که از این رفت‌وآمدها، مردم دو کشور به طور ملموس احساس پیشرفت کنند. احساس پیشرفت زمانی حاصل خواهد شد که رفت و آمد اتباع دو کشور با توجه به مهار کرونا در هر دو طرف به صورت عادی از سر گرفته شود و تجار و بازرگانان و همه بخش‌های که در تعامل و همکاری بین دو کشور در حرکت هستند به راحتی بتوانند مأموریت‌های خودشان را در راستای منافع انجام دهند.