یک منبع مطلع اعلام کرد که از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در بغداد و با حضور مسئولان دو کشور و همچنین مشارکت نخست وزیر و وزیر خارجه عراق اعلان خواهد شد.

به گزارش الفرات نیوز، این منبع تاکید کرد: مباحثاتی که مصطفی الکاظمی در سفر اخیرش به جده و تهران انجام داد منجر به حل بسیار از پرونده‌های مورد اختلاف شد و این امر می‌تواند به کاهش تنش‌های موجود در منطقه کمک کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سفر مسئولان سعودی به بغداد قبل از نشست سران در جده انجام خواهد شد گفت که این امر نیازمند هماهنگی و تدارکات میان سه کشور است.

بر اساس این گزارش، پیش از این نیز یک منبع دیپلماتیک در ریاض اعلام کرد که قرار است مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز یکشنبه هفته جاری به شهر جده عربستان برود و با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و دیگر مقامات ارشد این کشور دیدار کند.

این منبع که خواسته نامش فاش نشود، در ادامه تاکید کرده که پاسخ تهران به مطالبات عربستان و در رأس آنها پایان دادن به آنچه دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و همچنین پایان دادن به تشکیل نیروهای نیابتی در این کشورها که ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند، عنوان شده و همچنین اثبات عملی این امر می‌تواند روابط درست و سالم و مبتنی بر احترام متقابل که به سود ملت‌های منطقه است را ایجاد کند.

 آمادگی کامل برای گفت‌وگو با عربستان را داریم

همزمان با اعلام این خبر، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در سخنرانی خود به صورت مجازی در جلسه عمومی «نهادها و نظم منطقه‌ای» در دهمین مجمع جهانی صلح ایراد کرد، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌رغم برخی اختلافات جدی بین ایران و عربستان، معتقد است که این دو کشور می‌توانند مکمل ظرفیت‌های یکدیگر باشند، گفت: ما آمادگی کامل را برای گفتگو با دولت عربستان در همه موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای داریم و خرسندیم که با مساعی جمیله دولت عراق، تاکنون چند دور گفتگو میان دولت‌های طرفین برگزار شده است.

وی با بیان اینکه «متاسفانه برخی از دولت های منطقه در یک اشتباه محاسباتی مهلک به دنبال باز کردن پای رژیم آپارتاید جنگ‌افروز اسرائیل به این منطقه هستند»، گفت: آن‌ها حتی از عادی‌سازی روابط فراتر رفته، در جهت هم‌پیمانی با رژیم صهیونیستی گام بر می‌دارند. این یک اشتباه راهبردی بزرگ است که زمینه تنش و درگیری را در منطقه با سرعتی سرسام‌آور بالا خواهد برد. جمهوری اسلامی ایران پیشاپیش نسبت به تبعات حضور اسرائیل در منطقه خلیج فارس هشدار می‌دهد و آن کشورها را مسئول هرگونه تبعات خطرناک آن می‌داند.

خرازی تاکید کرد: کشورهای منطقه خلیج فارس به اندازه کافی بالغ هستند که بتوانند بر اختلافات خود غلبه کنند، مکمل یکدیگر باشند و از طریق طراحی یک سازوکار امنیت منطقه‌ای رقابت‌های تاریخی خود را به همکاری تبدیل کنند.