طهمورث حسینی

مجلس یازدهم موسوم به «مجلس انقلابی» بیش از نیمی از عمر خود را گذرانده و در سپهر سیاسی ایران نزدیک‌ترین انتخاب، انتخابات مجلس شورای اسلامی است. طبیعی است که نمایندگان آرام آرام گرایش انتخاباتی به خود بگیرند و سعی کنند با اتصال خود به محافل سیاسی جایگاه و شانی داشته باشند.

داستان محمدباقر قالیباف، هم به عنوان رئیس مجلس و هم فردی که سال‌ها تلاش کرده جریان‌ساز باشد؛ متفاوت است. قالیباف از پس 14 سال مبارزه ناکام در انتخابات ریاست‌جمهوری، سال 1398 در قامت رئیس قوه مقننه جایگاه جدیدی گرفت. بااین حال این جایگاه هرگز او را تبدیل به یک لیدر پیشرو نکرد و همیشه این نگرانی را دارد که با چرخشی همین عنوان هم از وی گرفته شود.

سوپرانقلابی‌ها و آزار قالیباف

قالیباف هرچند که در اوایل حضور در شهرداری تصمیم گرفت مشی اعتدالی داشته باشد و با همه جریان‌های سیاسی تعامل کند اما رفته رفته شکست‌ها و ناکامی‌های متعدد، خلق او را در سیاست تند کرد. او سال‌ها با حمله به اصلاح‌طلبان و یا دولت روحانی سعی می‌کرد که جایگاهی در جریان اصولگرایی داشته باشد اما هرچه زمان گذشت‌، نواصولگرایان و جریان‌های تند انقلابی هم از او فاصله گرفتند، تا قالیباف در تنگنای بیشتری قرار گیرد.

اختلافات قدیمی او با جبهه پایداری از زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد همچنان پابرجاست، اما جریان جنبش عدالتخواه که از دامن اصولگرایی بلند شده نیز از مخالفان جدی رئیس قوه مقننه است.

وحید اشتری، از فعالان رسانه‌ای جریان عدالتخواه که با افشای سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه، فضای منفی عجیبی علیه او ایجاد کرده، بار دیگر در گفت‌و‌گویی به صراحت موضوع فساد را پیش کشیده است: «ادامه حیات سیاسی قالیباف با وجود پرونده‌های فساد، به دلیل ارتباط با حسین طائب بوده. ۲۵ سال پول سپاه و تبلیغ رسانه‌ها خرج قالیباف شده که در همه سمت‌ها فساد داشته است.»

تو که غلطی نکردی،

دهانت را باز نکن

 قالیباف تصمیم گرفته بعد از مدتی سکوت پس از حادثه سیسمونی گیت با اقتدار بیشتری به صحنه سیاست بازگردد. او نمی‌خواهد جایگاهش را نزد حامیان خود به عنوان یک لیدر سیاسی از دست بدهد. بنابراین به رغم نشان دادن موضوع تعامل قوا، در صحبت‌های هرازگاهی دولت را به نقد و چالش می‌کشد و هم پاسخ منتقدان به قول خودش سوپرانقلابی را با تندی هرچه تمام‌تر می‌دهد: «بنا نیست ما تنبلی کنیم، دهانمان را باز کنیم، هر حرف نپخته‌ای را به زبان بیاوریم و اسم خودمان را بگذاریم انقلابی. به قول حضرت آقا، سوپرانقلابی. بعضی‌ها را نگاه می‌کنیم، هر چه نگاه می‌اندازیم که چه کرده؟ هیچ نکرده. ولی از همه هم طلبکار است. هر کسی هم که یک دیکته‌ای نوشته، ممکن است غلطی هم نوشته، ایراد می‌گیرد که «آقا چرا یک غلط داری؟». خب، تو که هیچ غلطی نکرده‌ای و عمر خودت را تباه کرده‌ای! حداقل تو حق نداری به اسم انقلاب حرف بزنی»

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و از نزدیکان سیاسی رئیس مجلس، در تبیین اعتراض قالیباف به سوپرانقلابی‌ها می‌گوید: «قالیباف یک تعریف از جریان اصولگرایی و یک تعریف از جریان انقلابی دارد. بنابراین او کسانی که اصولگرا هستند را قبول دارد اما کسانی را که سوپرانقلابی معرفی می‌کند و افراطی هستند را قبول ندارد. از منظر سیاست همیشه با این جامعه زاویه داشته و درگیر بوده است.»

او هم رفتار قالیباف را انتخاباتی می‌داند و می‌گوید: «چون به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم، طبیعی است که ایشان مواضع خود را شفاف‌تر بیان کند و جریان اصولگرایی را خط‌کشی شده‌تر، ترسیم کند تا بتواند یارگیری خود را در چند ماه آینده داشته باشد. همچنین مجلس آینده می‌تواند مقدمه‌ای برای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یعنی دو انتخابات بعدی باشد.»

این فعال سیاسی اصولگرا به بیرون انداختن جریان اصلاح‌طلب از انتخابات هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «سخنان وی از این جهت قابل‌تحلیل است که یک آتش ته گرفته‌ای را آماده کرده‌اند برای اینکه بتوانند رقبای خود را در درون جریان اصلاح‌طلب کنار بزنند. الان رقابت‌ها حالت تحلیلی به خود گرفته است. پس ایشان چنین مواضعی را می‌گیرد و به هواداران خود می‌گوید مسیر خود را از کسانی که انقلابی نیستند و جزو محافظه‌کارانی که در جنگ شرکت نمی‌کردند و در بحران‌هایی که وجود داشته کنار نشسته بودند اما اکنون می‌خواهند میدان‌دار انقلاب باشند، جداکنند.»

هرچه به موسم انتخابات نزدیک شویم، شرایط برای محمدباقر قالیباف سخت‌تر می‌شود. بدهی اصولگرایان برای اجماع درمورد او در موضوع ریاست مجلس پرداخت شده است. گفته می‌شود برخی تغییرات در نیروهای نظامی هم به سود او نبوده است. آیا قالیباف این‌بار می‌تواند با ابزار مبارزه با سوپرانقلابی‌ها خود را از معرکه نجات دهد؟

دایره مخالفان گسترده می‌شود

مساله قالیباف فقط سوپرانقلابی‌ها نیستند. میرسلیم که در راس حزب موتلفه، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین احزاب کشور حضور دارد، هنوز هم دست از سر قالیباف برنداشته است. او مصر است که باید پرونده تخلفات قالیباف در قوه قضاییه بررسی شود و البته نیک می‌داند این بررسی یعنی خدشه جدی به حیات سیاسی رئیس مجلس.

میرسلیم اخیرا بار دیگر این پرونده را باز کرده و گفته است: «در دوران شهرداری قالیباف فعالیت‌های گسترده‌ای در شهر تهران انجام گرفته که آثار آن کاملا مشهود است. همچنین تخلف‌هایی صورت گرفته بود که این تخلف‌ها را بنده همان موقع هم به شهردار وقت یعنی قالیباف، گزارش دادم و از او خواستم به این موارد رسیدگی شود، لابد دیگر فرصت نکرد، بر همین اساس بعداً موارد را پیگیری کردیم چرا که موارد مذکور از جمله مواردی بود که به ضرر مردم است و مربوط به حقوق عمومی است.»

این نماینده تهران می‌گوید: «در ادامه بنده مستندات مربوط به تخلفات صورت گرفته در شهرداری را در اختیار دستگاه قضایی گذاشتم تا خودشان رسیدگی کنند و روشن شود. هنوز خبری در این مورد ندارم و خودم هم منتظر هستم، البته پیگیری هم می‌کنم که ببینم به کجا رسیده است. بنده دو سال پیش این موارد را به دادستان کل و به بازرسی هم داده بودم، که مجموعه این موارد را رسیدگی کنند تا اگر تخلفی صورت گرفته جلوگیری و از احجاف حقوق مردم جلوگیری شود.»

میرسلیم با احتیاط درباره علت تاخیر دستگاه قضا در رسیدگی به مستندات تخلفات شهرداری در زمان قالیباف سخن می‌گوید: «تاخیر در رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در شهرداری زمان قالیباف، می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که عمده این علت‌ها جنبه ساختاری دارد. یعنی پرونده در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که آنها به‌جای تصمیم‌گیری سریع، آن را راکد و معلق نگه می‌دارند تا زمان بگذرد که نباید این اتفاق صورت بگیرد چرا این کار را می‌کنند؟ برای اینکه در راستای منافع دیگران نیست.»

البته به نظر می‌رسد در جبهه دیگر هم داستان تخلفات قالیباف باز شده است. میرلوحی، نماینده دور پنجم شورای شهر تهران که رئیس هیات تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک شهرداری در شورای شهر تهران نیز بوده، خبر از پیگیری تخلفات قالیباف توسط شهردار فعلی را می‌دهد: «اخیرا شنیدم زاکانی خواستار شکایت‌ها شده است. من این را شنیدم و اگر این اتفاق رخ داده بسیار خوب است. ما در دوره مدیریت خودمان به این موضوعات دسترسی داشتیم، اما به لحاظ نگاه سیاسی مدیران جدید شهری تقریبا تماس و ارتباط با ما برای افراد در شهرداری بسیار پرهزینه است. هر چند که شخصا طی یک نامه رسمی به همراه سی.دی این دو تحقیق و تفحص را برای تمام اعضای شورای شهر دوره ششم زدم و اعلام کردم آمادگی ارائه توضیحات را هم دارم.»

روزهای سخت رئیس مجلس فرامی‌رسد

هرچه به موسم انتخابات نزدیک شویم، شرایط برای محمدباقر قالیباف سخت‌تر می‌شود. اصولگرایان چندپاره شده‌اند و هرکدام سازی و سازوکاری دارند. بدهی اصولگرایان برای اجماع درمورد او در موضوع ریاست مجلس پرداخت شده ‌است. گفته می‌شود برخی تغییرات در نیروهای نظامی هم به سود او نبوده ‌است. آیا قالیباف این‌بار می‌تواند با ابزار مبارزه با سوپرانقلابی‌ها خود را از معرکه نجات دهد؟