رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفته تجربه نشان داد قطعنامه اخیر شورای حکام قطعنامه واین دست از قطعنامه‌ها نه تنها کاغذپاره نیستند بلکه می تواند ایران را به سمت انزوا سوق دهد.

به گزارش خبرآنلاین، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه افزود:همه کسانی که تحریم ها را کاغذپاره نامیدند، بعدها اقرار کردند مواضع شان بسیار شعاری بوده است. اکنون هم پرونده ایران در درگاه یا لبه پرتگاه بازگشت به فصل هفتم منشور ملل متحد قرار گرفته است و اگر زمانی شورای حکام تصمیم بگیرد ، قطعنامه ای با ضمانت اجرا صادر کند، این می تواند پرونده ایران را دوباره در شورای امنیت سازمان ملل متحد باز کند، مشابه سال ۲۰۰۶ میلادی، که بعد از آن قطعنامه های تحریمی علیه ایران شکل گرفت.

او ادامه داد: اگر چنین تحولی رخ دهد، ایران به نقطه اول باز می گردد و بسیاری از دستاوردهایی که با برجام به دست آمده بود از میان می رود و در نهایت اجماع جدیدی علیه ایران شکل می گیرد. تجربه نشان داد ایران می توانست سرنوشت خودش را به عنوان طرف اصلی میزمذاکره برجام مشخص کند، اما سرنوشتش را به لابی های قدرت ها یعنی چین و روسیه سپرد و تا آن ها با دیگر کشورهای اروپایی در لابی ها بر سر صدور یا عدم صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران به امتیازات لازم برسند.

فلاحت پیشه درباره اینکه اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود موضع روسیه و چین چه خواهد بود، گفت: رفتار روسیه و چین قابل پیش بینی نیست. اگر ایران به سوی تولید بمب برود روسیه و چین از حالا دو بازی را به ضرر ایران انجام می دهند. در بازی نخست، زمانی که دبیرکل آژانس با اسرائیل مذاکره و اسناد ادعایی آژانس را علیه ایران مطرح می کند به این معنی است که اوضاع به شدت ناعادلانه تر و ظالمانه تر از هر زمان دیگری است. از این منظر، روس ها و چینی ها با کسب امتیاز از غرب و آمریکا تلاش می کنند، مانع اقدام احتمالی ایران در ساخت بمب اتمی شوند. ثانیا زمانی که روسیه هم به باشگاه کشورهای تحریم شده وارد شد، انتظار این بود روسیه خود در راس کشورهای تحریمی بلوک تحریمی ها را شکل دهد. ولی مشاهده کردیم روسیه به عنوان قلدر باشگاه تحریمی ها عمل کرد و بازار کشورهایی مثل ایران را ربود و هزینه تحریم را برای ایران افزایش داد.