طهمورث حسینی

دیگر حتی کسی غافلگیر هم نمی‌شود. جنجال سیسمونی رئیس مجلس نیز همانند دیگر خبرها و افشاگری‌ها علیه نمایندگانش به همان مسیر رفت که پیشتر دیگران یاد گرفته بودند: ارجاع به توطئه دشمنان به خاطر خدمت به مردم، ذکر نام رهبری، خرج از شهدا، تأکید بر مقاومت و عذرخواهی کوچکی که همراه با انکار اصل وقوع خطا باشد. الگویی تکراری که مشخص شده جواب می‌دهد و با استفاده از آن می‌شود چند روزی موج واکنش‌ها و انتقادات را ازسرگذراند و صبر کرد تا ماجرا مشمول مرور زمان شود. پیامد دیگر این الگو البته بسیاری اوقات ثبت ماجرا به همان شکل در ذهن مردم بوده است اما نظر کلی مردم برای استفاده‌کنندگان از این الگو چندان اهمیت نداشته و ندارد، بلکه موضوع صرفا دوام ‌آوردن در مقابل فشار مقطعی است و بلکه استفاده از انتقادات برای مظلوم‌نمایی و اگر شد کسب چند امتیاز. کاری که حالا محمدباقر قالیباف و حامیانش هم به دنبال آن هستند.

مخالف بودم، دروغ بود

قالیباف صبح دیروز پیش از شروع جلسه مجلس در جمع تعدادی از نمایندگان درباره ماجرای سیسمونی گیت حرف زد. رئیس مجلس گفت: «اول خوب است شما بدانید که وقتی بحث سفر مطرح شد من مخالف بودم و گفتم صلاح نیست ولی وقتی در نهایت تصمیم گرفتند این سفر را بروند، طبیعی بود که مادر هم باید برای مراقبت از دختر باردار همراه آنها می‌رفت.» او ادامه داد: «برای خرید هم داستان‌سرایی‌ها کردند که این قدر جنس زیاد خرید کردند که باعث درگیری پای کانتر فرودگاه شده و تهمت زدند و برای تخریب هشتک‌سازی کردند تا احساسات مردم را جریحه‌دار کنند، در حالی که همه اینها دروغ بود.»

او البته مدعی شد که بسیاری در گفت‌وگو با او انتقادات را بیجا دانسته‌اند: «خیلی‌ها به من گفتند این سفر اتفاق ویژه‌ای نیست و سوءاستفاده‌ای هم از بیت‌المال صورت نگرفته است و سفری شخصی بوده است. کاملا هم عادی و بدون تشریفات بوده و حتی از پروتکل‌ها هم استفاده نشده است. مگر شما از موقعیت خودت استفاده کردی، مگر با پاس سیاسی رفتند، مثل همه شهروندان دیگر یک سفر عادی رفتند لذا موضع‌گیری لازم نیست ولی حرف من این بود که همین حد هم پذیرفتنی نیست برای همین هم به آنها گفتم که از مردم عذرخواهی کنید و در همان ساعات اولیه، یعنی سحر همان روز، قبل از اینکه کسی بخواهد مطالبه‌ای مطرح کند، عذرخواهی هم انجام شد. این کاری بود که کمتر کسی انجام می‌دهد.»

دنبال اهداف سیاسی بودند

رئیس مجلس سپس به حمله به منتقدان و تشریح انگیزه‌های شکل‌گیری این انتقادات پرداخت: «اما عده‌ای به دنبال پروژه‌سازی از این خطا بودند تا بتوانند اهداف سیاسی را دنبال کنند لذا تخریب‌ها را ادامه دادند. اطلاعات آشکار و پنهان جای تردید نمی‌گذارد که این یک پروژه برای تخریب سیاسی بوده است.» او گفت: «واقعا خصوصی‌ترین مسائل زندگی خانوادگی ما را که نزدیک‌ترین افراد به ما از آن خبر نداشتند را چگونه خبردار شدند. اطلاعات محرمانه چگونه در زمان اندک در اختیار آن‌ها قرار داده شده است. یک زمان گفتند دلیل سفر خرید بوده است بعد که دیدند این مساله اینقدر بزرگ نبود که بتواند چنان موج شود که ما را به انفعال بکشاند، گفتند دلیل سفر خرید ملک بوده و حتی برای آن جعل سند کردند.»

اشاره قالیباف به صحبت‌های غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس است که در مصاحبه‌ای گفته بود خانواده قالیباف در این سفر اقدام به خرید ملک کرده‌اند. او کمی بعد خبر داد که قالیباف بابت این حرف از او شکایت کرده است.

سیاسی باشد، خبرسازی نبوده

این ادعای قالیباف البته دو پاسخ متفاوت از دو زاویه متفاوت داشت. صریح‌ترین واکنش از عباس عبدی، سیاستمدار اصلاح‌طلب بود که در توییتر چنین نوشت: «رئیس مجلس پیرامون ماجرای سفر اخیر خانواده‌اش به ترکیه گفته است که مطرح شدن این موضوع در رسانه‌ها با انگیزه‌های سیاسی است. مگر باید با چه انگیزه‌ای باشد؟ انگیزه سیاسی چه ایرادی دارد؟ حتی اگر ایرادی هم داشته باشد، چه ربطی به اصل خبر دارد؟» فحوای کلام عبدی با لحنی متفاوت در صحبت‌های احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس از تبریز نیز دیده می‌شود.

علیرضابیگی به سؤالی درباره ادعایی پاسخ داد که «انگیزه سیاسی» مورد ادعای قالیباف و یارانش را جدال‌های داخلی مجلس بر سر هیأت رئیسه می‌خوانند: «اینکه بگوییم این داستان تنها برای تحت‌الشعاع قراردادن انتخابات هیئت‌رئیسه است چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، چرا که زمانی برای حاشیه‌سازی یک خبر دروغ پخش می‌شود، اما به هر حال این سفر انجام شده بوده و ممکن است برخی روی آن مانور رسانه‌ای بدهند. اما در حال اصل خبر صحت دارد.» نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر افزود: «من تصور می‌کنم برآیند فعالیت و مدیریت مجلس در 2 سال گذشته نقش بیشتری در نتیجه انتخابات هیات‌رئیسه آتی دارد تا این دست از اخبار و موضوعات.»

دیگر هر مقامی به خوبی می‌داند که در مقابل انتقادات از خودش، باید نام رهبری را پیش بکشد. قالیباف هم می‌گوید: «از ابتدا نگاه کنید از روزی که آقا مجلس را انقلابی خواندند، در داخل و خارج شروع کردند به تخریب مجلس»

 قالیباف: به خاطر خدماتمان بود

وقتی منتقدان دشمن باشند، لابد انگیزه هم خدمات بوده است. این ادامه حرف قالیباف بود: «بالاخره مجلس در این دو سال کارهای بزرگی انجام داده است تلاش زیادی می‌کنند که عنوان مجلس انقلابی را تخریب کنند. این تخریب‌ها هزینه ایستادن در جهت خواست مردم است. هرگاه کاری برای مردم انجام دادیم و سمت مردم ایستادیم، پروژه‌سازان دست به کار شدند.» و البته دیگر هر مقامی به خوبی می‌داند که در مقابل هر انتقادی از خودش، باید نام رهبری را پیش بکشد:‌ «شما از ابتدا نگاه کنید از روزی که آقا مجلس را انقلابی خواندند، در داخل و خارج شروع کردند به تخریب مجلس. هدف این است که انقلابی بودن مجلس را تحت‌الشعاع قرار دهند. این مورد آخر هم در همان راستا است. فقط این بار وارد حریم خصوصی شدند. نشان می‌دهد که دیگر هیچ حد و مرزی را قائل نخواهند بود.»

جرم منتقدان هم آن قدر محرز است که «البته این روزها دستگاه‌های امنیتی اقدامات خوبی را برای روشن شدن ابعاد ماجرا انجام دادند و من هم برای حفظ‌شان و جایگاه مجلس تا آخر مساله را پیگیری خواهم کرد.» در هر حال اما رئیس مجلس بیدی نیست که با این بادها بلرزد و به خدمت ادامه خواهد داد: «نکته آخر این که این اولین بار نیست که من را تخریب می‌کنند، آخرین بار هم نخواهد بود. همان طور که این مجلس را هم از ابتدا تا امروز تخریب کردند و باز هم تخریب خواهند کرد آنچه باید برای ما مهم باشد، این است که نگذاریم این حاشیه‌ها ما را از کار برای مردم بازدارد. ما به عنوان مجلس انقلابی باید با حفظ روحیه جهادی و انقلابی، کار مردم را در اولیت قرار دهیم و مخصوصا برای حل مشکلات معیشتی آنها شبانه‌روز تلاش کنیم.»

دیگر برای همه روشن‌شده است که ماجرا، سیلی‌زدن به سربازی در خیابان باشد یا سفر تجملاتی برای خرید پستانک از ترکیه؛ سروته هر انتقاد و اعتراضی را می‌شود با استفاده از کلمات کلیدی رهبری، شهدا، خدمت، دشمنان، اغراض سیاسی، توطئه و یکی دو عبارت بی‌ربط و باربط دیگر، هم‌آورد و گذشت

زین‌الدین، همت و باکری رفتند، قالیباف هست

غفلتی را که ظاهرا رئیس مجلس از ربط دادن ماجرا به شهدا و جبهه و جنگ کرده بود، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی جبران کرد. سیدکاظم موسوی، نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین در نطق میان دستور گفت: «دشمن امروز مترصد این شده که نیروهای انقلابی را از دست ما بگیرند یا تخریب کنند یا تندیس کنند، مواظب باشید، شهید سلیمانی‌ها را از دست ما گرفتند، همت‌ها را از دست ما گرفتند، مهدی باکری را از دست ما گرفتند، زین‌الدین را از دست ما گرفتند اما امروز بدانید که باید از نیروهای انقلابی دفاع کنیم، ما برای مجلس شورای اسلامی برای تصدی و استمرار و ادامه ریاست مجلس، رئیس مجلس انقلابی می‌خواهیم نه انحرافی.» به این ترتیب به تعبیر او در جدال بین جریان‌های اصولگرا، ادامه ریاست قالیباف بر مجلس ادامه راه شهیدان خوانده شد.

موسوی البته از ارجاع دوباره به رهبری نیز غافل نشد: «جناب آقای دکتر قالیباف، رئیس مجلس انقلابی است، یادگار ۸ سال جنگ تحمیلی است، مواظب باشید ببینید دشمن کجا را رصد می‌کند، حضرت آقا فرمودند کاری نکنید جدول دشمن را با دست خودمان به نفع دشمن پُر کنیم، دشمن‌شناس باشیم، اگر دشمن‌‎شناس شدیم بسیاری از کارها درست می‌شود.» وی تصریح کرد: «این انقلاب صاحب دارد، این نظام صاحب دارد، شهدا دارد، امام دارد، رهبری دارد، ملت بسیار بزرگی دارد که ستودنی و مثال‌زدنی در دنیا است، این ملتی که جان دادند، جوان دادند، شهید دادند به این آسانی از کنار نیروهای انقلابی، ولایی، پای کار، ساعی، خستگی‌ناپذیر خودشان عبور نمی‌کنند.» موسوی تأکید کرد کرد: «همه مجلس از این عزیز پشتیبانی کرده است، حالا یک اتفاقی افتاده است، همه در زندگی خود اشتباه دارند، ما معصوم نیستیم، این مسائل را در کشور جمع کنید، رهبر را داریم همه چیز را داریم، رهبری به ما راهکار داده‌اند و تاکید فرمودند که باید مواظب باشیم.»

پذیرش مسئولیت، گم‌شده قدیمی

شاید دیگر باید این تصور را فراموش کنیم که رسوایی، افشاگری، اشتباه یا ناکامی مقام و چهره‌ای در ساختار سیاسی کشور با عذرخواهی، توضیح، تغییر رویه، پذیرش نظر مردم، دلجویی یا هر اقدام دیگری همراه باشد. دیگر برای همه روشن‌شده است که ماجرا، سیلی‌زدن به سربازی در خیابان باشد یا سفر تجملاتی برای خرید پستانک از ترکیه، سروته هر انتقاد و اعتراضی را می‌شود با استفاده از فهرست آماده کلمات کلیدی شامل رهبری، شهدا، خدمت، دشمنان، سیاسی، توطئه و یکی دو عبارت بی‌ربط و باربط دیگر، هم‌آورد و گذشت. کم‌کم کار به جایی رسیده است که وقتی خبری درباره کسی منتشر می‌شود، به جای این که منتظر عذرخواهی، تکذیب یا توضیحش باشیم، باید منتظر بیانیه‌ای باشیم که او در آن با حمله به منتقدان مشخص کند که حتی سفر خانواده ما به ترکیه برای خرید چیزهایی که هیچ کدام در ایران نایاب نیست، دلیلی جز توطئه سیاسی از سوی دشمنان رهبری و شهدا ندارد، دشمنی که آن قدر گستاخ شده که دستش گاهی از آستین خود ما بیرون می‌آید!