سخنگوی وزارت خارجه درخصوص پذیرو اینکه آیا این  اقدام به منزله هموار کردن به رسمیت شناختن هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان از سوی ایران نیست، گفت: نه. ما سفارت را به دولتی که به رسمیت نشناخته ایم نمی دهیم و مقررات و کنوانسیون های ببین‌المللی در این زمینه روشن است.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی ادامه داد: رفت و آمد دیپلمات ها بین مرکز و سفارتخانه ها یک امر عادی است که در دوره های سه الی پنج ساله براساس تصمیم کشورهای فرستنده انجام می شود و امر جدیدی نبوده و ربطی به شناسایی و موضوعات دیگر ندارد. سفارت افغانستان در تهران با توجه به اینکه چندین میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می کنند با آمار چند هزار مراجعه کننده روبرو است و خود سفارت افغانستان در ایران در این زمینه آماری را اعلام کرده و بر همین اساس به تعداد زیادی کارمند به ویژه در بخش کنسولی نیاز دارد و باید مساعدت کنیم که کارهای این سفارتخانه بعد از پایان مدت مأموریت کارکنانش متوقف نشود به خصوص در بخش کنسولی با توجه به میزان بالای مراجعه کنندگان به سفارت این کشور در ایران در ارتباط با مسائل کنسولی.

خطیب زاده افزود: از سوی دیگر هیچ کنوانسیون بین المللی منعی برای رفت و آمد دیپلمات ها قائل نیست.

وی ادامه داد: این ترمیم نیرو با حفظ وضعیت حقوقی سفارت یک امر کاملا عادی است.

خطیب زاده تصریح کرد: این اقدام به معنای تحویل سفارت نیست و مسیر شناسایی مسیر دیگری است و موضع ایران در این زمینه کاملا روشن است.

وی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار اسپوتینک در ارتباط با تنش مرزی ایجاد شده بین ایران و افغانستان در منطقه دوغارون طی روزهای اخیر و اینکه این تنش ها پیش از این نیز تکرار شده و علت این درگیری ها چیست و ایران چه اقدامی می‌خواهد در این زمینه انجام دهد، گفت: مرزداران غیور ما در مرزهای کشور با افغانستان به خاطر اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از مأموران مرزی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان که در مرزهای ایران مستقر شده اند تا به امروز با خویشتن داری رفتار کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته تکرار این موضوع جای نگرانی دارد و ضمن اینکه مرزداران ما مسئولیت دارند از هر گونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند ما آمادگی داریم تعلیمات لازم را در خصوص نقاط مرزی و رفتار حرفه ای در این زمینه به مرزبانان جدید افغانستان ارائه کنیم. ما فکر می کنیم تکرار این موضوعات جای نگرانی دارد و این موضوع را از طرق مختلف به هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان انتقال داده ایم و امیدواریم این خویشتن داری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با توجه به تنش‌های اخیر مرزی بین دو کشور، اعلام کرد: ایران آمادگی دارد که تعلیمات در خصوص نقاط مرزی و رفتار حرفه ای را به مرزبانان جدید افغانستان آموزش دهد.

دور پنجم گفت‌وگو با عربستان مثبت و روبه‌جلو بود

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد برگزاری دور پنجم گفت وگوهای ایران و عربستان اظهار کرد: دور پنجم گفت وگوهای ایران و عربستان در پنج شنبه هفته گذشته با تلاش هایی که دولت عراق انجام داد و تمهیدات و مساعدت های دولت عمان در بغداد برگزار شد. این گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود. چارچوب هایی که از قبل پیش بینی شده بود در این گفت وگوها مورد بررسی قرار گرفت. گفت‌وگوها جدی بود و اگر گفت‌وگوها به سطح سیاسی درجه یک ارتقا پیدا کند می‌توان انتظار داشت که به سرعت شاهد پیشرفت‌های جدی در حوزه های مختلف در چارچوب مذاکرات بین دو کشور باشیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به اخبار منتشر شده در ارتباط با دور پنجم گفت‌وگوها بین ایران و عربستان و اینکه آیا این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد دیدار وزیران امور خارجه دو کشور ایران و عربستان باشیم، تصریح کرد: هنوز در آن نقطه قرار نداریم.

حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد تغییر سفرای ایران در خارج از کشور نیز گفت: حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند. جانشینان آن ها نیز مشخص شده و پروسه های اداری این موضوع در حال طی شدن و انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات مسعود بارزانی یکی از مقامات ارشد اقلیم کردستان در ارتباط با لزوم تبدیل اقلیم کردستان به وضعیت کنفدرالی و اظهارات یکی از فرماندهان ارتش ترکیه مبنی بر احتمال ورود به خاک ایران برای مبارزه با گروه های تروریستی تصریح کرد: مرزداران غیور ما کار خود را با دقت انجام می دهند و کسی از این شوخی ها نمی تواند با ایران انجام دهد. جمهوری اسلامی ایران وظایف کشورها را در این حوزه به آن ها یادآوری کرده و خودش هم مسئولانه در این زمینه عمل کرده است.

خطیب زاده افزود: در مورد مسائل داخلی عراق نیز این موضوعات باید در داخل عراق در ارتباط با آن ها تصمیم گیری شود. ما بر عراق باثبات تأکید داریم و عراق نیز باید تلاش کند که به شمول منطقه اقلیم، طرف سازنده ای در تحولات منطقه ای باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طی چند روز اخیر شاهد انفجارهایی در افغانستان و کشته شدن شیعیان و هزاره ها در این کشور هستیم، این در حالی است که برخی از مقامات در کشور ما می گفتند که طالبان در ارتباط با تأمین امنیت شیعیان در افغانستان تضمین داده ولی اکنون به نظرمی رسد که طالبان از ایجاد امنیت در افغانستان به خصوص برای اقلیت هزاره ناتوان است. تحلیل ایران در ارتباط با مسائل امنیتی در افغانستان چیست، اگر این اقدامات تروریستی از سوی گروه داعش انجام می شود ایران در عراق و سوریه در مبارزه با داعش پیش قدم بود، چرا این اقدام را برای افغانستان انجام نمی دهد، گفت: وضعیت افغانستان به شمول تمامی گروه های قومی و مذهبی این کشور برای ما از روز اول مهم بوده است و ما مسئولیت هیئت حاکمه افغانستان نسبت به تمامی اقوام و گروه های افغانستانی را همواره یادآور شده ایم. ما در افغانستان اقلیتی نداریم. ما در افغانستان اقوام مختلف داریم که در امروز و فردای افغانستان شریک هستند. ما مسئولیت قطعی هیئت حاکمه افغانستان نسبت به تأمین امنیت همه اقوام در افغانستان را بارها یادآوری کرده ایم. بسیار متأسف هستیم که هیئت حاکمه نتوانسته امنیت لازم را در برخی از مناطق فراهم کند. این اقدامات تروریستی از سوی ایران به شدت محکوم می شود و ما آمادگی داریم که تجربیات خود را در ارتباط با مبارزه با این گروه های تروریستی به هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان منتقل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ایران سانتریفیوژهای خود را به نطنز منتقل کرده است و اینکه آیا ایران به دنبال این است که از غنی سازی ۶۰ درصد به سمت ۹۰ درصد پیش برود، گفت: ایران عضو NPT است. ایران رژیم عدم اشاعه را پذیرفته و مقررات پادمان را به طور کامل انجام داده است. انتقال سانترفیوژ ها از کرج به نطنز نیز پس از اقدامات خرابکارانه ای که انجام شد با اطلاع آژانس صورت گرفته و براساس رژیم عدم اشاعه ما این اجازه را داریم که براساس نیازهای صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم.