روز گذشته پس از انتشار اخبار مربوط به تسلط طالبان بر هرات در عصر پنجشنبه، نگرانی درباره دیپلمات‌های ایرانی در هرات، بالا گرفت. در پی آن اظهارنظر دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای غربی درباره وضعیت سلامتی دیپلمات‌های ایرانی در هرات و توصیف وی از طالبان واکنش انتقادی کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است. رسول موسوی، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اداره هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی درآمده است. سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند. نیروهای اداره‌کننده شهر متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده‌اند.»

موسوی ادامه داد: «خبرنگاران زیادی با من تماس می‌گیرند و درباره سلامتی دیپلمات‌هایمان در هرات سوال می‌کنند. وی با بیان اینکه با پوزش از اینکه نمی‌توانم به سوالات یکایک آنها پاسخ دهم، اظهار داشت: دیپلمات‌های ما مانند دیپلمات‌های سه کشور دیگر که در هرات حضور دارند، در کمال سلامتی و امنیت بوده و نگرانی ندارند.»

استفاده از «امارت اسلامی» برای طالبان در این توئیت، با واکنش‌هایی در فضای مجازی مواجه شد. کاربری نوشت: چند وقت پیش تو صداوسیما به اینا می‌گفتن گروهک، الان شدن امارت اسلامی، پس‌فردا هم می‌شن قطب فرهنگ خاورمیانه!

کاربر دیگری پرسید: دستیار وزیر خارجه ایران به طالبان گفته «امارت اسلامی»، این یعنی چی؟ برخی کاربران نیز این سوال را مطرح کردند که «یعنی از این به بعد باید بگیم امارت اسلامی افغانستان؟!» در عین حال سعیدخطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام نگرانی جمهوری اسلامی ایران از تشدید خشونت‌ها در افغانستان و با توجه به تسلط طالبان بر شهر هرات، توجه جدی به تامین امنیت و سلامت کامل دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را مورد تاکید قرار داد. وی در پایان از ارتباط مستمر وزارت امور خارجه با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات و پیگیری وضعیت سلامت همکاران مستقر در آن نمایندگی خبر داد.

سخنگوی طالبان: تمام دیپلمات‌های خارجی از جمله ایران در امنیت هستند

همزمان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با پیک افغانستان گفت: تصریح می‌کنیم که تمام دیپلمات‌های کشورهای خارجی که در افغانستان بوده در امنیت هستند و با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوند، به خصوص دیپلمات‌های کشور جمهوری اسلامی ایران که در هرات و سایر مناطق هستند از امنیت برخوردارند و کسی

با آنها کاری ندارد. وی خاطرنشان کرد: ما هم به امنیت آنها اولویت داده و متوجه هستیم؛ مشکلی ان‌شاءالله نخواهد بود.