تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای مشترک با بیان این که درخواست روسیه از آمریکا برای ارائه تضمین‌ کتبی، درخواستی خارج از برجام است، خواستار نهایی شدن هرچه سریع‌تر توافق به دست آمده در جریان مذاکرات وین شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسه، انگلیس و آلمان، سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه‌ای مشترک به روسیه هشدار دادند خواسته‌اش برای دریافت ضمانت جهت تداوم روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران در پی متحمل شدن تحریم‌های واشنگتن به خاطر جنگ اوکراین، خطر از بین رفتن توافق هسته‌ای ایران که روند مذاکرات آن تقریبا تکمیل شده است را در بر دارد.در این بیانیه آمده است: هیچ کسی نباید به دنبال سودجویی از مذاکرات برجام برای دست یافتن به تضمین‌هایی باشد که جدا از برجام هستند.به گفته این سه کشور اروپایی، «این کار خطر فروپاشی توافق را در بر دارد».

در این بیانیه همچنین آمده است، توافق روی میز باید در نهایت فوریت نهایی شود.

همچنین «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گف‌وگو با خبرنگاران با اشاره به ایجاد وقفه در مذاکرات طرف‌های برجام در وین، گفت که این نیاز وجود دارد که تصمیم‌هایی در تهران و مسکو اتخاذ شود.

وی افزود: همچنان معتقدیم که چنانچه تصمیم‌های لازم در مکان‌هایی مانند تهران و مسکو گرفته شوند، بازگشت دوجانبه به تعهدات برجامی امکان‌پذیر خواهد بود.

از سوی دیگر فیلیپ اررا، نماینده فرانسه در مذاکرات وین در توئیتی نوشت: تروئیکای اروپایی از این اتفاق که انریکه مورا گفت‌وگوها در مورد بازگشت به برجام را به دلیل عوامل خارجی متوقف کرد، ناامید شده است. توافق خوب اکنون روی میز است. ضرورت جدی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود دارد و در صورت عدم موفقیت، توافق نابود می‌شود.استفانی القاق نماینده انگلیس در مذاکرات نیز گفت: «به شدت از وقفه در گفت‌وگوهای وین ناامیدم. توافقی جامع و خوب روی میز، آماده است. ایران و آمریکا به شدت برای حل موضوعات نهایی تلاش کرده‌اند. تروئیکای اروپایی هم آماده توافق است. عوامل خارجی باید در روزهای آینده حل شود وگرنه توافق نابود می‌شود».

در مقابل اظهارات طرف‌های غربی در مذاکرات، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در وین در توئیتی گفت که روسیه همیشه یک نیروی محرکه و نه یک مانع در مسیر مذاکرات هسته‌ای ایران بوده است.

نماینده دائم چین در وین نیز مذاکره را تنها راه‌حل دانست و تاکید کرد:  نگرانی‌ها و خواسته‌های همه طرف‌های مذاکرات هسته‌ای ایران باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.

وانگ کان افزود: گفت‌وگو و مذاکره سیاسی تنها راه حل است.