براساس گزارش سی‌ان‌ان، رئیس سیا به دستور رئیس‌جمهوری آمریکا به مسکو سفر کرده بود تا درباره تقویت قوای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین به کرملین هشدار داده و مشخص کند که چه چیزی محرک اقدامات روسیه است. به گزارش سی‌ان‌ان، چندین منبع مطلع آمریکایی و اوکراینی آگاه از این نشست گفتند که در جریان سفر بی‌سابقه ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به روسیه، او مذاکراتی با مقام‌های امنیتی ارشد کرملین داشت که مستقیما در این فعالیت نظامی دست دارند. سفر ویلیام برنز در شرایطی انجام شد که آمریکا به شدت نگران تحرکات نیروهای روسیه و تجمیع تجهیزات آن در نزدیکی مرز شمالی اوکراین است. دولت بایدن اخیرا تلاش‌هایی برای کاهش تنش‌های رو به رشد میان کی‌یف و مسکو انجام داده است. منابع مطلع به سی‌ان‌ان گفتند که به دنبال برگزاری نشست‌هایی در روسیه، ویلیام برنز برای حل و فصل این تنش‌ها تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت‌وگو کرد. همچنین روز پنج‌شنبه یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا برای حمایت از این تلاش‌ها عازم کی‌یف شد. تحرکات آمریکا نشان می‌دهد مساله تحرکات نظامیان روس تا چه حد برای دولت بایدن اهمیت دارد. یکی از مشاوران زلنسکی به سی‌ان‌ان گفت: این تجدید قوا در کنار اخاذی انرژی، نشان‌دهنده یک موضع خصمانه‌تر روسیه است.

ارزیابی‌ها از انگیزه‌های روسیه در میان مقام‌های دولت بایدن به شدت متفاوت است؛ برخی منابع به سی‌ان‌ان می‌گویند که روسیه ممکن است برای یک تهاجم آماده شود، در حالی که دیگران معتقدند آنها در حال برگزاری مانور هستند یا صرفا قصد ترساندن اوکراین را دارند. براساس این گزارش، رئیس سیا در نشست‌هایش در مسکو تلاش کرد به روسیه نسبت به هرگونه برنامه‌ای برای تهاجم هشدار داده و تاکید کند که روسیه از نزدیک تمام تحرکات نظامیان روسیه را زیر نظر دارد. شبکه خبری سی‌ان‌ان در ادامه گزارش داد که این مقام اطلاعاتی آمریکا در سفر دو روزه اخیر خود همچنین ابراز نگرانی کرد که روسیه در حال نزدیک شدن به استفاده از صادرات‌های گازی خود به عنوان یک امتیاز است، آن هم در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود اوکراین و دیگر کشورهای اروپا در زمستان با بحران‌های انرژی روبرو شوند. پس از نشست‌ها در مسکو که این مقام آمریکایی با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه و سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه مذاکره کرد، ویلیام برنز با رئیس‌جمهوری اوکراین تماس گرفت تا نگرانی این دولت از رفتار روسیه را بیان کرده و به او اطمینان خاطر دهد که آمریکا از نزدیک فعالیت روسیه را زیر نظر دارد. سرویس مطبوعاتی سیا هنوز در این رابطه اظهارنظری نکرده است. در سوم نوامبر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به ادعاهایی مبنی بر اینکه روسیه نیروهایش را پشت مرز اوکراین جمع کرده است، آنها را بخشی از کمپین اخبار جعلی توصیف کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم این گزارش‌ها را اخبار جعلی سخیف دانست.  

در همین راستا پایگاه خبری دیفنس نیوز اعلام کرد که جمهوری خواهان آمریکا به بایدن تاکید کردند تا به اوکراین سلاح بفرستد و نیروی نظامی در این کشور مستقر کند تا در مقابل تهدید حمله مجدد از سوی روسیه تقویت شود.مایک راجرز و مایک ترنر، دو تن از جمهوری خواهان ارشد آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نوشتند: با توجه به استقرار اخیر سربازان روسی در مرز با اوکراین به دولت واشنگتن تاکید می‌کنیم تا اقدامی فوری و سریع را برای تامین حمایت و پشتیبانی از اوکراین در زمینه تسلیحاتی و اطلاعاتی انجام دهد. این دو که از اعضای ارشد کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هستند در ادامه نامه خود آورده‌اند:‌ ما به دولت واشنگتن تاکید داریم تا نیروی نظامی در دریای سیاه مستقر کند.