بدر‌بن‌حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه سلطنت عمان در سفری غیرمنتظره به تهران و در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه کشورمان، گفت: بدون شک زمینه‌های متنوع همکاری بین دو کشور همسایه بسیار زیاد است و ارتباط تاریخی در سطح ملت‌های دو کشور وجود دارد. روابط سیاسی بین دو کشور روابطی مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است و همواره تلاش می‌کنیم روابط به نفع دو کشور و منطقه باشد.

به گزارش ایلنا، بدر بوسعیدی افزود: روابط ما با تهران تاریخی است و رشد خوبی دارد. امیدوار هستیم سفر دکتر رئیسی هر چه زودتر به عمان صورت بگیرد تا مرحله جدیدی از توسعه روابط را داشته باشیم. وی ادامه داد: امروز درخصوص فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری چه در سطح دولتی و چه در سطح بخش خصوصی گفت و گو کردیم و کمیسیون مشترک دو کشور در مسقط برگزار شد و ما از نتیجه آن کمیسیون ابراز رضایت می‌کنیم. وزیر امور خارجه عمان گفت: این فرصت را باید غنیمت بشمارم تا بتوانیم در رابطه با مسائل مختلفی که برای هر دو کشور اهمیت دارد رایزنی و گفت‌وگو کنیم. امیدواریم این تلاش‌های ما به اعتمادسازی در منطقه منجر شود تا امنیت و رفاه را برای ملت‌هایمان به ارمغان بیاوریم.

مذاکرات به مرحله حساس و مهمی رسیده است

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست گفت: ما به مذاکرات وین خوش بین هستیم و امیدواریم با واقع بینی طرف غربی ، اندک موضوعات حساس و مهم باقی مانده به نتیجه برسد.

امیرعبداللهیان افزود: مذاکرات وین به مسئله حساس و مهمی رسیده است. ما امروز در دیدار با وزیر خارجه عمان علاوه بر اینکه در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت وگو کردیم در مورد مذاکرات وین نیز تبادل نظر کردیم. در مورد مذاکرات وین موضوعات اندک اما بسیار مهم باقی مانده است.

وی افزود: ما در مونیخ و همکارم آقای باقری در وین به صراحت به طرف‌های غربی و همچنین آقای بورل گفته و تأکید کرده‌ایم که ایران به هیچ وجه در مذاکرات وین از خط قرمز خود عبور نمی‌کنیم. ما تحت هیچ شرایطی از خطوط قرمز ایران عبور نمی‌کنیم و به این خطوط قرمز پایبندی خود را با قوت نشان داده‌ایم.

وی با تأکید بر سیاست ایران بر ایجاد ثبات و امنیت در منطقه در سایه همکاری‌های کشورهای منطقه افزود: تاکنون چهار دور گفت‌وگو بین تهران و ریاض با مساعدت مقامات عراق انجام شده است. از طریق وزیر خارجه عراق در اجلاس امنیتی مونیخ و دیداری که با یکدیگر داشتیم پیامی مبنی بر اعلام آمادگی دولت ریاض برای تداوم این گفت وگوها دریافت کردیم.