سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضع ما در خصوص آنچه در وین اتفاق می‌افتد روشن و ثابت بوده و تداوم در اظهارات من نشان می‌دهد که ما خواستار توافقی پایدار و قابل اتکا هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری  در پاسخ به این سوال که چه میزان از اختلاف نظرها در مذاکرات وین رفع شده است، گفت: آنچه در وین شاهد هستیم پیشرفت مذاکرات در مسیر درست است و ما در هر ۴ حوزه‌ای که اسناد گفت‌وگو و مذاکره داریم پیشرفت خوبی داشتیم و در برخی اسناد میزان اختلافات کمتر شده است. موفقیت بزرگ این است که بسیاری از ایده‌های ایران از جمله در حوزه تضامین تبدیل به متن شده است. همه طرفین در وین پذیرفته‌اند که نباید مجددا آنچه در خصوص برجام اتفاق افتاد، تکرار شود لذا اصل اینکه باید تضامینی در نظر گرفته شود مورد قبول همه است و ما با واقع‌نگری راه‌حل‌های عملی در این حوزه ارائه کرده‌ایم و این ایده‌های ما امکان مذاکره در حوزه تضامین را به وجود آورده است. طبیعی است که در فضای رسانه‌ای مسائل پشت میزها را مذاکره نمی‌کنیم. هیات ایران در وین به دنبال توافقی «پایدار» و «قابل اتکا» است و به همین جهت هم مسیر اخذ تضامین مسیری مهم است.

نگران اتباع ایرانی بازداشت شده  در آمریکا هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص پیش شرط مطرح شده از سوی نماینده ایالات متحده گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم که ایران هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد و طرح این موضوعات اگر تنها برای مسائل داخلی و رسانه‌ای باشد، از آن عبور می‌کنیم و معتقد هستیم مذاکرات پیچیده است و نباید با این اظهارات پیچیده آن را  پیچیده‌تر کنیم. ما از ابتدا نگرانی خود را درباره اتباع ایرانی بازداشت شده در آمریکا اعلام کرده‌ایم و این موضوع در دستورکار ما بوده و البته دو مسیر مختلف است. اگر آمریکا به توافقاتی که از قبل بود، پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل حل است.

بحران یمن، باعث به وجود آمدن چرخه خشونت شده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص موضع تهران در قبال افزایش تنش در روابط یمن و امارات و عربستان گفت: امروز بحران یمن به وضعیت تراژدیک تبدیل شده و سال‌ها بمباران مردم یمن باعث به وجود آمدن چرخه خشونت شده است و این چرخه به پایان نمی رسد مگر اینکه آنهایی که این چرخه را آغاز کرده‌اند به اشتباه خودشان پی ببرند.

تعهد ایران در حمایت از مقاومت استوار است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که «قیس خزعلی»، یکی از رهبران مقاومت عراق در گفت‌وگویی مدعی شده که ایران پس از شهادت شهید سلیمانی در کمک‌های خود به گروه‌های مقاومت عراق تجدیدنظر کرده است، گفت: ایران همواره حامی مقاومت و در کنار مقاومت بوده است و تلاش کرده صدای مظلومین را زنده نگاه دارد و بر این تعهد خود نیز استوار بوده است.

بدهی کره جنوبی تسویه نشده است

خطیب‌زاده در خصوص خبر پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل و همچنین آخرین وضعیت پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران گفت:‌ متاسفانه بدهی قطعی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده باقی مانده است و آنچه بین دو کشور گفت‌وگو می‌شود با سرعت لاک پشتی در حرکت است که نه مورد قبول ماست و نه فراموش می‌شود اینها پول مردم ایران و منابع قطعی مردم ایران است که نزد دولت کره به امانت است و ما رعایت این امانت را ندیدیدم و آنچه انجام شده بخش کوچکی از پول ما در کره به حساب امنی در سازمان ملل منتقل شده است. منتظر شرایطی هستیم که امکان دسترسی کامل به منابعمان ایجاد شود.