سفیر ایران در یمن با میانجیگری عراق میان تهران و ریاض، به کشور بازمی‌گردد. به گزارش عصر ایران، مقام ارشد حوثی های یمن (انصار الله) اعلام کرد با میانجیگری عراق بین ایران و عربستان سعودی، سفیر ایران در صنعا به وسیله هواپیمای عراقی به تهران منتقل می‌شود. یمن به یکی صحنه‌های رویارویی تهران و ریاض تبدیل‌شده است. محمد عبدالسلام با انتشار توییتی نوشت:ایران و سعودی از طریق بغداد به توافق رسیده‌اند. بر اساس این توافق، سفیر ایران در صنعا به دلیل شرایط سلامتی‌اش، با استفاده از هواپیمای عراقی جابجا شد. روایت‌ها و احتمالاتی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود نادرست هستند.

عبدالملک العجری دیگر مقام حوثی های یمن هم توییت کرد:سفیر ایران تنها به دلایل سلامتی کشورمان را ترک کرد و ربطی به اختلافات با دوستان ایرانی ما ندارد.

رسانه‌های منطقه گفته‌اند عربستان سعودی نیز با این انتقال موافقت کرده است. یک مقام سعودی هم دراین‌باره گفت سفیر ایران در صنعا یمن به وسیله هواپیمای عراقی از یمن به بغداد منتقل شد و سپس از بغداد به تهران می‌رود. یک منبع سعودی دیگر هم گفت که ایران از طریق عمان از سعودی خواست سفیر ایران در صنعا به دلیل ابتلا به بیماری کرونا از یمن خارج شود. سعودی هم به دلایل بشردوستانه با این اقدام، موافقت کرد. هم‌اکنون آسمان یمن و مرزهای زمینی و دریایی این کشور در کنترل و محاصره کامل ارتش عربستان سعودی قرار دارد. فرودگاه صنعا نیز به همین دلیل پرواز ندارد. معدود پروازهای سازمان ملل به این فرودگاه با هماهنگی و صدور مجوز عربستان سعودی انجام می‌شوند. قبل از این روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نوشته بود حوثی ها از عربستان سعودی خواسته بودند اجازه دهد سفیر ایران از طریق مسیر هوایی، یمن را ترک کند. روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته بود مسئولان سعودی این اتفاق را علامتی از بروز تنش میان تهران و گروه انصار الله می‌دانند.این روزنامه اضافه کرد ریاض به سران حوثی های یمن گفته است به ایران اجازه نمی‌دهد برای انتقال سفیر خود به یمن، هواپیما بفرستد. همچنین تنها هواپیماهای عمان یا عراق می‌توانند برای این انتقال، استفاده شوند. همچنین ریاض اجازه خروج سفیر ایران از یمن را نمی‌دهد مگر اینکه حوثی ها برخی اسرای جنگی سعودی را آزاد کنند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم قبل از این درباره وضعیت سفیر ایران در صنعا یمن گفته بود: آقای ایرلو از چند روز قبل مبتلا به ویروس کرونا شده است و با توجه به ضرورت رسیدگی پزشکی عاجل به ایشان، وزارت امور خارجه برای انتقال وی به کشورمان جهت معالجات لازم تماس‌ها و رایزنی‌هایی را با برخی کشورهای منطقه به عمل آورد که سرانجام منجر به فراهم شدن مقدمات لازم جهت انتقال ایشان گردید که به حمدالله هم‌اکنون انتقال وی به جمهوری اسلامی ایران در حال انجام هست. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین از کشورهای متصدی این اقدام انسانی قدردانی کردو گفت: برخی خبرسازی‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای را در این رابطه عاری از صحت هستند. یمن هم‌اکنون دو دولت دارد. اولی دولت حوثی ها (انصار الله) یمن مستقر در شهر صنعا که از سوی ایران موردحمایت است و به رسمیت شناخته می‌شود اما از سوی سازمان ملل یا دیگر کشورها به رسمیت شناخته نمی‌شوند. دولت دوم مستقر در بندر عدن (جنوب یمن) که موردحمایت سعودی است و از سوی سازمان ملل و دیگر کشورها به رسمیت شناخته می‌شود.