در حالی امروز دور هشتم مذاکرات وین با بازگشت روسای هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۴ ادامه می‌یابد که بیم‌ها و امیدها درباره رسیدن به یک توافق خوب هم چنان در نوسان است ودرهمین راستا دیروز «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده نشست کمیسیون برجام در توئیتی نوشت: موفقیت مذاکرات وین درباره برجام هنوز نامشخص است، چیزی که در چنین مذاکره پیچیده‌ای منطقی است. اما به عنوان هماهنگ‌کننده، نمی‌توانم تعهد هیئت‌ها را به موفقیت ستایش نکنم.

به گزارش فارس، وی در این خصوص نوشت: نشست کارگروه رفع تحریم‌ها هم‌اکنون در (هتل) کوبورگ در حال برگزاری است. مورا افزود: موفقیت مذاکرات وین درباره برجام هنوز نامشخص است، چیزی که در چنین مذاکره پیچیده‌ای منطقی است. اما به عنوان هماهنگ‌کننده، نمی‌توانم تعهد هیئت‌ها را به موفقیت ستایش نکنم.

سخنان ابهام‌آمیز مورا اما در شرایطی بیان‌شده است که دیروز محمدمهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا در توییتر خود دراین‌باره نوشت: آخرین خبرهایی که دارم می‌گوید به زودی مذاکرات وین پایان می‌یابد و توافق‌ها همان خواهد بود که اوایل امسال توسط عراقچی با اروپایی‌ها صورت گرفت. در مورد راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و اخذ تضمین از طرف امریکا هم به صورت بسیار حداقلی توافق می‌شود.

هم‌چنین دیروز نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پیامی تصریح کرد: کارگروه برچیدن تحریم‌ها تشکیل جلسه داده است. «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز یکشنبه در پیامی توییتری از ادامه نشست برچیدن تحریم‌های ضد ایرانی در شهر وین خبر داد.

در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز جمعه در کنفرانسی خبری پس از نشست غیررسمی شورای روابط خارجه در فرانسه گفت که احتمال حصول توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک با ایران وجود دارد. وی گفت که «به نظرم داریم به پایان فرایند بسیار طولانی می‌رسیم که من و همکارانم را مشغول کرده بود.»

بورل با اشاره به اینکه توافق تا قبل از آن‌که رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم به خروج از آن بگیرد، خوب کار می‌کرد گفت: پس از آمریکا می‌خواهیم که به توافق بازگردد.

از طرفی دیگر به گزارش رویداد 24 یکی دیگر از دلایلی امید‌ها برای رسیدن به یک توافق ظرف هفته‌های آتی را از ناامیدی پررنگ‌تر کرده است، عدم واکنش تند دولت بایدن به انیمیشنی تهدیدآمیز علیه رئیس‌جمهور سابق این کشور است. جیم بانکز نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا یادداشتی در اختیار نشریه نشنال ریویوی آمریکا قرار داده و در آن اذعان کرده دلیل عدم واکنش تند دولت بایدن به انیمیشن تهدیدآمیز علیه ترامپ، تمرکز بیش از حد دولت بر مذاکرات وین است که درنهایت می‌خواهند طی آن ایران را تقویت کنند.

بانکز در این یادداشت نوشته «ایران در چنین شرایطی برای ارسال پیام‌های تهدیدآمیز احساس راحتی می‌کند، چون می‌داند آمریکا دیگر اراده‌ای برای تشدید تحریم‌ها ندارد، علاقه‌ای به حمایت از شرکای منطقه ایمان ندارد و نمی‌خواهد برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای از گزینه نظامی استفاده کند.»

این اظهارنظر بانکز درواقع با اظهارات جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید همخوانی دارد. جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هم روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در مورد انتشار انیمیشن ترور دونالد ترامپ بدون ارائه جزئیات و بدون اینکه نشانی حساسیت دولت بایدن نسبت به موضوع در کلام او باشد، گفته بود «ما درگذشته نیز شاهد لفاظی جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم.»

هم‌چنین نشریه دست راستی نشنال ریویو هشدار داده که دولت بایدن به سمت یک توافق هسته‌ای «افتضاح» با ایران در حرکت است. نشنال ریویو هشدار داده که دستاورد‌های دولت بایدن تا ابد باقی نمی‌ماند و دولت بعدی رویکرد را تغییر می‌دهد، اما مادامی که او رئیس‌جمهور است دستش برای هر کاری باز است و هر هفته که به دولت بایدن اضافه شود به معنی نزدیک شدن به یک توافق افتضاح با ایران است.