یک کارشناس مسائل منطقه گفت: بحث میانجیگری بین ایران و امریکا از سوی عمان با توجه به مطلبی که مقام رهبری بیان داشتند و گفتند که ایران از مذاکره فرار نمی‌کند بلکه مهم این است که منافع کشور تامین شود و تسلیم خواسته‌های یک‌طرفه نباشیم، فضا را برای بحث‌های آینده ارزیابی احتمالات و راه‌های مختلف باز می‌کند.

صباح زنگنه در مورد سفرهای وزیر خارجه به عمان و قطر به خبرانلاین گفت: اساس این رفت‌وآمدها رایزنی‌های دوجانبه و بررسی مسائل منطقه است. تحولاتی که اتفاق افتاده و در حال اتفاق افتادن است و ضرورت مطلع شدن کشورهای دوست در منطقه از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و شناخت دیدگاه‌های آن‌ها هم علت‌های دیگر این دیدارهاست. البته روابط ایران با عمان و قطر روابط حسنه‌ای است و حتماً نیازمند توسعه بیشتری درزمینه های گوناگون دارد. به خصوص در مسائل اقتصادی. با عمان روابط به‌طور سنتی حسنه بوده و هست ولی در بحث اقتصادی تسهیلاتی دو کشور برای اتباع همدیگر قائل خواهند شد که کمک به ثبات روابط می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد قطر هم روابط منطقه را از بحران‌های گسترده و عمیقی عبور داده است. با توجه به اینکه ایران و قطر اشتراک منافع اقتصادی و در حوزه انرژی با یکدیگر دارند و در حوزه گاز میدان‌های مشترک داریم، ضرورت دارد که در تنظیم بازار هم دیدگاه‌ها به لحاظ سیاسی هماهنگ باشد تا منافع دو کشور گسترش پیدا کند. البته روابط منطقه‌ای حتماً در این سفر موردتوجه بوده تابتوان راهیافت ها و پیشنهادها و ابتکارات برای ایجاد یک نظم امنیتی منطقه ای را پیگیری کرد تا بتواند منافع کشورهای منطقه را تأمین کند. مسئله بحران‌هایی مثل یمن و تحولات سوریه و عراق هم هست که می‌تواند موردبحث ایران با این دو کشور باشد.

زنگنه در پاسخ به سؤالی درباره بحث میانجیگری بین ایران و امریکا از سوی عمان گفت: با توجه به سیاست‌های اعلامی دولت سیزدهم، اولویت به توسعه روابط منطقه‌ای داده‌شده. این موضوع البته شامل همه کشورهای منطقه خواهد بود. اما کشورهایی که نزدیک‌ترند راحت‌تر می‌توانند دیدگاه‌های خود را با ایران مطرح کنند و راه رسیدن به یک توافق منطقه‌ای را آسان‌تر خواهند کرد.

وی هم‌چنین تحلیل کرد: منطقه ناگزیر است به تحولات منطقه‌ای و جهانی گوش بدهد و درست تحلیل کند. این تحولات منافع کل کشورهای منطقه را بدون استثنا تحت تأثیر قرار می‌دهد و سرعت این تحولات هم بسیار بالاست. قدرت‌های بزرگ هم چندان به منافع کشورهای خاورمیانه توجه ندارند و اولویت برای آن‌ها حفظ منافع غرب در منطقه است. بنابراین کشورها باید به فکر حفظ منافع خود باشند و راه‌هایی برای عبور از تضادها و سنگ‌اندازی‌ها بیابند و بتوانند این همکاری‌ها را توسعه بدهند. این بحث و نزدیک شدن دو کشور ساده نیست و ممکن است زمان ببرد. اما ظاهراً هم در مورد روابط با امریکا تحولاتی در حال انجام است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه سپس گفت: کشورهای منطقه باید نسبت به تحولاتی که غرب درصدد ایجاد آن در خاورمیانه است آگاه باشند و قبل از اینکه سرشان بی‌کلاه بماند بتوانند زمینه‌های عدم افتادن در چاله‌های تحولات جدید را پیدا کنند. این وضعیت به جز با احترام متقابل  و پذیرش و نفوذ طبیعی کشورها در مناطق پیرامونی خود امکان‌پذیر نیست. کشورها باید فهم خود را نسبت به تهدیدها و خطرهایی که در سر راه منطقه است یکسان کنند و راه دیگری هم وجود ندارد.