آیدا فراهانی

همزمان با دومین سالگرد جانباختگان هواپیمای اوکراینی، اظهارات خانواده یکی از خانواده‌های داغدار درباره دلایل وقوع این حادثه و روند بررسی پرونده در دادگاه منجر به واکنش‌های جدید مقامات در روزهای اخیر شده است. سخنگوی سپاه با نقل روایت دیدار حسین سلامی، فرمانده سپاه با خانواده اسدی لاری (جانباختگان پرواز هواپیمای اوکراینی) گفته است: روایت خانم اسدی لاری از این دیدار ناقص، جهت‌دار و تحریف شده است. ماجرا از انتشار گفتگوی زهرا مجد و محسن اسدی لاری مادر و پدر  محمد حسین و زینب اسدی لاری  از  جانباختگان هواپیمای اوکراینی و انتساب سخنانی به سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه شروع شد. محسن‌ اسدی لاری و زهرا مجد، پدر و مادر دو مسافر هواپیمای اوکراینی، سه روز پیش در مصاحبه با سایت انصاف‌نیوز گفتند:به این نتیجه رسیدیم که اینها به عنوان سپر انسانی هواپیما را زدند... شاید می‌خواستند بزنند و بیندازند گردن آمریکا. این کار را قبلا در اقدامات مشابهی هم انجام داده بودند

آنها همچنین در گفت و گوی دیگری عنوان کرده بودند:حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، نزدیک چهلم با اصرار به خانه ما آمد و گفت که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد.

سخنگوی سپاه: اینکه مادر گرامی شهیدان به طور نادرست سخنانی مبنی بر اینکه سردار سلامی گفتند  اگر اینها نبودند چه جنگی می‌شد ؟ و اگر این اتفاق (سانحه) نمی‌افتاد ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد !!  را به فرمانده کل سپاه نسبت داده‌اند ؛ امری خلاف واقع و به دور از انصاف است.

روز گذشته سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با تکذیب این سخنان گفته است:  اینکه مادر گرامی شهیدان به طور نادرست سخنانی مبنی بر اینکه سردار سلامی گفتند  اگر اینها نبودند چه جنگی می‌شد؟ و اگر این اتفاق (سانحه) نمی‌افتاد ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد !!  را به فرمانده کل سپاه نسبت داده‌اند ؛ امری خلاف واقع و به دور از انصاف است.

سردار شریف با تاکید بر این که خانم اسدی لاری در مصاحبه خود با روزنامه شرق از اصرار زیاد سپاه برای دیدار با خانواده و عدم قبول آن و واسطه شدن یکی از اعضای خانواده برای آمدن سردار سلامی خبر می‌دهد، افزود: هرچند سپاه دیدار با خانواده‌های این شهدای عزیز را برای خود افتخار و تکلیف می‌داند و در این راستا اراده خود را با حضور فرماندهان و مسئولین در منازل آنان نشان داده است، اما نقل خانم اسدی لاری درست و دقیق نبوده و همانگونه که گفته شد پدر ارجمند شهیدان دیدار با فرمانده کل سپاه را از سردار سلیمانی (معاون بازرسی سپاه ) خواسته بودند.

انتشار ویدئوی شائبه‌ برانگیز بدون نشان سازنده

همزمان با اظهارات خانواده اسدی لاری یک ویدئوی شائبه برانگیز در خصوص هواپیمای اوکراینی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با واکنش انتقادی کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بود. در این ویدئو که سازندگان آن مشخص نیستند از چند جوان و نوجوان درباره شلیک پدافند پرسیده می‌شود که اگر شما اپراتور پدافند بودید و بین هواپیما و موشک شک می کردید، دست به چه کاری می‌زدید؟! در این ویدئو تلاش می‌شود به نوعی شلیک به هواپیمای اوکراینی یک تصمیم عامدانه نشان داده شود.در ابتدای این کلیپ نوشته شده دیدن این کلیپ صرفا برای انتقال نظر مردم درباره یک حادثه است لذا هرگونه سوء استفاده از آن پیگرد قانونی دارداما  اطلاعات به کار رفته در این کلیپ دقیقا با ماجرای هواپیمای اوکراینی شباهت دارد. در این ویدئو از چند جوان دختر و پسر پرسیده می‌شود که نظرشان را درباره یک حادثه بد و بدتر بگویند .انتشار این کلیپ در فضای مجازی با واکنش‌های تندی از سوی کاربران همراه بود. بسیاری انتشار همزمان این کلیپ با اظهارات خانواده اسدی لاری را عمدی و برای جهت‌دهی به ماجرا توصیف کردند؛ اما برخی آن را زمینه‌سازی برای اعلام روایت دیگری از حادثه هواپیمای اوکراینی دانستند. با این حال روز گذشته سخنگوی سپاه تاکید کرددشمنان ملت ایران که همواره درصدد تضعیف اقتدار، امنیت و وحدت ملی کشور عزیزمان بوده و با دستاویز قرار دادن هر ماجرایی، به عنوان دایه مهربان‌تر از مادر به تشویش اذهان و افکار عمومی می‌پردازند، بدانند با هوشمندی ملت فهیم ایران از جمله خانواده‌های معظم شهدای پرواز هواپیمای اوکراینی در این عرصه راه به جایی نخواهند برد و کلید واژه سپر انسانی ! که از آغاز انقلاب تاکنون علیه فرزندان ملت ایران در این نهاد انقلابی و دیگر مدافعان وطن به کار گرفته شده است، نخ نما و شکست خورده است.

محسنی‌اژه‌ای: دستگاه قضایی پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی را تاکنون با جدیت پیگیری کرده است؛ با این حال تأکید داریم که بیش از گذشته نسبت به این پرونده دقت و سرعت  لحاظ شود و همه جوانب و ابعاد آن دنبال شود

محسنی اژه‌ای: با دقت و سرعت بررسی می کنیم

بخش دیگری از انتقادات خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی نحوه رسیدگی به شکایت آنها در دادگاه بود که معتقدند اولا اتهام قتل غیر عمد باید به قتل عمد تغییر کند و اینکه متهمان اصلی باید در دادگاه حاضر شده و به اتهامات آنها رسیدگی شود.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده‌ تعدادی از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، چهارم آذر گفت که خانواده جان‌باختگان از مقام‌های دیگری نیز شکایت کرده بودند اما به شکایت آنان رسیدگی نشده یا منع تعقیب خورده و منع تعقیب به ما ابلاغ نشده است.

او اعلام کرد که این پرونده شش هزار صفحه است اما در اختیار وکلا قرار نگرفته و رییس دادگاه پذیرفته که پس از قرائت کیفرخواست، وکلا پرونده را مطالعه کنند.

در همین خصوص محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد، پدر و مادر دو مسافر هواپیمای اوکراینی به روزنامه شرق گفتند که از علی شمخانی، رییس شورای عالی امنیت ملی، حسین سلامی، فرمانده سپاه و امیرعلی حاجی‌زاده، رییس سازمان هوا و فضای سپاه شکایت کرده‌اند. به گفته آنها حاجی‌زاده تفهیم اتهام شد ولی منع تعقیب شده است اما منع تعقیبش به ما ابلاغ نشده بود و ابلاغیه‌اش را بعدا گرفتم.

با این حال رئیس قوه قضاییه روز گذشته ضمن تسلیت به همه بازماندگان آن حادثه تلخ افزود: دستگاه قضایی پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی را تاکنون با جدیت پیگیری کرده است؛ با این حال تأکید داریم که بیش از گذشته نسبت به این پرونده دقت و سرعت  لحاظ شود و همه جوانب و ابعاد آن دنبال شود.

محسنی اژه‌ای ابراز امیدواری کرد با یک رسیدگی دقیق، عادلانه، منطبق با موازین و به دور از مسائل حاشیه‌ای، پرونده این سانحه ناگوار به نتیجه برسد و اقدامات حقوقی و قضایی صورت گرفته بخشی از تسلای خاطر بازماندگان این سانحه باشد.

از سوی دیگر چهار کشور  کانادا، سوئد،‌ اوکراین و بریتانیا که گروه  هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ را تشکیل داده اند  اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی تا ۱۵ دی‌ماه امسال فرصت داشته به سوالات مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی پاسخ دهد. آنان پس از پایان این فرصت مدعی شدند که تلاش بیشتر برای مذاکره با ایران بی فایده است و این گروه بر اقدامات بعدی بر اساس قوانین بین‌المللی تمرکز خواهد کرد. پیش از این محسن بهاروند، معاون حقوقی وزیر خارجه گفته  جمهوری اسلامی از ارجاع احتمالی موضوع به دادگاه لاهه بیمی ندارد.

وزارت خارجه ایران  نیز روز ۱۷ دی در اطلاعیه‌ای در واکنش به این تهدیدات گفت آمادگی دارد تا با هر یک از این کشورها به صورت دوجانبه و با احترام به حاکمیت کشورها و قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی دولت‌ها مذاکره کند.