نشست این هفته سخنگوی وزارت امور خارجه تحت تاثیر نقش روسیه در مذاکرات و سفر ابراهیم رییسی به مسکو بود.خبرنگاران رویکرد دولت جدید را نگاه به شرق در مقابل غرب دیدند که سعید خطیب زاده در این خصوص گفت:نگاه ما به شرق نگاه اصیلی است و در نفی کسی و یا عکس العمل به کسی نیست. خطیب زاده در ادامه نشست گفت البته به نظر می رسد برخی به دنبال دوگانه سازی از هر اقدامی در حوزه سیاست خارجی هستند که باید از این دوگانه سازی ها اجتناب کرد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرده است: در روزهای آینده در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی در تهران میزان هیات هایی خواهیم بود؛ هیات هایی بلندپایه از ایران در سطح رئیس جمهور و وزارت خارجه سفرهایی خواهند داشت.این دیپلمات در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به مسکو و اینکه آیا در این سفر قرار است قراردادی نظامی بین دو کشور براساس برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با خرید هواپیما به امضا برسد، گفت: سفر آقای رئیسی به مسکو در راستای دعوت آقای پوتین انجام می شود. این یک سفر کاری است و تلاش می شود که در جریان این سفر و دیدار روسای جمهور دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، تجاری، نظامی و اقتصادی موضوعات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. وی ادامه داد: در ارتباط با سند بالادستی بین دو کشور نیز باید بگویم این سند بالادستی در خصوص تنظیم روابط راهبردی دو کشور وجود دارد و به صورت خودکار در حال تمدید است و آنچه که بین مقامات دو کشور در حال گفت وگو است سند جامع است و اگر برسد در این سفر احتمالا کار در مورد آن انجام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر اینکه به نظر ایران، چین و روسیه در مذاکرات وین به دنبال این هستند که چه چیزی را کسب کنند و ایران رفتار آن ها در جریان مذاکرات وین را چگونه ارزیابی می کند، تصریح کرد: من فکر می کنم جواب این سوال روشن است. چین و روسیه بر خلاف تروئیکای اروپایی دچار آلزایمر نیستند و می دانند که این آمریکایی ها بودند که فعالانه تلاش کردند برجام را از بین ببرند و فشار آوردند که کسی به برجام متعهد نماند و در همین چارچوب کمپانی ها را برای عدم فعالیت و حضور در بازار ایران تحت فشار قرار دادند و امروز در حالی در وین است که هیچ یک از این سیاست ها را عوض نکرده است.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با این موضوع که برخی با توجه به سفر آتی رئیس جمهور به روسیه و سفر وزیر خارجه به چین این موضوع را مطرح می کنند که نگاه ویژه ایران به شرق به نوعی متعارف با نگاه نه شرقی و نه غربی است و ایران حوزه تعاملاتش با غرب کمرنگ شده است، تصریح کرد: سیاست خارجی ایران یک سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند است به آن معنا که از تمام توان و مزیت های خود برای پیشرفت و تحقق منافع مردم کشور استفاده می کند.وی تصریح کرد: نگاه ما به شرق نگاه اصیلی است و در نفی کسی و یا عکس العمل به کسی نیست.خطیب زاده تأکید کرد: روابط ما با چین راهبردی و عمیق است. نقشه راه ۲۵ ساله بین دو کشور به امضا رسیده و طبیعی است که رفت و آمدها بین دو کشور در جریان باشد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که طبق برخی از اخبار منتشر شده ایران از آقای اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین درخواست کرده که با رابرت مالی گفت وگو کند و یکسری اسناد مکتوب را از طریق آقای اولیانوف به آمریکایی ها داده شده است، تصریح کرد: همان طور که پیش از این گفته ام مکانیزم گفت وگوها در وین بسیار روشن است.وی با اشاره به نقش هماهنگ کننده برجام در این زمینه افزود: اگر سوال این است که برخی از هیئت ها، سران و برخی از سفارتخانه ها در تهران نکاتی را مطرح می کنند همواره این موضوع وجود داشته است. سفارت سوئیس در تهران بارها این اقدام را انجام داده است و این مکانیزم ناشناخته ای بین ایران و آمریکا نیست.خطیب زاده افزود: چیزی به جز متن های مکتوب آن هم به صورت غیررسمی بین ایران و آمریکا رد و بدل نشده است که این نیز با مکانیزم روشنی صورت می گیرد و هیچ پیام شفاهی رد و بدل نشده است.