نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رییس کل پیشین  بانک مرکزی گفت: ۶ ماه سکوت کردم و همه مشکلات را گردن ما انداختند و بانی وضع موجود شدیم؛ یک چیزهای دیگری هم به ما اضافه کردند؛ ما که سه سال در سخت‌ترین شرایط و جلو فشار حداکثری مقاومت کردیم برای اینکه فروپاشی اقتصاد و ابرتورم اتفاق نیافتد.

عبدالناصر همتی در نشست بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی ایران که از سوی جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان در شهر کرمان برگزار شد، با اشاره به نقش تحریم‌ها در مشکلات تاکید کرد: باز هم می‌گویم، اگر تحریم‌ها حل نشود نمی‌توانیم به توسعه برسیم؛ ما هم دنبال نتیجه عزتمندانه هستیم و باید حل شود، هیچ کشوری را پیدا نمی‌کنید که ارتباط خارجی بانک هایش قطع شده و توسعه پیدا کرده باشد.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و معیشت مردم اظهارداشت: شنیده ام جراحی‌های اقتصادی قرار است انجام شود و بنده خودم اگر این کار را انجام دهند اولین کسی هستم که حمایت می‌کنم، اما اگر در حد حرف باشد اتفاقی در اقتصاد کشور رخ نمی‌دهد.رییس کل پیشین بانک مرکزی افزود: یک نفر مطلبی نوشته بود و تیتر زده بود «همتی، قربانی وضعیت» که من اعتراض کردم و گفتم بنویسید «مظلوم وضعیت موجود»، من نفهمیدم چرا می‌گفتند همتی بخشی از مهندسی انتخابات است؛ البته موفق هم شدند که به نظرم نیروهای معاند خارجی بودند.وی در ادامه با بیان اینکه برخی می‌پرسیدند چرا همتی تایید شد؟ افزود: چه دلیلی داشت من تایید نشوم، مگر من سابقه تیره‌ای دارم؟ در کشور همه عملکرد من را دیدند، احساس کردم بر مسائل اقتصادی کشور مسلط هستم، اطلاعات اقتصادی کشور را در دست دارم و در شرایط حساس و فشار آن سمت را داشتم.رییس کل پیشین بانک مرکزی گفت: تجربه من در دولت قبلی این بود که حرف من پیش نمی‌رفت و بانک مرکزی بتنهایی نمی‌تواند سیاست‌ها را نقد، اصلاح یا عوض کند.وی با اشاره به مناظره‌های انتخاباتی گفت: من در مناظره‌ها خطاب به کاندیدهای دیگر گفتم، شما رقیب‌های من نیستید، اگر کسانی که می‌خواهند رای ندهند، رای بدهند شما هیچکدام برنده نمی‌شوید، متاسفانه این اتفاق نیفتاد، که یک چیزی نزدیک ۱۵ میلیون رای نداند و اگر آن‌ها رای می‌دادند معلوم بود به کی رای خواهند داد، حداقل امکانش بیشتر بود.همتی افزود: ما هنوز حکمرانی را اصلاح نکردیم و داریم روی همان ریل جلو می‌رویم.همتی اذعان کرد: دوستان می‌گویند برای اولین بار امسال بودجه متوازن دادیم، مگر می‌شود بودجه نامتوازن داد؟، کدام دولت بودجه نامتوازن داده است؟ بودجه متوازن است، اما در عمل نامتوازن می‌شود و مشخص می‌شود حساب سازی بوده است.وی با بیان اینکه در همه مولفه‌های توسعه، پایین هستیم گفت: همه دولت‌ها ابتدای کار آمدند که اصلاح کنند و آخرش بدتر کردند. رییس کل پیشین بانک مرکزی با اشاره به وضعیت ۲ سال اخیر در کشور یادآور شد: برخی چیزها را هنوز هم نمی‌توانیم توضیح دهیم، اما سال‌های ۹۸ و ۹۹ سال‌های بسیار سختی در کشورمان بود؛ درآمدهای کشور با سال‌های قبل قابل مقایسه نبود و فشا زیادی وجود داشت؛ در هیچ کشوری نیز این اتفاق نیفتاده است. وی با بیان اینکه درآمدهای ناشی از نفت بانک مرکزی در ۶ ماه اول ۹۹ بسیار ناچیز بود در حالی که در گذشته این درآمد غیر از صندوق توسعه بسیار بیشتر بود.همتی ادامه داد: سال ۹۹ را اداره کردیم درحالی که تمامی مبادی صادرات تعطیل بود و ارز به کشور وارد نشد؛ ترامپ در آخر حکومتش تمامی فشارها را گذاشت و با توجه به لیست سیاه اف. ای. تی. اف این دوره سخت‌ترین دوره اداره کشور بود.