رئیس‌جمهور گفت: شرایط لرستان به شدت ما را رنج می‌دهد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رئیسی دیروز ۱۹ آذرماه در بدو ورود به فرودگاه خرم‌آباد با تبریک ولادت باسعادت حضرت زینب (س)، اظهار کرد: یاد شهدای عالی‌قدر لرستان به‌ویژه ۶۳۰۰ شهید دفاع مقدس، شهدای پرستار و خدمت به مردم را گرامی می‌داریم؛  خانواده‌های معظم ایثارگران و آزاده و همه ‌کسانی که در این استان در جبهه‌های دفاع مقدس مردانه در مقابل دشمن ایستادگی کردند و پشتیبانی جدی برای جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بودند.

وی تصریح کرد: توفیقی برای بنده و همکارانم حاصل شد که امروز در جمع مدیران و مردم لرستان باشیم؛ البته شرایط کرونایی مانع می‌شود که بتوانیم در اجتماعات مردمی شرکت کنیم اما دوست می‌داشتم که در شهرهای مختلف استان در بین مردم باصفا، باوفا، ولایتمدار، مخلص این استان حضور پیدا می‌کردم لیکن این شرایط اجازه نمی‌دهد که اجتماعات آن‌چنانی که باید، باشد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: لذا در جلساتی همچون شورای اداری استان، نمایندگان اقشار حضور خواهم یافت و همچنین به برخی واحدهای نیمه‌صنعتی که متأسفانه در لرستان؛ علیرغم اینکه ظرفیت‌های زیرساختی خوبی دارند اما نیمه‌تعطیل هستند، سرکشی می‌کنیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: پسران و دختران تحصیل‌کرده‌ای در لرستان داریم که از بیکاری رنج می‌برند و این در حالی است که ظرفیت‌های خوبی در بخش‌های مختلف آب، خاک، کشاورزی، معدن، گردشگری در استان وجود دارد اما متأسفانه همچنان بیکار در این استان فراوان است.

وی تأکید کرد: براین اساس، محور برنامه ما در لرستان این است که موانع و مشکلات آن را بررسی کنیم و آنچه که می‌شود در استان تصمیم‌گیری و آنچه هم که لازم است در تهران پیگیری شود تا بتوانیم از رنج بیکاری و بی‌شغلی لرستان بکاهیم و ظرفیت‌هایی که در آن وجود دارد به‌کار گرفته و احیا شود.

تاکید بر فراهم کردن شرایط ثبت جهانی فلک‌الافلاک

رئیس‌جمهور در جریان سفر به استان لرستان از قلعه تاریخی- فرهنگی فلک‌الافلاک در خرم آباد بازدید و بر فراهم کردن شرایط ثبت جهانی این قلعه تاکید کرد.رئیسی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف قلعه فلک‌الافلاک از نزدیک در جریان ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری این مجموعه قرار گرفت.

رئیس جمهور بر ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک به عنوان یکی از مشکلات این مجموعه تاریخی- فرهنگی تاکید کرد و گفت: قلعه فلک‌الافلاک از آثار تمدنی و مدنیت مردم این خطه است و باید به خوبی نگهداری و معرفی شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: دولت برای ترمیم و نگهداری آثار تاریخی اعتبار مناسبی در نظر گرفته است و با توجه به اینکه میراث تاریخی و فرهنگی گنجینه‌های پرارزشی هستند، لذا باید برای نسل‌های آینده به خوبی نگهداری شوند.همچنین در این بازدید مدیرکل میراث فرهنگی و فرمانده سپاه استان توضیحاتی در مورد آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلک ارائه کرد.

وزارت بهداشت مشکلات پرستاران را پیگیری کند

رئیس‌جمهور روز جمعه در جریان سفر به استان لرستان همچنین در دیدار صمیمی با جمعی از پرستاران لرستان که دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانس در آن شرکت داشتند، گفت: وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد مشکلات پرستاران را تا رسیدن به نتیجه نهایی با جدیت پیگیری کند.

رئیسی با قدردانی از تلاش و فداکاری شبانه‌روزی کادر درمان و به ویژه پرستاران در مقابله با بیماری کرونا گفت: شاید اگر کرونا وجود نداشت نقش پرستاران اینقدر برجسته نمی‌شد و حقیقتاً کرونا آزمونی برای همه دستگاه‌های متولی مقابله با کرونا بود و در این آزمون جامعه پرستاری کشور خیلی خوب درخشید و موفق و سربلند شد.رئیس جمهور افزود: این در حالی است که بسیاری از کشورهای مدعی توسعه‌یافتگی، دارو و تجهیزات پزشکی را در فرودگاه از یکدیگر سرقت می‌کردند.

رئیسی تاکید کرد: همه دستگاههایی که می‌توانند دردرمان بیماری کرونا تلاش کنند، از مسئولیت دارند و در این عرصه جامعه پرستاری کشور در خط مقدم خدمت‌رسانی قرار دارد.

رئیسی با اشاره به صبر و تحمل بالای پرستاران اظهار داشت: کسی که به عنوان بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند نباید مشکل دیگری بر وی اضافه شود و امیدوارم جامعه پرستاری همواره با مهربانی و با آستانه تحمل بالا با بیماران برخورد کنند.رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر فردی برای انجام امور خود به کارکنان دولت و نظام اداری کشور مراجعه کرد حتما باید با روی خوش، پاسخ به موقع و کامل به وی داده شود و همه باید بدانیم که قبل از اینکه به مردم پاسخگو باشیم در محضر خداوند متعال پاسخگو هستیم و همه رفتار و کردار ما در محضر الهی ثبت می‌شود.در این مراسم شماری از پرستاران در سخنانی مشکلات، پیشنهادها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

بازدید از کارخانه یخچال‌سازی بوژان لرستان

رئیس جمهور در بازدید از کارخانه یخچال‌سازی بوژان لرستان بر فعالیت این کارخانه با تمام ظرفیت تاکید کرد.

رئیسی پس از ورود به خرم آباد در کارخانه نیمه فعال یخچال سازی بوژان لرستان حضور یافت و در گفت‌وگو با مسئولین و کارگران این کارخانه در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات این مجموعه تولیدی قرار گرفت.

رئیس جمهور در این بازدید با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مدیران کارخانه یخچال سازی بوژان مبنی بر اینکه با یک پنجم ظرفیت فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: در حالی که این مجموعه از تمام ظرفیت‌های لازم برخوردار است لازم است مسئولین استان با جدیت پیگیری کنند تا ظرفیت این کارخانه به طور کامل فعال شود.

در این بازدید تعدادی از کارگران از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.

تلاش دولت بر راه‌اندازی صنایع تعطیل شده و نیمه تعطیل استان

رئیس جمهور روز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر به استان لرستان در دیدار جمعی از کشاورزان و کارآفرینان استان نیز مشکلات بخش کشاورزی، دامداری و آبزی‌پروری استان را مورد بررسی قرار داد و بر تلاش دولت برای راه‌اندازی صنایع تعطیل شده و نیمه تعطیل استان به منظور برطرف کردن بخشی از بیکاری جوانان تاکید کرد.

رئیسی در نشست تخصصی با کشاورزان و دامداران با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان در حوزه‌های کشاورزی، دامداری، گیاهان دارویی، زنبورداری، آبزی پروری و مرغداری اظهار داشت: استان لرستان از ظرفیت‌های فراوانی برای رشد و توسعه مانند نعمت خاک حاصل خیز برخوردار است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت احداث سد معشوره در رشد و توسعه کشاورزی استان بیان داشت: از جمله کارهایی که حتما باید در سطح استان به اتمام برسد احداث این سد است؛ البته بسیار زودتر از اینها باید این اقدام انجام می‌شد و امروز وظیفه داریم عقب‌ماندگی موجود در این زمینه را با سرعت جبران کنیم.

رئیسی با تاکید بر حمایت از نوآوری‌ و کسب و کارهای نوین در حوزه کشاورزی به فعالیت موفق یکی از جوانان استان درحوزه گیاهان دارویی که توانسته بود برای بیش از ۲ هزار نفر اشتغالزایی کند، اشاره کرد و گفت: فعالیت در بخش‌هایی مانند گیاهان دارویی و صادرات این محصول می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد، لذا باید از فعالیت کارآفرینان و کشاورزان در این حوزه حمایت شود ضمن اینکه این حوزه از ظرفیت اشتغالزایی فراوانی نیز برخوردار است.رئیس جمهورضمن تاکید بر اینکه موانع رشد و توسعه کشاورزی استان لرستان باید برطرف شود، ایجاد صنایع تبدیلی را مهم ارزیابی کرد و در این باره گفت: امروز در مناطق مختلف کشور از جمله لرستان نیازمند راه‌اندازی صنایع تبدیلی هستیم تا از خام‌فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده زیادی برای کشاورزان تامین شود و در این زمینه مسئولین مربوطه موظف هستند حمایت‌ها و پشتیبانی لازم را به عمل آورند.

رئیسی مدیریت جدی آب را مورد تاکید قرار داد و گفت: با مدیریت درست آب می‌توان کمبودها را جبران و آب را برای مصارف شرب، صنعتی و کشاورزی تامین کرد.

رئیس جمهور با اشاره به صحبت یکی از کشاورزان در زمینه مکانیزه کردن مزارع، گفت: دولت قصد دارد از این کار به نوعی حمایت کند که مکانیزه کردن مزارع توسط خودِ کشاورزان، دامداران و کارآفرینان انجام شود.

رئیسی همچنین با اشاره به موضوع اعطای تسهیلات به کشاورزان اظهار داشت: معتقدم بهترین محل برای مصرف امکانات و ظرفیت‌های مالی کشور اختصاص تسهیلات به بخش کشاورزی و دامداری کشور است.

در این مراسم مشکلات حوزه دامداری، گیاهان دارویی، زنبورداری، آبزی پروری و مرغداری توسط کشاورزان و فعالین این حوزه مطرح شد.