تامین اعتبار لازم برای پرداخت مابه‌التفاوت فروردین بازنشستگان کارگری چند ماه است به درازا کشیده است. حال بازنشستگان در آستانه تغییر دولت، نگرانند که نکند پرداخت مابه‌التفاوت در جریان تغییرات مدیریتی به فراموشی سپرده شود.

به گزارش ایلنا، «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که پیگیر اجرای متناسب‌سازی و پرداخت مابه‌التفاوت بازنشستگان است، در این رابطه می‌گوید: پرداخت مطالبات بازنشستگان ربطی به دولت ندارد و جزو تعهدات تامین اجتماعی است، ضمن اینکه هنوز تا تغییر و تحول احتمالی در تامین اجتماعی زمان داریم.

وی تاکید می‌کند: چند روز پیش وعده داده بودند که نهایتاً ظرف 10 روز معوقات بازنشستگان را می‌پردازند و اکنون فقط یک هفته از آن زمان باقی مانده لذا نهایتاً تا هفته آینده باید مابه‌التفاوت فروردین بازنشستگان به حساب آنها واریز شود. توقع داریم به این وعده عمل کنند و بازنشستگان بتوانند معوقات خود را در هفته آینده دریافت کنند.

وی به نگرانی‌ها بابت تغییرات مدیریتی در سازمان اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه در ایران، اوضاع به گونه‌ای است که برای جناح‌های سیاسی حاکم، توانمندی افراد و مدیران ملاک نیست و فقط وابستگی جناحی مهم است و این بدون تردید یک عارضه منفی در نظام سیاسی ماست. صادقی تاکید می‌کند: ماندن سالاری بر مسند مدیریت تامین اجتماعی، هم به نفع نظام و هم به نفع جامعه هدف یعنی کارگران و بازنشستگان کشور است و عوض کردن وی می‌تواند به ضرر دولت تمام شود. با این وجود اگر وی را عوض کنند، هر فردی که مدیرعامل جدید سازمان شود باید تعهدات در قبال بیمه‌شدگان را به طور کامل بپذیرد. در ارتباط با پرداخت مابه‌التفاوت بازنشستگان نیز جای نگرانی نیست چرا که باید در عرض یک هفته و قبل از هر تغییر مدیریتی، این معوقات پرداخت شود.

وی با بیان اینکه عمل به تعهدات در قبال جامعه هدف، جزو وظایف ذاتی تامین اجتماعی و مدیریت آن است، اضافه می‌کند: اگر نخواهند به تعهدات خود در قبال بازنشستگان عمل کنند ما از تمام قدرت خود برای اقناع سازمان استفاده خواهیم کرد. تا اینجای کار در مذاکراتی که داشته‌ایم مدیران سازمان معوقات بازنشستگان را جزو دیون سازمان دانسته‌اند و انتظار داریم خیلی زود پرداخت دیون صورت بگیرد تا دیگر معضلی به نام مطالبات معوقه بازنشستگان کارگری نداشته باشیم. هرچه زودتر این مطالبات را تسویه کنند بهتر است و بازنشستگان زودتر از نگرانی نجات می‌یابند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید: بدون تردید اگر دولت بدهی‌های خود را به سازمان نپردازد و الزامات قانون بودجه رعایت نشود، خیلی زود تامین اجتماعی در اجرای تعهدات به جامعه هدف، به مشکل برخواهد خورد.

صادقی با تایید روشن نبودن چشم‌انداز پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان می‌گوید: از ۸۹هزار میلیارد تومان قانون بودجه فقط ۶۰هزار میلیارد را پذیرفته‌اند یعنی 29هزار میلیارد تومان کم کرده‌اند و به نظر می‌رسد امسال قرار نیست بیش از ۶۰هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی وصول شود. او با تکیک دو مقوله مطالبات معوقه بازنشستگان از سازمان و مطالبات سازمان از دولت می‌گوید: اگر سازمان به تعهدات خود عمل کند، ظرف یک هفته آینده معوقات بازنشستگان از سازمان به صفر می‌رسد ولی می‌ماند مطالبات سازمان از دولت که متاسفانه رقم بسیار هنگفتی است. بیشتر مشکل ما در این بخش است و نگرانی‌ها در این حوزه بسیار جدی است. اگر دولت در پرداخت بدهی خود به سازمان اهتمام نورزد و طبق یک رویکرد مثبت و تعاملی، پرداخت مطالبات سازمان را در برنامه‌های جاری سه ماهه خود قرار ندهد، بدون تردید خیلی زود به مشکل برخواهیم خورد. رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید می‌کند: اگر انتظار داریم سازمان به خوبی به همه تعهدات جاری خود در قبال بیمه‌شدگان در حوزه‌های درمان و مستمری عمل کند، باید رویکرد دولت تغییر کند. دولت نخواهد رویکرد خود را عوض کند و همچنان به تعهدات خود بی‌تفاوت بماند، بحران منابع و مصارف تامین اجتماعی، این ابربیمه‌گر کشور را خیلی زود به مرحله‌ای بسیار جدی و خطرساز می‌رساند.