حسین مرعشی با انتقاد شدید از طولانی شدن مذاکرات در دو دهه اخیر می‌گوید؛ بحرانی که پرونده هسته‌ای ایران برای کشور ایجاد کرده موجب شده تا بسیاری از بخش‌های مهم اقتصادی و توسعه‌ای ایران دچار ضررهای جبران‌ناپذیر شود.  وی ضمن تأکید بر بدعهدی طرف مقابل در جریان مذاکرات هسته‌ای به این مسئله نیز اشاره دارد که غرب در مقام قدرت قرار دارد و باید از دریچه مذاکره راه‌حلی برای برون‌رفت از فضای فعلی ایجاد کرد.

به گزارش قرن نو حسین مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی،  در پیش‌بینی از روند احتمالی مذاکرات هسته‌ای در وین، اظهار کرد: امروز کشور در شرایطی قرارگرفته که باید بین دو امر مهم که عبارت‌اند از؛ پیشبرد اهداف کشور در دانش هسته‌ای و دیگری احیای اقتصاد ایران، دست به انتخاب بزند.

وی تأکید کرد: پیشبرد برنامه هسته‌ای از نظر تأثیرگذاری بر «امنیت» و حتی «اقتصاد» تنها یک درصد از مسائل امروز ایران را به خود معطوف می‌کند و در نقطه مقابل ۹۹ درصد از مسائل حول محور اقتصاد می‌چرخد.

مرعشی با بیان اینکه باید دید اولویت حاکمیت بین دو مسئله مذکور چیست، بیان داشت: بنده معتقدم اولویت امروز جامعه ایران؛ احیای اقتصاد است. به نظر می‌رسد که اگر توجه لازم به امورات مربوط به اقتصاد نشود، کشور با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. چالش‌هایی که نمونه‌های آن را امروز در اصفهان شاهد هستیم. این عضو شاخص حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: اگر امروز مردم به دلیل تنش آبی موجود معترض می‌شوند، بخشی از دلایل این اعتراض را در حل نشدن مسائل اقتصادی که بر مدیریت کشور نیز تأثیر گذاشته، می‌توان یافت.

مذاکرات هسته‌ای تبدیل

 به بحران شده است

مرعشی تصریح کرد: متأسفانه عنصری به نام زمان در بحران‌های پیش‌آمده هرگز موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: اگر اولویت حاکمیت احیای اقتصاد کشور باشد، قطعاً مصلحت بر این است که مذاکرات از همان نقطه‌ای که در دولت آقای روحانی متوقف شد، دوباره آغاز شود و مسائل مربوطه به سرعت حل‌وفصل شود.

این عضو شاخص حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: از سوی دیگر اگر حاکمیت بنای خود را بر توسعه دانش هسته‌ای خود گذاشته باشد، باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا از وقفه پیش‌آمده برای پیشرفت برنامه خود استفاده کند و حتی از تأخیر پیش‌آمده استقبال نیز کند.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب در ادامه و در خصوص احتمال تأثیرگذاری نگاه مذاکره‌کنندگان جدید به برجام بر روند جلسات وین در آذرماه، گفت: موضوع مذاکرات هسته‌ای تبدیل به مسئله‌ای فرا دولتی شده و کسانی که به وین سفر می‌کنند نیز در جایگاهی نیستند که نظرات سیاسی خود را بر روند مذاکرات تحمیل کنند. قطعاً در مذاکرات پیش رو نیز تیم مذاکره‌کننده سیاست‌های دیکته شده را دنبال خواهد کرد.مرعشی در پایان و در پاسخ به  پرسشی درباره نتیجه احتمالی مذاکرات پیش رو در وین، اظهار داشت: به نتیجه مذاکرات در ۸ آذر خوش‌بین نیستم.