اعظم ویسمه

دیروز در مجلس روز دولت نبود؛ نمایندگان علاوه بر اینکه با لایحه دو فوریتی دولت برای حذف ارز 4200 تومانی مخالفت کردند، 35نماینده در تذکری به دولت نسبت به انتصابات فامیلی انتقاد کردند. از سوی دیگر نمایندگان در نطق‌‌های پیش از دستور خود از دولت برای حل مشکلات برنامه عملی خواستند و نسبت به عملکرد سه ماهه دولت انتقاد کردند. دیروز اما روز نمایش سردرگمی و بی‌برنامگی دولت نیز بود. از یک سو درحالی‌که از روز شنبه خبر استرداد لایحه حذف ارز تدریجی منتشر و تکذیب می‌شد روز یکشنبه و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، مجددا برخی سایت‌‌ها خبر دادند دولت لایحه حذف ارز تدریجی را از مجلس پس گرفته است. احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تایید این خبر به مهر اعلام کرد: با توجه به تصمیم دولت برای استرداد لایحه دو فوریتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، این لایحه از چرخه بارگذاری در سامانه قوانین خارج شد. اما معاون پارلمانی دولت از تقاضای بازگشت لایحه دو فوریتی تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر برای حذف ارز ترجیحی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

درمیان این اخبار ضد و نقیض، لایحه سرانجام در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان مجلس در جلسه علنی با درخواست دولت برای دو فوریت لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر مخالفت کردند.آنگونه که ایلنا گزارش داده، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بوجه در ابتدای بررسی این لایحه با ارائه گزارشی خواستار موافقت نمایندگان با دو فوریت این لایحه شد. پس از میرکاظمی، محمدحسین فرهنگی و شمس‌الدین حسینی به عنوان مخالف و محمدتقی نقدعلی و محسن زنگنه به عنوان موافق دوفوریت این لایحه دلایل و نظرات خود را بیان کردند .مهمترین استدلال مخالفان پیرامون این لایحه شامل این بود که اکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و نهاده‌‌های دامی اختصاص می‌یابد، اما مردم در بازار آن‌‌ها را با نرخ دلار آزاد خریداری می‌کنند و هیچ نظارتی بر این مساله نیست؛ از سوی دیگر دولت پیشاپیش در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ این اختیار را کسب کرده و نیازی به این اجازه نیست. در مقابل موافقان این لایحه، احترام به قوه نظارتی مجلس و لزوم همکاری مجلس با دولت برای رفع مشکلات معیشتی با توجه به انتظارات مردم را دو علت موافقت با فوریت این لایحه اعلام کردند. پس از پایان صحبت‌‌های موافقان و مخالفان این لایحه با حضور ۲۴۹ نماینده به رأی گذاشته شد که با کسب ۹۹ رأی موافق، ۱۲۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از میان ۲۳۳ رأی دوفوریت آن رد شد. همچنین دولت بلافاصله درخواست یک فوریت این لایحه را مطرح کرد که این درخواست نیز با ۱۰۲ رأی موافق، ۱۱۹ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۳۱ رأی رد شد تا بر این اساس با اعلام محمدباقر قالیباف لایحه به صورت عادی اعلام وصول شود.

پس از جلسه علنی مجلس رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که: دولت ممکن است مجبور شود برخی کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ را از شمول آن خارج کند البته در مورد گندم و دارو قطعی است که تا پایان سال، ارز ۴۲۰۰ به آنها تعلق می‌گیرداما در مورد نهاده‌های دامی باید دولت تصمیم بگیرد که قصد حذف ارز ۴۲۰۰ دارد یا خیر و اگر این تصمیم را بگیرد از محل اعتبار ۲۷ هزار میلیاردی به صورت یارانه نقدی قصد دارد به مردم کمک کند تا بخشی از بار هزینه‌ای را جبران کند.این تنها مخالفت مجلس با دولت در روز گدشته نبود. هنوز انتقادات به انتصابات فامیلی ادامه دارد.

سه شنبه، روز سخت ‌رئیسی

‌رئیسی فردا در حالی راهی پارلمان می‌شود تا در جلسه بررسی صلاحیت وزیر آموزش و پرورش شرکت کند که فرد معرفی شده برادر داماد زاکانی شهردار تهران است. روز گذشته 35 نفر از نمایندگان مجلس به ابراهیم ‌رئیسی، ‌رئیس‌جمهور درخصوص ضرورت جلوگیری از انتصابات فامیلی و انتقاد از بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در دستگاه‌های دولتی تذکر دادند.

با توجه به انتقادات مطرح در مجلس به نظر می‌رسد ‌رئیسی روز سه شنبه کار سختی در مجلس پیش رو داشته باشد. اما دیروز روز بد دولت بود. نطق‌‌های پیش از دستور نمایندگان هم انتقاد از عملکرد دولت ‌رئیسی بود. گرچه اصولگرایان از یکدستی قوا و نهادهای حاکمیتی برای تحقق شعارهای خود گفته بودند، اما اختلاف‌‌ها و انتقادات خیلی زودتراز آنچه تصور می‌شد علنی شده و خود را نشان داده است.روز گذشته نماینده گرگان و آق قلا در تذکری خواستار ارائه برنامه عملی دولت برای پایان بخشیدن به وضعیت رنج آور و تقویت سرمایه اجتماعی با توجه به وضعیت نابسامان قیمت‌‌ها و نارضایتی مردم شد. غلامرضا منتظری در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور، بیان کرد: با توجه به وضعیت نابسامان و لجام‌گسیخته قیمت‌‌ها و سیر صعودی نارضایتی مردم، شایسته است بر اساس اصل عدالت محوری، برنامه عملی دولت برای پایان بخشیدن به این وضعیت رنج آور و تقویت سرمایه اجتماعی ارائه شود.

نماینده ارومیه: گویا خیلی از استانداردهای سیاسی کشور عوض شده چرا که صدا و سیما از دلار ۲۷ هزار تومانی حرفی به میان نیاورد؛ نمی دانم چرا این گرانی‌های افسارگسیخته دیگر رسانه‌ای نمی شود؛ نمی‌دانم چرا دیگر بورس دغدغه ملی نیست چه شد که داماد سالاری و خویشاوندسالاری که تقدیر می‌شود باز توسط تقبیح‌گرایان احیا شده است

از سوی دیگر روح الله حضرت‌پور در نطق میان دستور خود در نشست علنی مجلس گفت: من نمی‌دانم در فردای آخرین شب انتخابات چه شد گویا خیلی از استانداردهای سیاسی کشور عوض شده چرا که صدا و سیما از دلار ۲۷ هزار تومانی حرفی به میان نیاورد؛ نمی‌دانم چرا این گرانی‌های افسارگسیخته دیگر رسانه‌ای نمی‌شود؛ نمی‌دانم چرا دیگر بورس دغدغه ملی نیست چه شد که دامادسالاری و خویشاوندسالاری که تقدیر می‌شود باز توسط تقبیح‌گرایان احیا شده است.وی افزود: مذاکره با جهان که از سوی برخی قبیح بود حالا با جدیت دنبال می‌شود باز خدا را شکر ما هم راضی هستیم هر کسی می‌تواند این مشکلات را حل کند ما هم در کنارش هستیم. حضرت پور خاطرنشان کرد: البته دیگر هیچ کدام از این سوال‌ها و جواب‌ها برای این ملت رنج کشیده ارزشی ندارد، اگر می‌توانید در عمل به داد مردم برسید وگرنه تحولات اساسی در سیستم کشورداری را آغاز کنید.

نماینده ارومیه در مجلس گفت که آمار مهاجرت نخبگان و خروج ثروت از کشور فاجعه است؛ با این مردم چه کرده ایم که سرمایه‌های خود را صرف خرید ملک و خانه در سایر کشورها می‌کنند؟ ما با عزت ایرانیان چه کرده‌ایم؟ دیگر این دولت و آن دولت برای مردم فرقی ندارد.بحران اقتصادی چهارگوشه معیشت و زندگی مردم را به آتش کشیده است مردم دیگر اعتمادی به مسئولین ندارند

این تنها نطق انتقادی بهارستان‌نشینان نبود. نماینده درود و ازنا نیز در نطق میان دستور خود گفت: گرانی افسارگسیخته و نیازمندی‌های روزمره مردم و ضرورت ورود قاطع دولت برای کنترل بازار را متذکر می‌شوم. حسین گودرزی افزود: همچنین به رئیس جمهور و مجموعه تصمیم‌گیران در انتصابات مدیران دولتی متذکر می‌شوم که جوان‌گرایی در انتصاب مدیران به ویژه در سطوح عالی منوط به داشتن دانش، تجربه و کارنامه موفق مدیریتی مرتبط با آن حوزه کاری است. در غیر این صورت سپردن امور مردم و کشور و فرصت‌های زودگذر به تجربه‌اندوزی و آزمون و خطاهای جبران‌ناپذیر است.ولی اسماعیلی، نماینده گرمی  و ‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیزبه ایلنا گفته در مورد بحث معیشت و مهار تورم و گرانی من فعلا نمی‌توانم به آقای رئیسی نمره مثبتی بدهم.به نظر می رسد در پایان سه ماه از ریاست ابراهیم ‌رئیسی بر قوه مجریه او نتوانسته مجلس همسو با خود را قانع کند و دامنه انتقادات روز به روز در حال افزایش است. دیگر این انتقادات از سوی جریان سیاسی رقیب و اصلاح طلبان نیست. پیش بینی می‌شود با این روند انتقادات که از جریان همسو با دولت بویژه در مجلس آغاز شده باید منتظر ارائه طرح‌‌های استیضاح وزرا و فراخواندن معاونان ‌رئیس‌جمهور به پارلمان بود اگر نمایندگان نخواهند به سوال از ‌رئیس دولت فعلا فکر کنند.