رئیس‌جمهور با بیان اینکه امسال آموزش مجازی و حضوری را دنبال می‌کنیم، گفت: در برخی مناطق که امکان آموزش حضوری نباشد، آموزش مجازی می‌شود، اما حرکت به سوی آموزش حضوری است؛ زیرا نباید افت تحصیلی پیدا کنیم. تا چند روز آینده ۷۰ درصد جامعه واکسینه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رئیسی صبح دیروز ( ۳ مهر) در مراسم بازگشایی مدارس در مدرسه فولادفر شهرری با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و شهدای فرهنگی و دانش‌آموز، رزمندگان و جهادگران، اظهار کرد: امیدوارم روحیه جهادی و بسیجی در میان مردم و مسئولان گره‌گشای مشکلات کشور باشد.

وی همچنین با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، ادامه داد: از دانش‌آموز عزیزی که با مسئولیت‌پذیری و خطر کردن جان دو نفر را نجات داد و جانش را به خطر انداخت یاد می‌کنم. علی لندی نشان داد دانش آموخته مکتب ایثار و از خودگذشتگی است‌.

 روحش شاد.

رئیسی تاکید کرد: باید به مدرسه اندیشید، هم به مدرسه فردا و هم فردای مدرسه؛ معلم محور آموزش و پرورش است و باید شأن معلم حفظ شده و به معیشت او توجه شود. طرح رتبه بندی مربوط به همین مسایل است. ارتقای جایگاه و شأن و منزلت معلمان و افزایش کیفیت آموزش در این طرح مورد توجه است.

رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه مدرسه مقوم همبستگی و نظم اجتماعی است، افزود: قدر مدرسه را در ایام کرونا دانستیم. مدرسه محل همبستگی خانه، معلم و دانش آموز است. من صمیمانه از زنان و دختران کشور به صورت خاص تشکر می‌کنم که در ایام کرونا از طریق شبکه شاد نقش معلمی داشتند.

رئیسی با تاکید بر اینکه همه دستگاه ها باید به آموزش و پرورش کمک کنند، گفت: هزینه کردن در آموزش و پرورش بزرگ ترین سرمایه گذاری در کشور است. نباید چرتکه انداخت که چقدر در آموزش و پرورش هزینه شده است. توسعه کشور در  گرو توسعه آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: عدالت آموزشی مهم است. هیچ کسی نباید به خاطر فقر از تحصیل باز بماند. دولت باید اقداماتی داشته باشد تا همه افراد از آموزش بهره ببرند. فقر نباید موجب بازماندگی از تحصیل شود.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به لزوم تهیه گزارش دقیقی از وضعیت آموزش و پرورش، تصریح کرد: باید گام های اساسی برای تحول آموزش و پرورش برداشته شود. سند تحول در آموزش و پرورش باید اجرایی شده و به سند تحول در مدرسه تبدیل شود. با ایجاد سازمان و معاونت تحول انجام نمی شود بلکه اصل تحول باید در مدرسه انجام شود. مدرسه باید تحول محور باشد. افراد تحول گرا هم می توانند در مدرسه تحول ایجاد کنند نه کسانی که به تحول اعتقاد نداشته یا انگیزه ندارند. همه باید به این سند پایبند باشند  و آن را اجرایی کرده و گزارش اجرای آن را ارائه کنند که چند درصد اجرا شده و چرا بخشی از آن اجرا نشده است.

رئیسی در ادامه از دانش آموزان سوال کرد که شعار دولت سیزدهم ایران قوی است، ایران قوی چه ویژگی دارد و نقش دانش آموزان در شکل گیری ایران قوی چیست؟

 برای رفع محدودیت‌ها باید برنامه‌‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم

رئیس جمهور همچنین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر برنامه‌ریزی مطابق شرایط جدید برای کسب و کارها گفت: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به جای اعمال محدودیت‌های جدید باید درباره رفع محدودیت‌ها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.

رئیسی با بیان اینکه اگر روحیه جهادی به میدان بیاید نه تنها کرونا که همه سختی‌ها و مشکلات پشت سرگذاشته خواهد شد، گفت: با تلاش‌های ارزشمند انجام شده برای واکسینه کردن سراسری به ۵۰ میلیون رسیده‌ایم و لازم است برای کسب و کارها مطابق شرایط جدید برنامه ریزی شود.

رئیسی همچنین با قدردانی از دست اندرکاران طرح شهید سلیمانی اظهار کرد: این طرح باید با سرعت ادامه یابد چرا که نظام بهداشتی کشور را از جایگاه واکنشی و انفعالی به موضع فعال در مقابل گسترش بیماری ارتقا داده است.

وی تصریح کرد: نکته مهم در کنار گسترش واکسیناسیون این است که رعایت شیوه نامه های بهداشتی کاهش پیدا نکند. اعمال قانون و نظارت بر اجرای شیوه نامه‌ها همزمان با گسترش واکسیناسیون باید تشدید شود تا واکسیناسیون سراسری به نحو احسن اثربخش باشد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت کنترل دقیق ورود و خروج افراد از کشور، گفت: افرادی که در این کنترل‌ها مشکوک به ابتلا باشند حتما باید قرنطینه شوند.

رئیسی با بیان اینکه محدودیت‌های هوشمند باید جای محدودیت‌ها و تعطیلی کسب و کارها را بگیرد و این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است، گفت: سامانه هوشمند طراحی شده برای کنترل کرونا باید به شکل آزمایشی اجرا شود و همه دستگاه‌ها با هماهنگی کامل اطلاعات لازم برای تکمیل این سامانه‌ را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

رئیس‌جمهوری با استقبال از پیشنهاد استفاده از کارشناسان هوش مصنوعی در تکمیل این سامانه اظهار داشت: نکته مهم دیگر، تهیه پیوست اطلاع‌رسانی درباره کارآمدی این سامانه است تا همزمان با اجرای آزمایشی سامانه از عملکرد آن اطمینان حاصل شود و به نگرانی‌ها درباره عملکرد آن نیز پاسخ داده شود.

وی گفت: مسئولان کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا و همه کسانی که تریبون در اختیار دارند باید با اطلاع‌رسانی دقیق جامعه را از شرایط جدید و اقتضائات آن و لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی با وجود بهبود وضعیت و کاهش محدودیت‌ها اقناع کنند.

رئیسی افزود: برای موفقیت این کار باید از رویکرد دستوری پرهیز شود و تبیین و اقناع سازی برای جلب همکاری بیش از پیش مردم در دستور کار قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به تدابیر اجرا شده برای اعزام زائران اربعین با همکاری دولت عراق، گفت: با وجود تاکید فراوان، عده‌ای یا به دلیل اطلاع نداشتن از محدودیت‌ها و یا به هر دلیل دیگری به سوی مرزها عزیمت کرده‌اند. موکداً تاکید می‌کنم که با این افراد که به عشق زیارت اباعبدالله‌الحسین(ع) به طرف مرزها رفتند در نهایت احترام و با حفظ کرامت برخورد شود و درباره محدودیت‌های موجود در تعداد سهمیه اختصاص داده شده از سوی دولت عراق مطلع و اقناع شوند.