یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: نمره‌ای که من می‌توانم به سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل بدهم شاید کمی پایین‌تر از متوسط باشد.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود:‌ هر خط سخنرانی در مجمع یک پیام است؛ حال سوال این است آیا  آقای رئیسی توانست پیام‌های مردم ایران را به مخاطبان و افکار عمومی در کشورهای مختلف که این روزها سخنرانی مجمع عمومی را دنبال می‌کردند،  ارائه دهد؟

وی با طرح این پرسش که صحبت‌های گفته شده در مجمع عمومی سازمان ملل در راستای منافع ملی، مسائل منطقه‌ای و جهانی گفته شد یا خیر؛ تصریح کرد: ما نباید تحت تاثیر مسائل داخلی کشور اهداف‌مان را در عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی از یاد ببریم بلکه باید آن طوری که شایسته است به آنها بپردازیم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معتقدم خیلی بهتر می‌شد آقای رئیسی با یک دسته‌بندی، تحلیل و تجزیه درست مسائل را مطرح کنند.

تعجب می‌کنم چرا در کشور ما قرار نیست که از گذشته تجربه بگیریم؛ باید دقت کنیم که در چه جمعی حضور داریم. تحولات را آن طوری که هست ببینیم نه آنطوری که دوست داریم. باید مسائل را بر اساس منافع ملی تشریح کنیم و این‌ها را با مخاطبین در میان بگذاریم

میرزایی تاکید کرد: متاسفانه فقط روی محتوای پیام دقت می‌کنیم، نه بر چگونگی انتقالش به مخاطبین دقت داریم و نه اینکه می‌دانیم هدف از ارسال پیام چیست! باید پیامی که منتقل می‌کنیم، منظم و دارای چارچوب باشد که به نظر من در این سخنرانی ما شاهدش نبودیم. این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این که فارغ از مسائل داخلی و اختلاف‌نظرهایی که وجود دارد باید از این فرصت‌ها برای تامین منافع ملی در عرصه بین‌المللی استفاده کنیم، گفت: بسیاری از صحبت‌های آقای رئیسی به درد مخاطبین داخلی می‌خورد تا مخاطبین بین‌المللی و سران کشورها.

وی یادآور شد: حتی این انتقاد به آقای روحانی هم وجود داشت ایشان در یکی از جلسات که ۱۵ دقیقه وقت داشتند ۳ الی ۴ دقیقه درباره اعتدال و این مسائل صحبت کردند که ناظر به مسائل داخل کشور بود یا محمود احمدی‌نژاد که درباره جهان و تغییر در نظم جهانی صحبت کرد که انتقاد بسیاری را برانگیخت چراکه در مجمع سازمان ملل این مسائل نباید مطرح شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: تعجب می‌کنم چرا در کشور ما قرار نیست که از گذشته تجربه بگیریم؛ باید دقت کنیم که در چه جمعی حضور داریم. تحولات را آن طوری که هست ببینیم نه آنطوری که دوست داریم. باید مسائل را بر اساس منافع ملی تشریح کنیم و این‌ها را با مخاطبین در میان بگذاریم.

وی افزود: آقای رئیسی درباره کرونا صحبت کردند، سپس به مسائل هسته‌ای پرداختند و بعد دوباره درباره کرونا صحبت کردند که می‌توانستند بسیار بهتر سخن بگویند. درباره کرونا و مواجهه ایران با این بیماری صحبت‌هایی شد که به داخل ارتباط پیدا می‌کرد در صورتی که اگر می‌خواستد به این مسئله در ابعاد بین‌المللی بپردازند می‌توانستند بگویند با کارشکنی‌ها و تحریم‌ها، روند واکسیناسیون را در داخل کشور ما کند کردند و باعث شدند بسیاری از هموطنان به دلیل تحریم دارو جان خودشان را از دست بدهند و این‌گونه یک هزینه‌ای  برای آمریکایی‌ها در مجمع عمومی ایجاد کنند نه این‌که از این شاخه به آن شاخه بپرند و بعد هم مشخص نشود از این بحث دنبال چه هستند؟

میرزایی ادامه داد: در ارتباط با بحث هسته‌ای در چنین فرصتی باید به گونه‌ای صحبت شود که سران دولت‌ها و به تبع افکار عمومی کشورهای اروپایی تحت تاثیر آن قرار گیرند و باید عنوان شود ایران کشوری است که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست ایران کشوری است که برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز دارد و این آمادگی را دارد در اسرع وقت گفت‌وگوها را آغاز کند. ما نباید به گونه‌ای صحبت کنیم که متهم به مخالفت با گفت‌وگو و مذاکره شویم.