ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا اعلام کرد، نیروهای ویژه وابسته به این ائتلاف پس از تکمیل ماموریت خود در عراق، این کشور را ترک کردند. به گزارش شفق نیوز، این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای ویژه (OTH) ماموریت خود را در عراق تکمیل و به پایگاه اصلی خود در پایگاه بورینگ کویت بازگشتند. در این بیانیه آمده است، نیروی OTH معمولا شامل دو بالگرد هلیکوپتر از نوع CH-۴۷ و چینوک و یک گروه پیاده نظام است که به طور ۲۴ ساعته در حالت آماده‌باش هستند تا برای تکمیل ماموریت‌ها در کوتاه مدت اقدام کنند. طبق اعلام ائتلاف بین المللی، این نیروها در صورت نیاز به پشتیبانی از نیروهای میدانی، عملیات استرداد، انجام حملات هوایی و کمک به حفاظت از نیروها در منطقه عملیات مشترک می‌پردازند. خروج این نیروها از عراق پس از آن صورت گرفت که بغداد و واشنگتن اخیرا بر سر خروج نظامیان آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری توافق کردند..

همزمان با اعلام این موضوع، شرکت انتقال برق شمال عراق از حمله به خط انتقال برق شرق استان نینوا خبر داد. اسپوتنیک گزارش داده که شرکت انتقال برق شمال عراق دیروز (یکشنبه) اعلام کرد که به دلیل حمله خرابکاران به شبکه برق در موصل مرکز استان نینوا خط انتقال برق شرق موصل به سد موصل مختل شده است. طبق این گزارش، یکی از دکل‌های انتقال برق در این خط هدف انفجار بمب قرار گرفت و به همین دلیل برخی شبکه‌های انتقال برق در منطقه السلامیه در استان نینوا با مشکل مواجه شده و باعث قطعی برق در این استان شد.

شرکت انتقال برق شمال عراق در این باره گزارش داد که تیم‌های مهندسی با همکاری نیروهای ارتش و شرکت برق عراق درحال تعمیر دکل مذکور و رفع نقص آن هستند. بر اساس اسناد موجود، انفجار دکل‌های برق در عراق توسط عناصر داعش اتفاق میفتد و به همین دلیل بسیاری معتقدند که خروج نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق با مساله خرابکاری در شبکه برق عراق به یکدیگر مرتبط است.

از سوی دیگر پس از اعلام خبر خروج نیروهای ضد داعش از عراق، شبکه آمریکایی الحره اعلام کرد که افراد مسلح به قاسم بهلول التمیمی، از فعالان عراقی در شهر الکوت در استان واسط تیراندازی کردند. وی در جریان این تیراندازی به شدت زخمی شد. تلاش برای ترور التمیمی در حالی صورت گرفته که بیش از یک ماه است عراقی های مقیم خارج در بیش از ۱۲ شهر در جهان با برگزاری تظاهرات خواهان پایان قتل فعالان و روزنامه نگارانی هستند که با تظاهرات سال ۲۰۱۹ ارتباط دارند.

اعتراضات در مرکز و جنوب عراق اواخر ۲۰۱۹ برای پایان دادن به فساد و بیکاری و فراهم کردن خدمات اصلی آغاز شد. این اعتراضات به گفته عفو بین الملل به کشته شدن دستکم ۶۰۰ تن از جمله تعدادی از نیروهای امنیتی منجر شد. هیئت سازمان ملل در عراق (یونامی) اعلام کرد که ۴۸ حادثه تلاش برای قتل تظاهرکنندگان از اکتبر ۲۰۱۹ تا ۱۵ مه ۲۰۲۱ رخ داده است. حدود ۲۰ معترض نیز مفقود شده‌اند. ماه مه گذشته ایهاب الوزنی، فعال مخالف دولت در حمله مسلحانه شهر کربلا کشته شد. وی رئیس هماهنگی اعتراضات در کربلا بود. در ژوئن هشام الهاشمی، کارشناس امور گروه های تندرو در بغداد ترور شد. تعداد دیگری از فعالان نیز به همین صورت به دست افراد مسلح ترور شدند.

در این میان بسیاری از تحلیلگران امنیتی عراق اعلام کرده‌اند که خروج نیروها  ویژه ائتلاف ضد داعش از عراق به نوعی می‌تواند اوضاع امنیتی این کشور را دستخوش تغییر قرار دهد و به همین جهت بسیاری از مقامات در حال طرح‌ سناریوهای امنیتی در عراق برای پیش‌دستی و مقابله احتمالی با بحران هستند.