رئیس‌جمهوری با بیان این‌که تعامل گسترده اقتصادی بین تهران و بغداد به نفع دو ملت و توسعه منطقه است، بر ایفای تعهدات عراق درباره مطالبات مالی ایران تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی دیروز در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با بیان اینکه دو ملت ایران و عراق از اشتراکات گسترده و عمیق تاریخی فرهنگی و مذهبی برخوردار هستند اظهار داشت: روابط دو ملت فراتر از سطح جغرافیایی و همسایگی بوده و هیچ عاملی نمی تواند در پیوند ناگسستنی دو ملت خدشه ای ایجاد کند.

 وی با بیان اینکه ظرفیت همکاری دو کشور خیلی بیشتر از سطح کنونی است، گفت: ظرفیت های همکاری بین دو کشور مورد شناسایی و توافق قرار گرفته و اکنون زمان اجرایی کردن توافقات و تعامل گسترده اقتصادی به سود منافع دو ملت و توسعه منطقه ای است.

رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به لزوم توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، اجرای توافقات موجود بین تهران و بغداد از جمله اتصال خطوط ریلی شلمچه-بصره را مورد تاکید قرار داد و خواستار اجرای تعهدات عراق درخصوص مطالبات مالی ایران شد.

 رئیسی در ادامه با تاکید بر تداوم همکاری دو کشور در حوزه‌های راهبردی، به اجلاس بغداد اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از نقش آفرینی منطقه‌ای عراق حمایت می کند و بدنبال تثبیت امنیت منطقه با محوریت ایران، عراق و کشورهای پیرامونی بدون مداخله نیروهای خارجی هستیم.

وی تاکید کرد: تهران حامی گفت و گوهای درون منطقه‌ای، بدون مداخله بیگانگان است.

رئیسی تصریح کرد: حضور نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی‌ها در منطقه در هر یک از کشورهای منطقه مخل امنیت و ثبات در سطح منطقه است و هیچ سودی برای کشورهای منطقه ندارد و اجرای قانون مجلس عراق در این رابطه می‌تواند موثر باشد.

رئیسی همچنین مواجهه و بررسی قاطع ابعاد سیاسی و حقوقی ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در مجامع حقوقی و بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به ملاحظات دولت عراق درباره همه‌گیری ویروس کرونا اظهار داشت: امیدواریم تا حد ممکن، زمینه سفر عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) تسهیل شود.

بغداد مصمم به افزایش سطح همکاری با ایران است

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه ارتباطات عمیق تاریخی، تمدنی و مذهبی، مناسبات ویژه ای در روابط ایران و عراق رقم زده است اظهار داشت: بغداد مصمم است سطح همکاری های خود در عرصه های مختلف بویژه اقتصادی و تجاری را هرچه بیشتر گسترش دهد و فعال کردن ظرفیت های توسعه روابط اقتصادی در همه بخش ها را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

مصطفی با استقبال از سخنان رئیسی در مراسم تحلیف خاطرنشان کرد: سخنان شما درباره تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه بسیار خوب و دقیق بود و این نگاه با استقبال سران دولت های منطقه مواجه شد.

الکاظمی همچنین با تقدیر از نقش ویژه حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: آمادگی داریم تا فعالیت تیم مشترکی که مسئله حقوقی این ترور را بصورت داخلی و بین المللی پیگیری می‌کند، تقویت کنیم.

نخست وزیر عراق همچنین با ارائه گزارشی از موفقیت آمیز بودن اجلاس بغداد، خواستار حمایت جمهوری اسلامی ایران از نقش آفرینی عراق در منطقه شد.

وی با اشاره به لزوم عملی کردن تعهدات کشورش در مقابل ایران، بر پیگیری سریع انجام کامل این تعهدات تاکید کرد.

لغو روادید بین ایران و عراق

رئیس جمهور همچنین در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق، از لغو روادید میان دو کشور خبر داد. رئیسی در این نشست با بیان اینکه روابط تهران - بغداد صرفاً رابطه همسایگی نیست، تصریح کرد: ارتباط عمیق تهران و بغداد از باورها و قلب‌های دو ملت، دو کشور و دو دولت نشأت می‌گیرد و برغم خواست دشمنان سطح روابط و مناسبات ایران و عراق روز به روز توسعه خواهد یافت.

رئیس جمهور اظهار داشت: توسعه روابط دو کشور می‌تواند نقش‌آفرینی تهران و بغداد در مناسبات منطقه‌ای‌، جهانی و ارتباطات بین‌المللی را تقویت کند و امروز بر تحکیم و تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور تأکید شد.

رئیسی با اشاره خبر خوب نخست وزیر عراق درمورد لغو روادید سفر برای دو کشور، اظهار داشت: در نشست امروز بر اراده دو کشور در توسعه کریدور ریلی و تسریع در برقراری ارتباط ریلی بین شلمچه و بصره تأکید شد و تقویت روابط مالی و پولی بین دو کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی با اشاره به نزدیک شدن به اربعین حسینی، خاطر نشان کرد: بدون تردید در وضعیت امروز کرونایی، حفظ و صیانت از جان زائران عزیز بسیار اهمیت دارد، اما در عین حال نخست وزیر عراق وعده دادند تا جایی که امکان دارد، تعداد پذیرش زائران را افزایش دهند.

به دنبال رهایی از تبعات جنگ‌های بیهوده و بی‌اساس هستیم

 نخست وزیر عراق نیز با بیان اینکه به دنبال رهایی از تمام تبعات جنگ‌های بیهوده و بی‌اساسی هستیم که در دوره دیکتاتوری شروع شد، گفت: از جمهوری اسلامی که از لحظه نخست در مبارزه با داعش در کنار ما ایستاد سپاسگزاری می‌کنم.

الکاظمی گفت: من به ایران آمدم تا بار دیگر منصب ریاست جمهوری را به ایشان تبریک بگویم. این بار دومی است که به ایران می‌آیم که این نشانگر اهمیت روابط بین دو کشور است.

وی گفت: امروز مجموعه‌ای از پرونده‌ها را در راستای گسترش روابط و تاکید بیشتر بر روابط تاریخی دو ملت بررسی کردیم و به دنبال این هستیم این نقاط اشتراک را به اموری که به مصلحت و منفعت دو کشور منجر شود، تبدیل کنیم.

الکاظمی اضافه کرد: بین عراق و جمهوری اسلامی ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک وجود دارد اما روابط بین ایران و عراق بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از مرز مشترک بوده و شامل موارد اقتصادی، فرهنگی و موارد دیگر می‌شود.

وی درباره محورهای گفت و گوهای خود را نخست وزیر عراق گفت: امروز مجموعه ای از پرونده‌های اقتصادی و پروژه‌های استراتژیک بین دو کشور از جمله ارتباط خط آهن بصره - شلمچه را بررسی کردیم.همچنین تبادلات تجاری بین دو کشور و گسترش آن به نحوی که به مصلحت دو کشور باشد را مورد بررسی قرار دادیم.

الکاظمی تاکید کرد: ملت من در پی ایجاد یک فرهنگ دمکراتیک در عراق بوده و خواهان تقویت روابط با همه همسایگان خود است و به دنبال این هستیم که از تمام تبعات جنگ‌های بیهوده و بی‌اساسی که در دوره دیکتاتوری شروع شد رهایی پیدا کنیم و روابط خود را گسترش دهیم.

وی گفت: در اینجا می‌خواهم از همه کسانی که در جنگ با داعش -که نیروی سیاه و خوارج‌اند- در کنار ملت عراق ایستادند، تشکر کنم و از جمهوری اسلامی که از لحظه نخست در مبارزه با نیروهای سیاه در کنار ما ایستاد، سپاسگزاری می‌کنم.

الکاظمی با تاکید بر این که موضع عراق نسبت به جمهوری اسلامی و ملت ایران پایدار و ثابت است، گفت: حکومت و ملت عراق در همه چالش‌ها و مشکلات و شرایط مختلف در کنار ملت و حکومت ایران می‌ایستد.

نخست وزیر عراق افزود: عراق از همه تلاش‌های جمهوری اسلامی در توسعه روابط و گفت و گوهای مختلف تشویق و حمایت می‌کند.  الکاظمی در پایان بار دیگر از رییس جمهوری برای میزبانی گرم از وی تشکر کرد.