آریا رهنورد

پیروزی، همه آن چیزی بود که از نبرد حساس و سرنوشت‌ساز با بحرین می‌خواستیم. تیم ملی در این مسابقه، هم خوب بازی کرد و هم یک نتیجه فراموش‌نشدنی را به دست آورد تا شب خوبی برای همه اهالی فوتبال در ایران رقم بخورد. با این وجود در جریان این مسابقه، چند موضوع نگران‌کننده هم وجود داشت که برای رسیدن تیم ملی به جام جهانی یا حتی برای درخشیدن ایران در آن جام، باید هرچه زودتر به فکر برطرف‌کردن‌شان باشیم. نگرانی‌هایی که نادیده‌گرفتن‌شان، تیم ملی را به دردسر خواهد انداخت.

ترکیب اولیه

بدون تردید اسکوچیچ برابر بحرین تعویض‌های خوبی انجام داد اما ترکیب اولیه او با خوش‌سلیقگی کافی انتخاب نشد. ما در این نبرد نیاز مبرمی به گل داشتیم و بهتر بود از همان ابتدا وحید امیری به جای میلاد محمدی در سمت چپ خط دفاعی قرار بگیرد و با نفوذهایش به تیم کمک کند. میلاد کاملا دور از فرم ایده‌آل است و اسکو خیلی زود متوجه اشتباهش در بازی دادن به این بازیکن شد و بین دو نیمه او را از زمین بیرون کشید. اگر سامان قدوس و مهدی ترابی از ابتدا به جای میلاد و احسان حاج‌صفی به میدان می‌رفتند، تیم ملی می‌توانست زودتر هم به بحرینی‌ها لطمه بزند. حالا انتظار می‌رود در دیدار سخت‌تر با تیم ملی عراق، نفراتی مثل قدوس یا ترابی از ابتدا در ترکیب تیم ملی قرار بگیرند. ترکیب اولیه دراگان روبه‌روی بحرین کمی محتاطانه چیده شد و همین موضوع در یک ساعت اول مسابقه، کمی اضطراب و نگرانی برای تیم ملی به وجود آورد. در ادامه راه اما ایران نبض بازی را در دست گرفت. واضح بود که بحرینی‌ها با خوردن گل اول، دچار فروپاشی می‌شوند و دیگر روبه‌روی تیم ملی ایران، حرفی برای گفتن ندارند.

مصدومیت وحید امیری

در دو مسابقه گذشته، وحید امیری یکی از موثرترین و اصلا شاید بهترین بازیکن تیم ملی بوده است. ستاره‌ای که در چند پست مختلف درخشیده و مثل یک سرباز، در تیم ملی فوق‌العاده ظاهر شده است. پسر پرتلاش و دونده ایران اما دو مسابقه بعدی را از دست خواهد داد. مصدومیتی که اواخر دیدار با بحرین گریبانگیر امیری شد، او را از ادامه مسابقات این مرحله محروم کرد. البته که ایران، مهره‌های درخشان زیادی در اختیار دارد و از همین حالا چند گزینه ایده‌آل برای جانشینی امیری آماده هستند اما فقدان چنین بازیکن موثری، ممکن است برای تیم ملی کمی نگران‌کننده باشد. ایران در دیدار با کامبوج نیازی به امیری ندارد و اصلا بهتر است سرمربی کروات در آن جدال به همه نفرات اصلی استراحت بدهد و با ذخیره‌ها به مصاف حریف برود اما جای خالی مرد شماره 11 در دیدار حساس با تیم ملی عراق احساس خواهد شد. چراکه وحید همیشه آماده است تا گره مسابقه‌های مختلف را برای تیم ملی باز کند و شرایط مطلوبی برای ایران به وجود بیاورد.

گل‌نزن‌ها

تیم ملی در هیچ لحظه‌ای از مسابقه با بحرین، مشکل خلق موقعیت گل‌زنی نداشت. ایران در این مسابقه، ایده‌آل ظاهر شد و در همان نیمه اول چند فرصت خوب برای گل‌زنی به وجود آورد اما این فرصت‌ها به راحتی از دست رفتند. مهدی طارمی در همان 45 دقیقه اول بازی، دو فرصت مسلم برای گل‌زنی را از دست داد تا تیم ملی با نتیجه مساوی به رختکن برود. این اتفاق می‌تواند در دیدارهای سخت بعدی در این مرحله و مرحله نهایی دور مقدمانی، برای ایران مشکل ایجاد کند. ستاره‌های خط حمله تیم ملی باید با سختگیری بیشتری با بخت‌های گل‌زنی روبه‌رو شوند و قدر این موقعیت‌ها را کمی بیشتر بدانند. در غیر این صورت، ممکن است ایران شانس رسیدن به بزرگ‌ترین آرزوهایش را از دست بدهد.

احسان، دور از انتظار

با وجود درخشش بسیاری از نفرات تیم ملی، کاپیتان تیم اصلا در فرم خوبی قرار نداشت. احسان حاج‌صفی به ویژه در میانه میدان، اصلا آماده نشان نداد و ثابت کرد که فاصله زیادی با روزهای خوبش در تیم ملی دارد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تیم دراگان، ارسال توپ روی دروازه است. این تیم شروع‌های مجدد بسیار زیادی به دست می‌آورد اما تک تک توپ‌ها را به راحتی از دست می‌دهد. فقدان بازیکنی که بتواند با یک سانتر خوب روی این توپ‌ها برای تیم ملی موقعیت بسازد، در تیم ملی احساس می‌شود. سانترهای احسان در این مسابقه، اصلا تعریفی نداشتند.

مالکیت از دست رفته

در دقایق بسیار زیادی از نیمه اول دیدار با بحرین، تیم ملی در توپ‌گیری در میانه میدان خوب عمل نکرد. ما در میانه میدان، مالکیت را به بحرینی‌ها سپردیم. اتقاقی که نباید در هیچ مسابقه دیگری تکرار شود. تیم ملی هافبک‌های درخشانی دارد و آنها باید کمی باصلابت‌تر فوتبال بازی کنند. اگر آنها بتوانند در جریان بازی دخالت بیشتری داشته باشند و کنترل مسابقه را در دست بگیرند، همه چیز برای تیم ملی ساده‌تر و مطلوب‌تر پیش می‌رود و این تیم هم کنترل بیشتری روی بازی به دست می‌آورد. این انتظاری است که برای بازی با عراق از هافبک‌های تیم ملی داریم.