سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تاریخ افغانستان نشان می‌دهد راهکار نظامی برای حل و فصل مساله این کشور وجود ندارد؛ گفت: ایران با گروه‌های مختلف افغان در ارتباط و در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفت‌و‌گوها است.

به گزارش ایلنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری صبح دیروز خود گفت: پیش از ارائه  گاهشمار دستگاه دیپلماسی در دو هفته گذشته لازم است مطالبی را در خصوص مساله افغانستان مطرح کنم؛ ایران آخرین تحولات افغانستان را رصد نموده و با گروه‌های مختلف در ارتباط هستیم و ضمن دعوت طرفین به حفظ ثبات، امیدوار هستیم گروه‌ها از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از ایجاد دولتی فراگیر و دارای روابط نیک با همسایگان نهایت استفاده را به عمل آورند.

وی افزود: تاریخ افغانستان نشان می‌دهد راهکار نظامی برای حل و فصل مساله افغانستان وجود ندارد؛ ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفت‌و‌گوها است. ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده و بر حفظ جان و مال ناموس مردم و حقوق زنان و حفظ آثار میراث تاکید می‌کند و امیدوار است شورای هماهنگی تشکیل شده بتواند صلح را در این کشور حاکم کند. وی تاکید کرد: بدیهی است در شرایط حاکم موج جدید مهاجران شکل گرفته که ضرورت تداوم کمک‌های بشردوستانه را به جهت کاهش آلام مردم افغانستان دو چندان می‌سازد.

سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران در روز پنجشنبه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران گفت: این سفر به درخواست ایشان در روز پنجشنبه انجام خواهد شد. موضوع اصلی سفر مسائل دوجانبه و افغانستان خواهد بود. ایران به عنوان کشوری که تلاش خود را در راستای ایجاد صلح در افغانستان انجام داده رایزنی خود را دارد. انشاالله این سفر در راستای تداوم روابط دوستانه انجام خواهد شد.

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص خبر اعلام شده از سوی دبیرکل حزب الله لبنان مبنی بر ارسال سوخت به لبنان و جزئیات آن گفت: تجارت عادی در حوزه مشروعی مثل انرژی تصمیم حاکمیتی و مرسوم است که براساس تصمیم خودمان و اعلام نیاز دوستانمان نفت می‌فروشیم. قطعا ما نمیتوانیم رنج مردم لبنان را که با طراحی پشت پرده دچار مشکل شده‌اند را ببینیم. مردم لبنان مردم پر غروری هستند که در زد و بندهای پشت پرده و دست داشتن عناصر صهیونیستی دچار این مضیقه شده‌اند، در حالی که ملت ثروتمندی هستند

و توان مالی دریافت محموله‌های انرژی را دارند. وی افزود: ما به عنوان کشوری که سال ها تحت تحریم قرار داشتیم می‌دانیم برخی کشورها دچار اعتیاد به تحریم هستند و ایران در کنار دیگر کشورها اجازه نمی‌دهد نظام سلطه چنین اقداماتی را صورت دهد. اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر دولت لبنان هم تمایل داشته باشد علاوه بر این سوخت که توسط تجار شیعه لبنان خریداری شده سوخت به دولت این کشور بفروشیم.

ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده و بر حفظ جان و مال ناموس مردم و حقوق زنان و حفظ آثار میراث تاکید می‌کند و امیدوار است شورای هماهنگی تشکیل شده بتواند صلح را در این کشور حاکم کند

طرف‌های افغانستانی جان و مال و ناموس مردم را رعایت کنند

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در رابطه با انتشار برخی فیلم‌ها و خبرها در فضای مجازی مبنی بر حضور نیروهای طالبان در نقطه صفر مرزی ایران برای تحویل گرفتن کارکنان دولتی و اتباع دولت افغانستان و اینکه آیا تضمینی برای حفظ جان این افراد پیش از استرداد گرفته شده، گفت:  ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان پناهجویان افغانستان بوده است. الان انتظار ما از تمامی طرف‌های افغانستانی این است که جان و مال و ناموس مردم را رعایت کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات نماینده روسیه در مذاکرات وین مبنی بر آغاز این مذاکرات در آینده نزدیک گفت: پیش تر اعلام کردیم که  در این تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران در حال وقوع است ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد. البته  مواضع ما تغییر نکرده است و رفع موثر تمامی تحریم‌های آمریکا و پایبندی طرف‌های دیگر برجام به عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است. تاریخ پس از اطمینان از تغییر و تحولات به طرف‌های ما در ۱+۴ اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی از اقدامات ایالات متحده در افغانستان گفت: آمریکا به عنوان یک متجاوز به افغانستان آمد و ورودش به افغانستان نکبت و خروجش هم با افتضاح همراه بود. این یک درس تاریخی برای همه آن‌هایی است که فکر می‌کنند می‌توانند امنیت خود را به ایالات متحده گره بزنند.  وی ادامه داد: تصاویری که از افغانستان در آمد دل هر کسی را به درد می‌آورد و یک شرم تاریخی برای آنهایی است که مدعی حقوق بشر هستند و در این مقاطع لب از لب باز نمی‌کنند مگر دروغ بگویند و این‌که تجاوزات خود را توجیه ‌کنند. توصیه ما به واشنگتن این است که به حقوق ملت‌ها و حقوق بین‌الملل احترام بگذارد و به عنوان عضو سازنده در نظام بین الملل عمل کند.

اظهارات رژیم صهیونیستی فرافکنی است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز گفت: رژیم صهیونیستی موجودیتی است که نامشروع است و از ترور برآمده و جز ترور و خشونت و ناامنی چیزی نمی‌شناسد و هیچ طرفی در نظام بین‌الملل نیست که نداند رژیم اشغالگر قدس چگونه به وجود آمد و با ریختن چه خون‌ها و توطئه‌هایی به صورت نامشروع ادامه حیات می‌دهد و امروز در حضیض مشروعیت است و این اظهارات هم فرافکنی است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که نظر جمهوری اسلامی ایران در خصوص مقاومت شکل گرفته در دره پنجشیر گفت: همه طرف‌ها را به خویشتنداری، گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی دعوت می‌کنیم. هر آن‌چه در افغانستان اتفاق بیفتد و بخواهد به دولت با ثبات بینجامد باید بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد و این از طریق راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوهای اصیل حاصل می‌شود. موضع ما موضع ثابت بوده که این گفت‌وگو را تسهیل کنیم. از این مسیر به عنوان برادر تلاش کردیم اختلافات را کاهش دهیم و به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم که به افغانستان امن برسد.

در شرایط حاکم موج جدید مهاجران شکل گرفته که ضرورت تداوم کمک‌های بشردوستانه را به جهت کاهش آلام مردم افغانستان دو چندان می‌سازد

بیانیه‌های تروئیکا نه تنها سیاسی بلکه غیرحقوقی هستند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی و ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران گفت: آن‌چه ایران انجام داده در پایبندی به ان‌.پی.تی و پادمان بوده و همه زیر نظر آژانس انجام شده و فعالیت‌ها و از جمله مساله اخیر با اهداف صلح آمیز انجام شده است. این بیانیه‌های سیاسی رافع مسئولیت سه کشور اروپایی در نقض برجام نیست. این بیانیه‌ها نه تنها سیاسی بلکه غیرحقوقی هستند.

وی ادامه داد: این سه کشور باید پاسخ دهند بعد از خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری دولت متجاوز آمریکا به مردم ایران و تروریسم دولتی در حوزه اقتصادی علیه مردم ایران و حتی در حوزه سلامت و بهداشت اتفاق افتاد کجا بودند و چه بیانیه‌ای دادند و چه اقدامی کردند؟ اروپا باید به تعهداتش در برجام عمل کند. وی در خصوص اهداف سفر وزیر امور خارجه ژاپن به تهران نیز گفت: این سفر در پاسخ به سفر دکتر ظریف به ژاپن انجام شد و از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود وت البته موضوعات دوجانبه در این سفر مطرح شد.

باید تلاش کنیم یک دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران در چه صورتی طالبان را به رسمیت خواهد شناخت گفت: ما در حال حاضر اساسا در آن مرحله نیستیم ما در حال حاضر باید تلاش کنیم که یک دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. قطعا این دولت اگر بازتاب دهنده تمامی واقعیت‌های این کشور باشد می تواند در این مسیر حرکت کند. قطعا رفتار دولت آتی افغانستان می تواند این مسیر را تسهیل کند.

نشست امنیتی بغداد ابتکار جدیدی نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص پاسخ تهران به دعوت عراق برای شرکت در نشست امنیتی بغداد نیز گفت:  اجلاس همسایگان در بغداد ابتکار جدیدی نیست و مدت‌هاست که برادران ما در بغداد آن را پیگیری می‌کردند. هنوز جزئیات این نشست عنوان نشده اما ما قطعا در سطح متناسب حضور خواهیم داشت. نقش منطقه ای عراق را قابل توجه می دانیم و همواره سعی کردیم این نقش برجسته شود.  سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد آقای رئیسی شخصا در اجلاس امنیتی بغداد شرکت کنند، گفت: اینکه ما در چه سطحی در اجلاس بغداد شرکت می‌کنیم نیاز به جزئیات بیشتری دارد و باید ببینیم با چه مختصاتی این نشست برگزار خواهد شد. این نشست زمان بهتر خواهد بود که به شمول همه کشورها باشد.