رئیس جمهور در جلسه هیات دولت بی‌ثباتی و قابل پیش‌بینی نبودن شرایط اقتصادی را بدترین آفت برای جامعه دانست و گفت: مجموعه اقدامات باید به گونه‌ای باشد که آینده برای عموم مردم و همه بخش‌های تولیدی و اقتصادی قابل پیش‌بینی شود.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی عصر دیروز (یکشنبه)  با اشاره به اینکه جلسه آتی هیات وزیران، با حضور وزرای جدید برگزار خواهد شد، ضمن قدردانی از کلیه زحمات و خدمات وزرا، به ویژه در دو هفته‌ اخیر و در همکاری با دولت جدید، گفت: اعتقاد و باورم این است که تجربیات مسئولین سطوح کلان کشور مانند چراغ راه و راهنما، می تواند در پیشبرد امور مفید و موثر باشد و باید از این تجربیات استفاده شود.

وی انسجام، وحدت و اعتماد را سرمایه بزرگ و ارزشمندی برای نظام دانست و اظهار داشت: اعتماد مردم به مسئولین و اعتماد رهبر معظم انقلاب به فرد فردِ مدیران، سرمایه بسیار باارزشی است که باید در جهت ارتقا و تقویت هر چه بیشتر آن تلاش کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همدلی و انسجام مسئولان از الزامات پیشرفت کشور است، گفت: همانطوری‌ که سوء‌ظن و بدبینی، بدترین آفتی است که اگر بین مسئولین ایجاد شود موجب کُندی امور و بروز مشکل در زندگی مردم می‌شود، در مقابل، اعتماد مردم به مسئولین می تواند موجب سرعت در پیشرفت امور باشد.

وی ضرورت تداوم اعتماد مردم به مسئولین را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: برخلاف نظام‌های استبدادی و سلطنتی، تداوم اعتماد مردم، مهمترین مساله در کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران است که اساس حکومت در آن مبتنی بر رای و اراده مردم است، لذا ایجاد و تداوم اعتماد از اهمیت زیادی برخوردار است و این موضوع در گرو نشان دادن صداقت و خدمت برای مردم می‌باشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: تداوم و تقویت اعتماد مردم موجب تقویت سرمایه اجتماعی و افزایش مشارکت و نشاط اجتماعی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به ضرورت پرهیز از اتخاذ تصمیمات لحظه‌ای بویژه در زمینه های اقتصادی، ‌تصریح کرد: تصمیمات‌مان باید متقن و اعتمادبخش بوده و نتیجه آن ایجاد ثبات در زندگی مردم باشد.

اقدامات تشویقی برای توسعه صادرات و بازگردانی ارز ناشی از آن پیگیری شود

رئیس‌جمهور دیروز همچنین در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اتخاذ سازوکارهای مناسب و عملی برای توسعه و رونق صادرات غیر نفتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با اتخاذ سیاست ها و اقدامات عملی و تشویقی روند توسعه صادرات غیر نفتی و بازگردانی ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور پیگیری شود.

رئیسی با اشاره به لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب برای رفع موانع موجود در مسیر فعالیت صادرکنندگان و تسهیل فعالیت آنان، گفت: باید بگونه ای برنامه ریزی و عمل کرد که با حذف موانع و دشواری‌های فعالیت صادرکنندگان، انگیزه‌های لازم برای توسعه صادرات تقویت شود.

وی شناسایی و برطرف کردن موانع موجود در رفع تعهدات ارزی را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: انجام اقدامات قضایی برای رفع تعهدات ارزی باید بعنوان آخرین راهکار بوده و تا جایی که امکان دارد از سازوکار غیر قهری استفاده کرد.

رئیسی تصریح کرد: برای کسانی که نسبت به رفع تعهدات خود اقدام نکرده اند بجای معرفی به دادگاه باید از موارد جایگزین استفاده کرد، مگر در مواردی که تخلف آشکاری انجام شده باشد.

رئیس‌جمهور نظارت و اخذ تضامین معتبر را بعنوان یکی از راهکارهای الزام به اجرای تعهدات ارزی مورد اشاره قرارداد و گفت: می‌توان با راه اندازی سامانه‌ای، بطور دقیق نظارت‌های لازم را در این راستا انجام داد و در کنار آن با اخذ ضمانت‌های جدی و موثق،‌ صادر کننده را بدون نیاز به استفاده از پیگیری‌های قضایی، ملزم به رفع تعهدات کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه بعضا اعتبارسنجی دقیق و اخذ وثیقه معتبر در بانک ها انجام نمی‌شود،‌ گفت: اعتبارسنجی دقیق و اخذ تضامین متناسب با تعهدات، می‌تواند بعنوان سازوکار و راهکاری مناسب برای انجام تعهدات ارزی مورد استفاده قرار بگیرد.

در این جلسه، بانک مرکزی گزارشی از عملکرد حوزه صادرات و میزان رفع تعهدات ارزی و اقدامات انجام شده در این راستا ارائه کرد.