محبوبه ولی

از آن جایی که مجلس و دولت سیزدهم در منتهی‌الیه قرابت و نزدیکی به یکدیگر قرار دارند، بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که کابینه او یکی از بی‌دردسرترین رأی اعتمادها را از بهارستان بگیرد. اما اختلافات درون‌گروهی اصولگرایان این امر را با تردید مواجه کرده است. برای مثال برخی از این سخن می‌‌گویند که ابراهیم رئیسی سهم پایداری‌ها در بستن کابینه را تمام و کمال نداده و احتمالا پایداری‌ها برای انتقام گرفتن، چوب لای چرخ رأی اعتمادها خواهند گذاشت.

از سوی دیگر چند تن از وزرای پیشنهادی، ظرف روزهای گذشته با اظهارنظرهای پرحاشیه و البته کارنامه نه‌چندان پربار، داد خیلی‌ها را درآورده‌اند که موجش به بهارستان هم رسیده و موجب شده که رأی اعتماد گرفتن آنها هم همراه با شک و شبهه باشد.

با این دو حاشیه دیروز جلسات رأی اعتماد به کابینه ابراهیم رئیسی آغاز شد. آنطور که قالیباف در ابتدای جلسه عنوان کرد ظرف همین چند روز، وزرای پیشنهادی بیش از 270 جلسه با کمیسیون‌های مجلس داشته‌اند و وزرا و نمایندگان در این جلسات به خوبی با یکدیگر آشنا شده‌اند. از نطق نمایندگان اما چنین به نظر می‌رسید که این آشنایی چندان هم در جهت تامین نظر همه نمایندگان نبوده است.

گذشته از آنچه موافقان و مخالفان در جلسه بررسی صلاحیت باغگلی گفتند، بسیاری از نمایندگان از کاظم دلخوش اباتری، حسینعلی شهریاری و جلیل رحیمی تا یحیی ابراهیمی او را ضعیف‌ترین وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی و اصطلاحا لب مرزی می‌دانند

 از احسنت‌گویی‌ها تا هشدارهای اقتصادی

برخلاف نمایندگانی که پیوسته دور و بر صندلی‌های کابینه پیشنهادی می‌چرخیدند و مشغول خوش و بش با وزرای بعد از این بودند و همینطور نمایندگانی که احسنت‌گویان نطق ابراهیم رئیسی را تصدیق می‌کردند، نمایندگان دیگری هم بودند که به عنوان مخالف کابینه پیشنهادی رئیسی پشت تریبون قرار گرفتند و پیش از آنکه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به صورت موردی آغاز شود، نطق آنها در نقد کلیت کابینه بود. محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مشهد اولین مخالف بود که پیشت تریبون قرار گرفت.

پس از او حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس، ملک فاضلی نماینده سراوان، علی بابایی کارنامی نماینده ساری، حسن محمدیاری نماینده توالش و رضوانشهر و معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار به عنوان مخالفین کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی نطق کردند. پررنگ‌ترین انتقادات آنها نیز مربوط می‌شد به بی‌برنامگی و ناتوانی کابینه پیشنهادی برای مهار تورم و فشارهای اقتصادی، عدم استفاده از ظرفیت بانوان در کابینه و بی‌تجربگی برخی از وزرای پیشنهادشده.

جلال محمودزاده، رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس هم صریحا در مخالفت با کابینه ابراهیم رئیسی به فراجناحی نبودن آن اشاره و تصریح کرد: «چه کسی در لیست فعلی وزرا از جناح‌های مخالف است که بگوییم فراجناحی انتخاب کردید؟ با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ مشکلات اقتصادی بروید.»

او با طرح این پرسش که آیا نمی‌شد از همه اقتصاددانان از هر طیف و جناحی دعوت می‌کردید، اضافه کرد: تیم اقتصادی شما فاقد سابقه اجرایی کافی هستند و مخالف پیوستن ایران به FATF هستند که این باعث کاهش سرمایه‌گذاری خارجی، از دست دادن بازار هدف برای محصولات غیرنفتی، باقی ماندن کشور ما در لیست سیاه و عدم بهبود فضای کسب و کار در کشور خواهد شد.

محمودزاده تصریح کرد که با این تیم اقتصادی مطمئنا، شعارهای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ایجاد یک میلیون شغل در سال که توسط آقای رئیسی مطرح می‌شد، تحقق پیدا نخواهد کرد.

اولین و پرحاشیه‌ترین گزینه برای بررسی صلاحیت

پس از اظهارات درباره کلیت کابینه، نوبت به بررسی موردی وزرای پیشنهادی رسید که مجلس در این مورد کار خود را با پرحاشیه‌ترین وزیر پیشنهادی آغاز کرد. البته گفته شد که ترتیب بررسی صلاحیت وزرا بر اساس حروف الفبا بوده و بر همین اساس قرعه به نام حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رسیده که معرفی‌اش داد خیلی‌ها را درآورده است.

خود ابراهیم رئیسی در جریان نطق خود و دفاع از کابینه‌ای که معرفی کرده، وقتی به حسین باغگلی رسید، او را یک «جوان تحولی با نگاه تحولی» خواند که به گفته وی از زمانی که در آستان قدس بوده هم یک عده مقابلش ایستادند و علیه او «شب‌نامه» پخش کردند.

رئیس فراکسیون اهل سنت خطاب به رئیسی: تیم اقتصادی شما فاقد سابقه اجرایی کافی هستند و مخالف پیوستن ایران به  FATF هستند. با این تیم اقتصادی مطمئنا شعارهای یک میلیون واحد مسکونی در سال و یک میلیون شغل تحقق پیدا نخواهد کرد

رئیسی گفت: «ما یک گروه تخصصی فرستادیم ببینیم که کارهای ایشان اشکالی دارد دیدیم نه، ایشان کار خود را ادامه داد بعد از اینکه آمدیم تولیت جدید دوباره شروع کردند شب‌نامه پخش کردند تولیت جدید گروه از تهران آوردند و کار ایشان را بررسی کردند که ایشان تا امروز کار خود را ادامه می‌دهند. در آموزش و پرورش هم مسئله تخصص را در نظر گرفتیم ایشان دکترای تعلیم و تربیت است برخلاف آنچه در برخی سایت‌ها پخش کردند معلمی مدرسه مهد کودک در حوزه دبستان و دبیرستان تا دانشگاه همه مراحل را بوده است.»

رئیس دولت سیزدهم این را هم اضافه کرد که همه گزینه‌ها برای وزارتخانه‌ها از تیم کارگروه دولت که کار بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌داده عبور کرده و نمره قبولی را کسب کرده‌اند.

توجیه بی‌تجربگی با سن پیامبر در زمان مبعث

وقتی نوبت به نطق موافقان و مخالفان باغگلی رسید، بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در موافقت با او، اظهاراتی مشابه ابراهیم رئیسی داشت و مدعی شد که آنچه درباره باغگلی گفته می‌شود، عملیات گسترده روانی رسانه‌ای علیه اوست.

او با تاکید بر اینکه باید به این موضوع توجه شود گفت: 5 یا 6 وزیر جوان در کابینه حضور دارند اما عمده عملیات روانی علیه باغگلی بوده است.

در حالی که جوانی باغگلی و عدم داشتن سوابق کافی مدیریتی مهمترین دلایل مخالفت با او مطرح می‌شود، نمایندگان موافق او در نطق خود جوانی باغگلی را یک امتیاز مطرح کردند. علی‌اصغر عنابستانی در تایید این موضوع به جوان‌های 20 ساله ایام جنگ در شلمچه و خرمشهر اشاره کرد و جعفر راستی، نماینده شبستر پا را فراتر گذاشت و اشاره کرد که پیامبر در 40 سالگی به رسالت مبعوث شد و حضرت علی هم در روز غدیر 36 سال داشت!

وی همچنین اضافه کرد: «حضرت آقا 42 ساله بود که رئیس جمهور شد.» در نهایت نیز این نماینده موافق باغگلی تاکید کرد: «از دوستان خواهش می‌کنم مجلس انقلابی گل به دروازه خود نزند و مراقب باشد. امتیازات کابینه آیت‌الله رئیسی جوان، غیرجناحی، پاکدست، انقلابی و ولایی بودن و آشنایی به مشکلات کشور است.»

صدیف بدری، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اما با بیان اینکه باغگلی سابقه مدیریت خرده‌دولتی هم ندارد، گفت که سوابق محدود او تناسبی با جایگاه حساس تعلیم و تربیت در کشور ندارد. بدری همچنین تصریح کرد که نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم.

باغگلی، لب مرز «عدم اعتماد»

وقتی نوبت به خود باغگلی رسید، او خودش را فردی جسور و مطالبه‌گر معرفی کرد که به دنبال تحول در حوزه آموزش و پرورش است.

گذشته از آنچه موافقان و مخالفان در جلسه بررسی صلاحیت باغگلی گفتند، او گزینه‌ای است که در بیرون مجلس و حتی در خود مجلس، بسیاری از نمایندگان از کاظم دلخوش اباتری، حسینعلی شهریاری و جلیل رحیمی تا یحیی ابراهیمی او را ضعیف‌ترین وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی و اصطلاحا لب مرزی مطرح کرده‌اند.

برخی به صراحت عنوان می‌کنند که او جزو چند وزیر پیشنهادی است که رد صلاحیت خواهند شد و برخی دیگر گرفتن رأی اعتماد او از مجلس را 50-50 می‌دانند. برای تحقق یا عدم تحقق این پیش‌بینی‌ها باید منتظر ماند و دید که روز سه‌شنبه، پس از پایان بررسی صلاحیت‌ها، مجلس چه تصمیمی درباره او خواهد گرفت.