امیدوار و بی‌هوادار

شاید خیلی از مربی‌های خارجی، از سفر به ایران در دوران کرونا سر باز می‌‌زدند و هدایت تیم ملی در این دوره را رد می‌کردند. شاید مربیانی مثل ویلموتس، حتی به چند فرسخی ایران هم نمی‌رسیدند اما دراگان اسکوچیچ در همین دوره سخت، دو بار به ایران سفر کرده است. وقتی امیدها به حداقل می‌رسند و مشکلات روز به روز بیشتر می‌شوند، تنها انگیزه و اشتیاق می‌تواند تیم‌ها را نجات بدهد. اسکو انگیزه و اشتیاق فوق‌العاده‌ای برای کار کردن در تیم ملی دارد. حتی اگر رزومه‌اش در حد و اندازه‌های قرار گرفتن در این موقعیت خاص نباشد.

آریا طاری

دراگان اسکوچیچ به لحاظ رفتاری نه به کارلوس کی‌روش شباهت دارد و نه شبیه مارک ویلموتس به نظر می‌رسد. او هرگز یک چهره جنجالی نبوده و بدون تردید در دوران هدایت تیم ملی، با ارکان فدراسیون، رسانه‌ها و برخی بازیکن‌ها وارد درگیری‌های بزرگ نخواهد شد. از طرف دیگر، او هیچ‌وقت یک مربی بی‌خیال نبوده و تیم ملی را در هیچ مقطعی به حال خودش رها نخواهد کرد. سفر به ایران در شرایطی که ویروس کرونا هنوز جان آدم‌های زیادی را می‌گیرد، به وضوح نشان می‌دهد که این مربی خودش را برای چالش‌های بزرگ پیش رو آماده کرده است. او با همه وجود به این شغل اهمیت می‌دهد و به هیچ قیمتی نمی‌خواهد که در این پروژه خاص، شکست بخورد. دراگان به ایران سفر کرده تا دوباره لیگ برتر را زیر نظر قرار بدهد. او برخلاف مربیان قبلی، توجه ویژه‌ای به لیگ برتر دارد. چراکه خودش هم از دل همین لیگ، سرمربی تیم ملی شده است. اسکو به مدت یک نیم‌فصل، در لیگ نوزدهم سرمربی نفت آبادان بوده و طبعا همه بازیکنان و تیم‌ها را به خوبی آنالیز کرده است. او برخلاف دو سرمربی قبلی تیم ملی، در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شود و دیدارهای مختلف را از نزدیک زیر نظر می‌گیرد. حضور اسکوچیچ می‌تواند منجر به بالا رفتن کیفیت لیگ برتر بشود. چراکه حالا همه بازیکنان می‌دانند که با چند نمایش خوب، شانس حضور در ترکیب تیم ملی را به دست خواهند آورد. این مربی در استودیوی تلویزیون، تاکید کرده که بین لژیونرها و مهره‌های داخلی فرق نمی‌گذارد و بازی در اروپا برایش مهم‌ترین ملاک دعوت بازیکنان به تیم ملی نیست. او تا امروز تنها از امید نورافکن به عنوان یکی از شاگردان آینده‌اش در تیم ملی نام برده است. موضوعی که نشان می‌دهد اسکو برای بستن تیم، نگاهی عمیق به فوتبالیست‌های جوان‌تر دارد.

اسکو به مدت یک نیم‌فصل، در لیگ نوزدهم سرمربی نفت آبادان بوده و طبعا همه بازیکنان و تیم‌ها را به خوبی آنالیز کرده است. او برخلاف دو سرمربی قبلی تیم ملی، در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شود و دیدارهای مختلف را از نزدیک زیر نظر می‌گیرد. حضور اسکوچیچ می‌تواند منجر به بالا رفتن کیفیت لیگ برتر بشود

حریف دراگان اسکوچیچ برای رساندن تیم ملی به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی، تنها بحرین و عراق نیستند. او برای رسیدن به این خواسته بزرگ، باید موانع بسیار زیادی را پشت سر بگذارد. اول از همه اینکه فعلا قرار است رقابت‌های لیگ به صورت فشرده برگزار شود و خبری از برگزاری اردوهای تیم ملی نخواهد بود. پس از آن نیز باشگاه‌های ایرانی شاغل در لیگ قهرمانان، برای انجام یک تورنمنت متمرکز آماده می‌شوند. مساله بزرگ و حساس بعدی، به دیدارهای تدارکاتی مربوط خواهد شد. حقیقت آن است که فوتبال ایران، همیشه برای برگزاری دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های متوسط و خوب، مشکل داشته و حالا که پای ویروس نیز در میان است، اوضاع به مراتب پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. بعید است که تیم‌های ملی تا چند ماه دیگر به ایران سفر کنند و به نظر می‌رسد اردوهای تیم اسکوچیچ باید در کشورهای دیگری برگزار شود. در حقیقت روند آماده‌سازی این تیم بسیار کند خواهد بود. چراکه شرایط دنیای فوتبال کاملا تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. ضربه بزرگ بعدی به ایران، از دست دادن تماشاگرها در چهار دیدار از دور برگشت رقابت‌های مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی خواهد بود. به جرات می‌توان گفت که اگر تماشاگرها در دوره‌های قبلی نیز بخشی از دیدارهای مقدماتی نبودند، ایران هرگز شانس صعود به جام جهانی را به دست نمی‌آورد. ما برای کنار زدن دو حریف سرسخت مثل بحرین و عراق، روی تماشاگرها حساب ویژه‌ای باز کرده بودیم. همانطور که این دو تیم نیز با حضور هواداران‌شان موفق به شکست تیم ملی شدند. با این وجود وقتی دیدارهای دور برگشت از راه می‌رسند، بازی‌ها در استادیوم خالی انجام خواهند شد. این یکی دیگر از دغدغه‌های مهم دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی به شمار می‌رود. با این روند، یکی از سخت‌ترین و شاید عجیب‌ترین مقاطع زمانی تاریخ تیم ملی، در انتظار این مربی خواهد بود.

دراگان می‌تواند به این شرایط دشوار، به شکل دیگری هم نگاه کند. درست است که کار برای او بسیار سخت شده اما همین سختی، می‌تواند موقعیت برجسته‌ای برای موفقیت را در دسترس این مربی قرار بدهد. اگر او از همه این موانع عبور کند، در فوتبال ایران به عنوان یک قهرمان پذیرفته خواهد شد. این دوره، می‌تواند سکوی پرتاب مرد اول نیمکت تیم ملی باشد. او هنوز هم در بین برخی از هواداران تیم، پذیرفته نشده اما اگر از این بحران رد شود، دیگر اعتماد تک تک طرفداران فوتبال ایران را به دست خواهد آورد.