مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی با انتقادهای مواجه شده است. مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی با بیان اینکه بکارگیری کلمه «پارسا» در آخرین جمله سوگندنامه رئیس دولت، دور نگهداشتن وی از تشریفات زائد و مبتلا شدن به «اشرافی‌گری» را دنبال می‌کند، در این روزنامه نوشت: مراسم تحلیف آقای رئیسی، متأسفانه با اقداماتی همراه بود که نه ‌تنها نشانی از پارسائی نداشت بلکه نمادی از آلوده شدن به تشریفات زائد بود. وی توضیح داد: اصل ۱۲۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حضور رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس را در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور لازم می‌داند، ولی در این مراسم، صد‌ها نفر از مهمانان داخلی و خارجی حضور داشتند که اولاً حضورشان ضروری نبود و ثانیاً مستلزم هزینه‌های زیادی برای کشور بود. علاوه بر اینها، برگزاری مراسمی با این تشریفات با توجه به اینکه نیاز به خیل عظیم مأموران امنیتی، اطلاعاتی، پذیرائی‌کننده و تنظیم‌کننده امور دارد، با شرایط سهمگین کرونائی کشورمان در تضاد است. به نوشته مهاجری «ممکن است گفته شود حضور نمایندگان کشور‌ها نشان‌دهنده اعتبار بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی خواهد بود و برای نشان دادن این اعتبار حضور آنان لازم است. پاسخ اینست که این هدف را با دعوت از سفرای مقیم همان کشور‌ها درتهران می‌توان محقق ساخت.»

وی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که سطح هیأت‌های خارجی حاضر در مراسم تحلیف در مجموع سطح متوسطی بود و نمی‌توان آن را نشانه اعتبار دانست.

محمد حسن آصفری، نماینده اراک در مجلس از هزینه‌های مراسم تحلیف ریاست جمهوری انتقاد کرد. آصفری در توئیتی در این باره نوشت: «مراسم ‎تحلیف باشکوه بود اما در شرایط بد اقتصادی و ‎کمبود بودجه کشور و با توجه به ‎مشکلات معیشتی مردم هیچ توجیهی نداشت در مراسم ‎تحلیف ریاست جمهوری این همه هزینه شود. بهتر بود در ‎شرایط کرونایی کشور و حضور میهمان‌های خارجی، این مراسم به صورت ‎وبینار برگزار می‌شد تا هم توجیهی داشته باشیم برای عدم حضور نمایندگان کشورهای مطرح و هم این که این قدر ‎هزینه در هتل‌های آنچنانی و ‎ریخت و پاش‌های جور و واجور نمی‌شد.» موضوع تحلیف‌های تشریفاتی و پرهزینه مسبوق به سابقه است. چهار سال پیش مراسم تحلیف حسن روحانی با توجه به هزینه‌های آن و ضرر مالی که تعطیلی روز پیش از تحلیف به بازار زد، هشت هزار میلیارد تومان برآورد شد که البته با دلار سه هزار و ۸۳۵ تومانی بود و در شرایطی که از تحریم و کرونا هم خبری نبود!