رئیس‌جمهوری با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و اعتقادی دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: سطح روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف را کافی و مطلوب نمی‌دانیم، مصمم هستیم گام‌های بلندی برای توسعه همه‌جانبه روابط به نفع دو ملت برداریم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در دیدار «صاحبه غفاراوا» رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، ظرفیت‌های گسترده در مسیر توسعه روابط تهران- باکو را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: شرکت های مختلف و بخش خصوصی ایرانی آمادگی دارند در روند بازسازی مناطق آذربایجان و اجرای  پروژه های مشترک در بخش های فنی، مهندسی و زیربنایی، مشارکت و همکاری داشته باشند. رئیسی با تاکید بر اینکه ایران پیشرفت و امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت خود می داند، گفت: دو کشور می توانند در روابط دو جانبه و منطقه ای همکاری ها و هماهنگی های نزدیک و موثری در راستای منافع دو ملت و امنیت و ثبات در منطقه داشته باشند. «صاحبه غفاراوا» رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با تبریک و ابلاغ سلام الهام علی اف رئیس جمهور کشورش، گفت: اطمینان داریم در دوره جدید، روابط و مناسبات تهران و باکو بیش از پیش توسعه خواهد یافت و آذربایجان از مشارکت و حضور شرکت های ایرانی در اجرای طرح ها و پروژه های مختلف استقبال می کند.

مانعی سر راه گسترش تعاملات ایران و کویت وجود ندارد

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه روابط واقعی ایران و کویت بسیار طولانی‌تر از روابط دیپلماتیک ۶۰ ساله و برگرفته از اعتقادات و باورهای دو ملت است، گفت: مانعی سر راه گسترش تعاملات دو کشور وجود ندارد و معتقدم دوره جدیدی برای همکاری بین کشورهای منطقه آغاز شده است.  رئیسی پیش از ظهر جمعه در دیدار «احمد ناصر المحمد الاحمد جابر الصباح»، وزیر امور خارجه کویت، با بیان اینکه دشمنان و بدخواهان، روابط برادرانه بین ملت های منطقه را نمی پسندند، افزود: با این وجود باید برخلاف خواسته آنها روز به روز سطح مناسبات را ارتقا دهیم. رئیسی افزود: اگر مسئله و مشکلی بین کشورهای منطقه وجود دارد، باید با گفت و گو و تعامل حل و فصل شود و نباید اجازه داد هیچ جای پایی برای دخالت بیگانگان در منطقه ایجاد شود. «احمد ناصر المحمد الاحمد جابر الصباح»، وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در دوره پیش رو، صفحه ای جدید از روابط با ایران را رقم بزنیم، اظهار داشت: آمادگی داریم تا به محض تشکیل کابینه حضرتعالی، همکاری برای تدوین طرحی عملیاتی برای گسترش همه جانبه روابط را آغاز کنیم.

گسترش روابط، دوستی دیرین ایران و قرقیزستان را تقویت می‌کند

رئیس جمهوری در دیدار رئیس مجلس ملی قرقیزستان، گفت که ایران و قرقیزستان همواره روابط حسنه و دوستانه‌ای داشته‌اند. گسترش روابط، دوستی دیرین ایران و قرقیزستان را تقویت می‌کند.

رئیسی ظهر جمعه در دیدار «نالانت مامیتوف» رئیس مجلس ملی قرقیزستان، اظهار داشت: سطح روابط فعلی دو کشور به ویژه در عرصه اقتصادی و تجاری کافی نیست و باید برای ارتقای تعاملات دو کشور به سطوح بالاتر گام‌های جدی برداشت.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دوستی عمیق و دیرین ایران و قرقیزستان با گسترش مناسبات در عرصه های مختلف بیش از گذشته تعمیق و تقویت شود، افزود: ظرفیت های بالایی برای گسترش روابط داریم که باید برای فعال کردن آنها برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

«نالانت مامیتوف» رئیس مجلس ملی قرقیزستان نیز در این دیدار گفت: قرقیزستان بسیار به گسترش روابط اقتصادی و تجاری خود با جمهوری اسلامی ایران علاقمند است.

روابط ایران با تانزانیا و زنگبار دوستانه و مطلوب است

رئیس جمهوری روابط ایران با تانزانیا و زنگبار را دوستانه و مطلوب عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود و نیز نزدیکی عمیق و تاریخی ملت‌های ما به ویژه با شیرازی تبارهای زنگبار، باید سطح روابط و همکاری‌های دو کشور را ارتقا دهیم.

رئیسی ظهر جمعه در دیدار «جوب یوستینا انوگای» و «زبیر علی مولود» روسای مجالس تانزانیا و زنگبار، روابط دوجانبه را دوستانه و مطلوب توصیف کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های مناسب موجود و نیز نزدیکی عمیق و تاریخی ملت های ما به ویژه با شیرازی تبارهای زنگبار، باید سطح روابط و همکاری‌ها را ارتقا دهیم. وی اظهار امیدواری کرد که روابط پارلمانی بین مجلس شورای اسلامی ایران با مجالس تانزانیا و زنگبار به توسعه تعاملات دوجانبه و منطقه ای طرفین کمک کند. «جوب یوستینا انوگای» و «زبیر علی مولود» روسای مجالس تانزانیا و زنگبار نیز در این دیدار  امیدواری کردند که در دوره جدید، روابط و تعاملات دوجانبه به ویژه در عرصه اقتصادی گسترش یابد.

 شرایط مناسب برای تقویت روابط ایران و عراق فراهم شده است

رئیس جمهوری در دیدار با رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: امروز شرایط مناسبی فراهم شده تا بر پایه اشتراکات تاریخی و فرهنگی، روابط و همکاری های قوی تر و گسترده تری در بخش های مختلف و در راستای رونق اقتصادی داشته باشیم.  رئیسی دیروز همچنین در دیدار نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق را ریشه ای و قلبی دانست و اظهار داشت: سطح تعاملات با عراق و به‌ ویژه اقلیم کردستان با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد. باید با سازوکار معین، گام‌های استواری در جهت استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و رفاه بیشتر مردم خود برداریم. رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه خود را جزئی از ایران و انقلاب اسلامی می دانیم، اظهارداشت: امیدواریم با حضور دولت جدید در ایران، روابط موجود در همه زمینه ها توسعه یابد چرا که قابلیت های زیادی برای تحکیم و افزایش روابط بویژه درسطح مناسبات اقتصادی وجود دارد.

نچیروان بارزانی با تاکید بر اینکه اقلیم کردستان به امنیت جمهوری اسلامی ایران متعهد و پایبند است، تصریح کرد: در تمام زمینه هایی که با مشکل مواجه بودیم همیشه ایران را در کنار خود داشتیم و شهید حاج قاسم سلیمانی نقش زیادی در تامین امنیت عراق و اقلیم در مقابل هجوم داعش داشت، خود را مدیون ایران می دانیم و یقین بدانید که اقلیم نیز هرگز اجازه هیچ گونه  ناامنی از خاک خود علیه ایران را نخواهد داد.

اراده جدی ایران بر توسعه روابط با امارات است

رئیس جمهوری در دیدار فرستاده ویژه امارات متحد عربی با یادآوری روابط دیرینه و اشتراکات دینی و فرهنگی دو ملت ایران و امارات، گفت: اراده جدی و صمیمانه ایران توسعه روابط با امارات است و در مسیر گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی هیچ مانعی وجود ندارد.  رئیسی با اشاره به اراده جدی امارات متحده برای تعمیق و تحکیم همه جانبه روابط با ایران در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری، گفت: برای تسریع در روند توسعه روابط، مناسب است سازوکار مشترکی ایجاد شود تا ظرفیت ها و راه های تحکیم مناسبات و همکاری های دو کشور را در زمینه های مختلف عملیاتی کند. رئیسی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دوست واقعی و صادقی برای امارات و سایر کشورهای منطقه است، اظهار داشت: نسبت به مردم امارات احساس علاقه قلبی داریم و ارتباط نزدیک دو دولت می تواند زمینه ساز برقراری روابط برادرانه و همکاری های نزدیک تر بین دو ملت باشد.  

رئیس جمهوری اسلامی ایران حمایت از مردم مظلوم فلسطین را بعنوان نمونه ای از دوستی واقعی مردم ایران یاد کرد و گفت: به رغم همه فشارها و محدودیت هایی که داریم اما در دفاع از مردم فلسطین به وظیفه دینی و انسانی خود عمل می کنیم و انتظار داریم کشورهای مسلمان و عرب نیز در این زمینه پیشقدم باشند و در این صورت تجاوز و تعدی صهیونیست ها نیز از بین خواهد رفت. وی با بیان اینکه آینده یمن باید توسط خود یمنی ها رقم بخورد، اظهار داشت: نگاه مشترک کشورهای منطقه در این زمینه می تواند به نفع صلح و ثبات در منطقه بوده و منافع کشورهای منطقه را نیز تضمین کند. رئیسی خاطرنشان کرد: صهیونیست ها دوستدار ملت های منطقه نیستند و با عادی سازی روابط بدنبال تضعیف ظرفیت جهان اسلام هستند. فرستاده ویژه امارات متحده عربی نیز در این دیدار با اشاره به مناسبات ریشه‌دار دو کشور خاطرنشان کرد: با توجه به حکمت و درایتی که در سخنرانی شاهد بودیم نسبت به آینده روابط و استقرار صلح و ثبات در منطقه، اطمینان خاطر داریم و مصمم هستیم سطح روابط با تهران را هرچه بیشتر افزایش دهیم. فرستاده ویژه امارات متحده عربی با بیان اینکه با دستور رهبر کشور خود به ایران آمده ایم تا اراده جدی خود را برای تعیمق همه جانبه روابط با ایران نشان دهیم، گفت: پیام حضور ما در این سفر ارتقای همکاری ها در زمینه‌های متنوع است و برای تعمیق و نهادینه سازی روابط با تهران به نفع دو ملت برادر تلاش خواهیم کرد.

 ایران و نیجریه ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش روابط دارند

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و نیجریه در عرصه‌های مختلف همکاری‌های خوبی با هم داشته‌اند، گفت: با توجه به ظرفیت‌های مناسب دو کشور، آمادگی داریم برای فعال شدن این توانمندی‌ها در مسیر گسترش روابط، گام‌های بلند و استوار برداریم.

رئیسی، دیروز در دیدار «زبیرو دادا» وزیر امور خارجه نیجریه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات با کشورهای آفریقایی اراده جدی دارد، افزود: مسئولان نیجریه‌ای نیز تلاش کنند موانع احتمالی گسترش روابط دو کشور را برطرف کنند. «زبیرو دادا» وزیر امور خارجه نیجریه نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور دوستانه و صمیمی است، اظهار داشت: امیدواریم در دوره جدید بتوانیم سطح همکاری‌های دوجانبه را بیش از پیش ارتقا دهیم.