انریکه مورا، معاون دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به نمایندگی از جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی، در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی شرکت کرده بود. تفاوت جایگاه او با جایگاه نماینده این اتحادیه در مراسم تحلیف حسن روحانی خبرساز شده و مورد بحث کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار  گرفته است.

فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا بود که در سال ۹۶ در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کرد. در آن زمان استقبال نمایندگان مجلس از او و تلاش‌ آنها برای گرفتن سلفی با موگرینی جنجالی شد.

در تصاویر منتشر شده از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی اما نه تنها خبر از آن استقبال نیست، بلکه انریکه مورا جایگاه متفاوتی پیدا کرده و پشت سر نمایندگان فلسطینی نشسته است.

پاسخ اروپا به منتقدان حضور انریکه مورا در تهران

از حواشی دیگر حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی، انتقادها به آن است. اسرا‌ئیل و سازمان عفو بین‌الملل جزو کشور و سازمان‌هایی بودند که نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا معترض شده بودند.

سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه سفر نماینده این اتحادیه به تهران و شرکت در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، گفت: ارتباط دیپلماتیک با دولت جدید و همچنین انتقال پیام به صورت مستقیم بسیار مهم است.

نابیلا ماسرآلی در گفت‌وگو با رادیو لیبرتی بر لزوم ارتباط مستقیم دیپلماتیک با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با هدف پیشبرد مذاکرات احیای برجام در وین تاکید کرد و توضیح داد: به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، اولویت کلیدی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ازسرگیری مذاکرات در وین و همچنین تسهیل اجرای کامل برجام است.

این سخنگو با بیان اینکه رویکرد ما بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: رویکرد ما در قبال ایران، سیاست‌گذاری متوازن از طریق گفت‌وگوست؛ گفت‌وگوی منتقدانه در زمانی که اختلاف‌نظر وجود دارد و مبتنی‌ بر همکاری در زمانی که منافع مشترک در میان است.