سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی توئیتی نوشت: «در وین - جدا از برجام - با ایالات متحده و انگلیس در خصوص تبادل بشردوستانه و آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف‌ها توافق شد.»

وی با بیان اینکه «ایران آماده است تا همین "امروز" این توافق را اجرایی کند»، افزود: «حیرت‌آور این است که ایالات متحده این حقیقت ساده را انکار می‌کند که یک توافق در خصوص بازداشت‌شدگان به دست آمده است. حتی شامل اینکه چگونه اعلام عمومی شود.»

توئیت خطیب‌زاده در پی واکنش ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در وین است. عراقچی شنبه‌شب در یک رشته توئیت نوشت: ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است. روشن است که گفتگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است.

او سپس ادامه داد که «۱۰ فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده عمل کنند.» وی تاکید کرد: «تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می‌شود.»

پس از آن ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی درباره اظهارات عباس عراقچی گفت: «این اظهارات تلاشی زننده برای انداختن تقصیر بن‌بست کنونی برای بازگشت بالقوه به اجرای تعهدات برجام است.»

او اظهارات عراقچی را یک «تلاش بی‌رحمانه» دیگر برای امیدوار کردن خانواده‌های زندانیان خواند و تاکید کرد که در مورد مبادله زندانی هنوز هیچ توافقی وجود ندارد. پرایس گفت: عراقچی از این صحبت می کند که ما توافق را به گروگان گرفته‌ایم درحالی که این دولت اوست که چهار آمریکایی را برای سال‌ها به ناحق بازداشت کرده است. او افزود: در مورد مسئله بازداشتی‌ها هنوز هیچ توافقی وجود ندارد و اگر ایران واقعا به نشان دادن حرکت انسان‌دوستانه علاقه‌مند است، فقط کافی است فورا این بازداشتی‌ها را آزاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اظهار کرد که آمریکا مشغول گفت‌وگوهای غیرمستقیم درباره این زندانیان در بستر فرآیند مذاکرات وین بوده است و تاخیر در از سرگیری این فرآیند مفید نیست.