دفتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب در روزهای گذشته در تماس با چهره‌های سیاسی، روزنامه نگاران و دبیران کل احزاب از آنان خواسته، پیشنهاد و انتقادهای خود را درباره اداره کشور ارائه کنند. این درخواست از سوی دفتر غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس جدید قوه قضاییه هم تکرار شده و با واکنش‌ها، تحلیل‌ها و تفسیرهای متفاوتی روبرو بوده است که می‌توان آنها را به دو دسته واکنش‌های خوش‌بینانه و تفسیرها و عکس‌العمل‌های بدبینانه تقسیم کرد.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا: «اگر دولتی آمده و دارد این اهتمام را به خرج می‌دهد که از صاحب‌نظران در عرصه‌های مختلف نظرخواهی کند دیگر اما و اگر گذاشتن در مقابل چنین کاری یک نوع بی‌انصافی و کج‌سلیقگی سیاسی است که بخواهیم از آن ایراد بگیریم»

آغازی بر پایان واگرایی سیاسی؟

به گزارش ایرنا، «احمد زیدآبادی»، نخستین چهره سیاسی بود که روز چهارشنبه، نهم تیرماه در کانال شخصی خود از تماس دفتر ابراهیم رئیسی با او به منظور دریافت دیدگاه‌ها و پیشنهادها درباره مسائل مختلف کشور خبر داد و نوشت: «درخواست‌شان دریافت انتقادات، نظرات و پیشنهادهای من به آقای رئیسی در مقام ریاست‌جمهوری بود. گفتم؛ اگر بخواند، چراکه نه؟ تاکید کردند که حتما می‌خواند. با خود فکر کردم، خب، چه بهتر از این؟ لذا تصمیم گرفتم باتوجه به مجموعه امکانات و محدودیت‌های آقای رئیسی، آنچه را به صلاح کشور و کمک به گذر ایران از این وضعیت اسفبار می‌دانم، به‌طور صریح و روشن و بدون هرگونه سانسور، هر از گاهی به صورت مکتوب به دفتر او ارسال کنم و چنانچه به اندازه مثقالی هم موثر افتد، خالی از ارزش نخواهد بود.»

مهم این است که به پیشنهادها ترتیب اثر دهند

پس از این اعلام برخی چهره‌های دیگر هم از تماس‌های مشابهی خبر دادند؛ «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ضمن تایید تماس یادآور شد: «مهم این است که پیشنهادها و انتقادهایی که از ما دریافت می‌کند، به آن ترتیب اثر دهند، یعنی تاثیرگذاری آن اهمیت دارد و اگر حالت تبلیغاتی نداشته باشد، کار مثبت و خوبی است.»

برای قضاوت زود است

«جواد امام» دبیرکل مجمع ایثارگران هم درباره تماس با او برای ارائه برنامه گفت: «ارزیابی مثبت یا منفی این تماس‌ها را باید به آینده موکول کرد و ببینیم آیا از این نظرات استفاده خواهد شد یا خیر. فعلا برای قضاوت زود است.»

«مصطفی کواکبیان» دبیر کل حزب مردم سالاری هم درباره محتوی تماس تلفنی از دفتر رئیس جمهور منتخب توضیح داد: «در پاسخ به تماس دفتر جناب ‌رئیسی جهت ارایه پیشنهادات، با آرزوی موفقیت برای ایشان، نشست مورخ ۲۷ آبان ۱۳۹۸ فراکسیون دیپلماسی با حضور ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس دهم را یادآورشدم و در پایان، پیگیری ایشان را برای انتشار دلایل و مستندات عدم احراز صلاحیتم از سوی شورای نگهبان خواستار شدم.»

«اکبر منتجبی» سردبیر روزنامه سازندگی و «احسان مازندرانی» فعال رسانه‌ای هم از دیگر چهره‌هایی بودند که از سوی دفتر رئیس جمهوری منتخب با آنها تماس گرفته شده است. «مجید انصاری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم این تماس‌ها را مثبت ارزیابی کرده و گفته است: «این اتفاق هم به نفع جامعه و هم به نفع دستگاه‌ها و قوای مختلف است. به هر حال به نظرم آنچه اتفاق افتاده کار پسندیده‌ای است و اگر مستمر و واقعی باشد و انتقادات دریافت بشود می‌تواند موثر باشد.»

جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران: «ارزیابی مثبت یا منفی این تماس‌ها را باید به آینده موکول کرد و ببینیم آیا از این نظرات استفاده خواهد شد یا خیر. فعلا برای قضاوت زود است.»

خروجی تماس‌ها در آینده مشخص می‌شود

«محمد مهاجری» فعال رسانه‌ای هم در تحلیل خود از این رویداد نوشته است: «اکنون چند تن از افرادی که با آنها تماس گرفته شده، موضوع را رسانه‌‌ای کرده‌اند و چنین بر می‌آید که آنها از این ایده پشتیبانی کرده‌اند. اینکه خروجی چنین ارتباطی چه خواهد شد و آیا یک امر تشریفاتی است یا واقعا منشا تاثیر خواهد بود، در آینده مشخص می‌شود اما به نظر می‌رسد کاری که صورت گرفته، در داوری اولیه  می‌تواند مثبت باشد.»

«حسین نورانی نژاد» سخنگوی حزب اتحاد ملت هم در این زمینه تصریح کرده است: «اقدام خوبی که عینا از جانب دفتر آقای رئیسی هم انجام شده و این کار گرچه جای حق انتخاب و کنشگری نهادی و مدنی و ایجاد فضای باز نقد و نظر را نمی‌گیرد، اما می‌تواند فتح بابی برای یک سری گفت‌وگوها و افزایش درک متقابل باشد. حداقل اینکه حس انتقال حرف‌ها و درد دل‌هاست.»

ایراد گرفتن از این تماس‌ها کج‌سلیقگی است

یک فعال سیاسی اصولگرا، نیز در این راستا گفت: اگر دولتی آمده و دارد این اهتمام را به خرج می‌دهد که از صاحب‌نظران در عرصه‌های مختلف نظرخواهی کند دیگر اما و اگر گذاشتن در مقابل چنین کاری یک نوع بی‌انصافی و کج‌سلیقگی سیاسی است که بخواهیم از آن ایراد بگیریم.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به تماس‌های انجام شده از سوی دفاتر رئیس‌جمهور منتخب و رئیس جدید قوه قضائیه با برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای از جناح‌ مقابل و اینکه برخی موضع‌گیری‌ها در درون جریان اصولگرا نسبت به این اقدام صورت گفته است، گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که اصلاح‌طلب‌ها هر زمان که دولت در دست آن‌ها بوده به سمت چنین حرکت‌هایی نرفتند که مبتکر چنین موضوعی باشند. همچنین آقای رئیسی به عنوان فردی مستقل وارد عرصه انتخابات شده و این مستقل وارد شدن معنی دارد، معنی آن این است که وابستگی گروهی و سیاسی ندارد و می‌خواهد از ظرفیت همه افراد در جهت نقاط ضعف و قوت کشور در عرصه‌های مختلف استفاده کند.

وی افزود: اینکه می‌بینیم دفتر ایشان تماس می‌گیرد و نقطه نظرات افراد مختلف از جمله اصلاح‌طلبان را دریافت می‌کند را باید با دید مثبت نگاه کنیم؛ چراکه به هر جهت یک فردی پیدا شده است در کشور بعد از دوران دفاع مقدس که ما می‌توانیم بگوییم تنها دولتی که وارد این عرصه شده که هم مستقل است و هم می‌خواهد از ظرفیت‌ها استفاده کند. در اینجا دیگر «اما»، «اگر»، «این برای چه کاری است» و «به چه منظوری است» معنا ندارد.

عضو ادوار شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: به اعتقاد من از این اقدام به عنوان یک کار نو می‌توانیم آن یاد کنیم چرا که دولت‌های ما عادت کرده‌اند وقتی روی کار می‌آیند، بخش زیادی از انرژی خود را صرف بدگویی از دولت قبل می‌کنند؛ مانند دولت یازدهم که خیلی از عملکرد دولت دهم بد گفت اما در دوره دوازدهم خودش به نحوی عمل کرد که روی دولت‌های نهم و دهم را سفید کرد. لذا اگر دولتی آمده و دارد این اهتمام را به خرج می‌دهد که از صاحب‌نظران در عرصه‌های مختلف نظرخواهی کند، دیگر اما و اگر گذاشتن در مقابل چنین کاری یک نوع بی‌انصافی و کج‌سلیقگی سیاسی است که بخواهیم از آن ایراد بگیریم.