کنشگر سیاسی اصولگرا در پیش‌بینی خود از نحوه برخورد ابراهیم رئیسی با برجام در دولت آینده گفت: رئیسی برجام را حفظ می‌کند و به آن پایبند خواهد بود.

احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه برجام یک قرارداد بین‌المللی است و از هر جهت در ایران پذیرفته شده است، اظهار داشت:  وقتی برجام امضا شده و طرفین تعهداتی را دارند، باید به آن پایبندی داشت. آقای رئیسی هم غیر از این انجام نمی‌دهد به دلیل اینکه قرارداد در اسلام مقدس شمرده شده است. حداقل این است که اگر مسلمان پیمان و قراردادی ببندد، آن را نمی‌شکند، حتما آقای رئیسی نیز رعایت خواهد کرد.

وی افزود: اما دو موضوع همیشه در مسئله مذاکرات مورد مناقشه و درگیری بوده است؛ مسئله اول مسئله مذاکرات است. پیش از اینکه مذاکرات انجام شود و به جمع‌بندی و پایان برسد و پیش از امضا، مذاکره می‌تواند معنی داشته باشد اما وقتی که توافقنامه امضا شد، دیگر قرارداد می‌شود و نمی‌توان راجع به آن ایراد و ان‌قلت گرفت. لذا به طور طبیعی مذاکره دیگر قابل قبول نخواهد بود؛ البته ممکن است نظر آقای رئیسی متفاوت باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه باب مذاکره بسته است و قرارداد باید به طرف راستی‌آزمایی برود، گفت: از ابتدا بحثی در برجام وجود داشت که این قرارداد برای طرفین برد-برد باشد؛ برخی سهل‌انگاری‌ها و برخی نقطه نظرها آن را تبدیل به برد-باخت کرد. ما بخشی از کار را اجرا کردیم و پیش بردیم اما طرف‌های غربی به موازات ما جلو نیامدند و در رابطه با برجام پایبندی نداشتند تا به مشکل برخوردیم و در نهایت ایالات متحده به طور کلی زیر میز زد.

 اکنون ابتدا باید قبل از ایران، آمریکا پایبندی خودش را نشان دهد و راستی‌آزمایی شود. وی تاکید کرد: بعد از اینکه اروپا و آمریکا تعهدات خودشان را اجرایی کردند و راستی‌آزمایی شد آقای رئیسی می‌تواند آن را مورد توجه قرار دهد و موضع‌گیری اصولی خواهیم داشت. یکی از دلایلی که امروز تحولی در مسئله آرا در انتخابات به وجود آمده هم این موضوع بوده است. آقای رئیسی به مسئله به صورت برد-برد فکر می‌کند.