رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: در مذاکرات وین توافق شده که برخی تحریم‌ها مربوط به افراد و بیت رهبری برداشته شود.

محمود واعظی در حاشیه نشست هیأت دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مذاکرات هسته‌ای در وین افزود: مذاکرات خیلی پیشرفت کرده است. همه موارد از بیمه، نفت و کشتیرانی توافق شد و حدود یک هزار و 40 تحریم دوران ترامپ طبق این توافق برداشته می‌شود.

وی همچنین از عدم مذاکره درباره تحریم‌های اعمالی پیش از سال 2015 (1394) علیه ایران خبر و توضیح داد: اساس مذاکره ما از سال ۹۴ در رابطه با موضوعات هسته‌ای بود. تمام تحریم‌های هسته ای در آن سال برداشته شد. چون تیم مذاکره‌کننده ما اجازه نداشت در رابطه با مسئله منطقه، حقوق بشر و تسلیحاتی و موشکی صحبت کند. لذا تحریم‌هایی که در این ارتباط بوده است از سال ۹۴ هم بوده است. الان صحبت می کنیم که تحریم‌های باقی مانده کدام به برجام و کدام به قبل ۹۴ ربط دارد. الان هم ممکن است برخی از تحریم‌های مربوط به اشخاص و موضوعات پیش از مذاکرات سال ۹۴ باقی بماند؛ که آن‌ها را هم دارند مذاکره می‌کنند.

واعظی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب، رئیس جمهور همه مردم است، اظهار کرد: وظیفه تک تک اعضا دولت است تا روز ۱۳ مرداد تلاش کنند یک انتقال قدرت آرام داشته باشیم. همه گزارش‌ها، اطلاعات و برنامه‌های آینده باید صادقانه و شفاف در اختیار شخص رئیس جمهور منتخب و مجموعه ایشان قرار گیرد و در آینده به وزرا و مدیران دولت سیزدهم منتقل شود.

وی گفت: در ارتباط با مسئله برجام رییس جمهور در نشست هیات دولت روز یکشنبه به وزرا دستور دادند که هر تصمیمی که می‌گیریم چون این تصمیم به دولت آینده تسری پیدا می‌کند، حتما با آن مشورت کنیم. ما نمی‌خواهیم در این چهل روز آینده کاری بکنیم که دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور منتخب با مشکل رو به رو شود یا راضی و موافق نباشد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین در رابطه با تضمین امریکا در برجام تصریح کرد: برجام همانند همه معاهدات بین‌المللی، هر عضوی لازم نیست مادام العمر عضو معاهده باشد، ساز و کار خروجش دیده شده است اما کاری که ترامپ کرد غیر معقول بود. وی تاکید کرد که عباس عراقچی این موضوع را از همان روز اول پیگیری کرده و ساز و کارهایی را هم برای آن مشخص کردند.