محبوبه ولی

 

محسن مهرعلیزاده، ساعت امضای نامه هم قید و نوشته شده «ساعت 5/3 بامداد». بدین ترتیب با یک نامه دو خطی در بامداد چهارشنبه، یکی از دو کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری مراتب انصراف خود از ادامه رقابت‌های انتخاباتی را اعلام کرد و با سیل تحسین و تمجید و سپاس‌ مواجه شد.

محمد خاتمی کناره‌گیری مهرعلیزاده را «مسئولانه و فداکارانه» خواند. موسوی لاری آن را خردورزی نامید و خدا را شکر کرد که به مهرعلیزاده توفیق «تصمیم صحیح» عنایت کرده است. سیدهادی خامنه‌ای، محسن هاشمی و بسیاری دیگر از اصلاح‌طلبان نیز از او تشکر کردند. در پایان عبدالناصر همتی که تا پیش از این انصراف، رقیب مهرعلیزاده بود، ضمن قدردانی، از او طلب دعای خیر جهت ادامه این راه به گفته او پرنشیب کرد. بسیاری هم او را ستودند که با کنار رفتن خود اسباب وحدت میان اصلاح‌طلبان را فراهم کرد.

در اردوگاه اصولگرایان نیز تا زمان نگارش این سطور، علیرضا زاکانی به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفته و انتظار می‌رود دست کم قاضی‌زاده هاشمی و سعید جلیلی نیز به او بپیوندند.

محمد خاتمی هم بالاخره به میدان آمد. او که خیلی پیشتر از این گفته بود که مردم دیگر به حرف او هم پای صندوق نخواهند آمد، دیروز بار دیگر در جمع اعضای لیست جمهور از مردم خواست که به صحنه بیایند

سیاست جبهه اصلاحات در حمایت از همتی

در چنین شرایطی از جناح رقیب، رئیسی می‌ماند و درنهایت محسن رضایی؛ اما در اردوگاه اصلاح‌طلبان تنها همتی مانده است و اصلاح‌طلبانی که تا دیروز می‌گفتند کاندیدایی در انتخابات ندارند و از کسی حمایت نخواهند کرد. دو روز مانده به انتخابات اما موضع آنها کاملا تغییر کرده است.

مهمترین نهاد اصلاح‌طلب یعنی جبهه اصلاحات از همان ابتدای کارزار انتخابات که شورای نگهبان همه گزینه‌های این جبهه را رد صلاحیت کرد، با قاطعیت و اطمینان اعلام کرد که از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند و نامزدی در انتخابات ندارد.

با ادامه رقابت‌ها، زمزمه احتمال حمایت این نهاد از عبدالناصر همتی بالا گرفت. روز سه‌شنبه اما نهایتا اعلام شد که در این نهاد دو بار در 24 و 25 خرداد برای حمایت از همتی رأی‌گیری شده اما افاقه‌ای نکرده و موضع جبهه اصلاحات کماکان نداشتن نامزد در انتخابات پیش روست.

دیروز اما جبهه اصلاحات بیانیه تازه‌ای منتشر و در آن تصریح کرد که گرچه این جبهه نامزدی در انتخابات ندارد، اما «تصمیم احتمالی برخی از احزاب عضو و اشخاص حقیقی حاضر در مجمع عمومی خود را مبنی بر حمایت منفرد یا جمعی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، محترم و مجاز دانسته و مانعی برای اعمال این تحفظ قائل نیست.»

این بیانیه جبهه اصلاحات در پی حمایت‌های پی در پی و ناگهانی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب از همتی صادر شد و این بیانیه در واقع تلویحا تاکید کرد که گرچه نهاد بالادستی اصلاح‌طلبان از حرف خود برنگشته و کماکان اصرار دارد که نامزدی ندارد اما بار این امر تشکیلاتی یعنی حمایت از یک نامزد مشخص را بر دوش احزاب اصلاح‌طلب و چهره‌های شاخص آن می‌گذارد.

موجی از تمنای چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب برای گرفتن رأی به راه افتاده است و رفته رفته بر تعداد کسانی که صریحا اعلام می‌کنند به «عبدالناصر همتی» رأی می‌دهند، افزوده می‌شود

حمایت 15 حزب اصلاح‌طلب از همتی

احزاب و چهره‌ها نیز گرچه دیرهنگام اما به هر ترتیب با کوشش تمام این بار را بر دوش گرفته‌اند. تنها سه روز مانده به انتخابات 15 حزب اصلاح‌طلب با تشکیل «ائتلاف جمهور» پشت سر عبدالناصر همتی ایستادند. در رأس این 15 حزب، اعتماد ملی است که پیش از این بارها اعلام کرده بود از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند.

احزاب اصلاح‌طلب توسعه ملی، کارگزاران سازندگی ایران، ندای ایرانیان، مجمع نیروهای خط امام، حزب اسلامی کار، مردمسالاری، خانه کارگر، جوانان ایران اسلامی، مجمع اسلامی فرهنگیان، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مجمع زنان اصلاح‌طلب، حزب آزادی، جمعیت زنان نواندیش و حزب وحدت و همکاری به علاوه اعتماد ملی سه‌شنبه‌شب با صدور بیانیه‌ای هشدار دادند که «جمهوریت در خطر است.» آنها با انتقادات صریح از عملکرد شورای نگهبان تصریح کردند که «نه برای تایید عملکرد شورای نگهبان که در اعتراض به این «صحنه‌آرایی خطرناک» در انتخابات می‌مانیم و به عبدالناصر همتی رأی می‌دهیم.»

موج درخواست چهره‌های اصلاح‌طلب برای رأی دادن

با این بیانیه عبدالناصر همتی بالاخره زیر چتر حمایتی اصلاح‌طلبان قرار گرفت، اما زمان کمی تا انتخابات باقی مانده و اصلاح‌طلبان ناگزیر هستند که با تلاش هرچه بیشتر در این زمان کوتاه، غیبت خود در هفته‌های گذشته را جبران کنند. از این رو موجی از تمنای چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب برای گرفتن رأی به راه افتاده است و رفته رفته بر تعداد کسانی که صریحا اعلام می‌کنند به «عبدالناصر همتی» رأی می‌دهند، افزوده می‌شود.

آیت‌الله سیدعلی دستغیب نیز دیروز در درس خارج فقه خود گفته است که «ان‌شاءالله ضمن شرکت در انتخابات به آقای همتی رأی خواهم داد.»

همچنین محسن هاشمی با صدور بیانیه‌ای از مردم خواسته که با رأی به همتی تلخی بی‌مهری‌های ردصلاحیت‌ها را به شیرینی ابطال مهندسی انتخابات تبدیل کنند.

خاتمی باز هم آمد

در کنار تمام اینها محمد خاتمی هم بالاخره به میدان آمد. او که خیلی پیشتر از این گفته بود که مردم دیگر به حرف او هم پای صندوق نخواهند آمد، دیروز بار دیگر در جمع اعضای لیست جمهور با طرح این سوال که «این کجای جمهوریت اسلامی است؟» از مردم خواست که به صحنه بیایند و تفکری که به گفته وی می‌خواهد صندوق رأی را از کارآیی بیندازد، کنار بزنند.

او گفت: «ما ممکن است که ایده‌آل خودمان را نداشته باشیم، اما این صحنه را باید با هم به هم بزنیم.»

چهره شاخص دیگر که دیروز دعوت به رأی کرد، حسن خمینی بود. او که در جریان انتخابات چندین بار خبرساز شده است، با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از «بی‌توجهی عمیق به جمهوریت» به عنوان علّت اصلی نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی، تأکید کرد: «یکی از راه‌های حفظ جمهوریت نظام، دادن «رأی صحیح» است.»

رویای انتخاباتی اصلاحات

به نظر می‌رسد ظرف امروز و فردا اصرارها برای رأی دادن از سوی جریان اصلاح‌طلب بیشتر از این هم بشود. به ویژه آنکه برخی از آنها امیدوارند که همتی بتواند حریف رئیسی شود.

آنچنانکه علی مطهری گفته است اگر همه مخالفان رویه شورای نگهبان و اصلاح‌طلبان و معتدل‌ها از همتی حمایت کنند، احتمال اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود زیاد است. آنها پیش‌بینی می‌کنند که در آن صورت شاید بتوانند در رقابتی سخت، رئیسی را مغلوب کنند. هرچند که با توجه به میزان بسیار پایین مشارکت مردم در انتخابات و صدرنشینی ابراهیم رئیسی در نظرسنجی‌ها این پیش‌بینی‌ها چندان معتبر به نظر نمی‌آید.