وزیر کشور با اشاره به آغاز رای‌گیری از ساعت۷ روز جمعه ۲۸ خرداد، اظهار کرد: تبلیغات این انتخابات از ۲۴ ساعت قبل یعنی از ساعت۷ صبح روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ممنوع است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی همچنین تصریح کرد: انتخابات از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب در روز ۲۸ خرداد برگزار می‌شود و امکان تمدید تا ساعت ۲ بامداد را هم دارد.

وی ادامه داد: ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست جمهوری و ۷۵ هزار و ۱۵ شعبه هم برای انتخابات شوراهای شهر و روستا داریم. به گفته وی دلیل زیادتر بودن شعب اخذ رأی در انتخابات شوراها این است که در برخی روستاها فقط صندوق رأی سیار برای انتخابات ریاست جمهوری استفاده می‌شود.

وزیر کشور گفت: ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط انتخابات هستند که از این تعداد یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رأی اولی هستند.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو  به دستور رئیس جمهور مکلف شده که برق تمام شعب اخذ رأی در روز ۲۸ خرداد برقرار باشد. وزارت ارتباطات هم موظف شده است همه امکانات لازم را فراهم کند. همچنین امکان رأی دادن تقلبی به دلیل وجود دستگاه‌های آفلاین احراز هویت در انتخابات منتفی است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه این روش در انتخابات ریاست جمهوری اعمال شده و موفق بوده است، تصریح کرد: با استعلامی که از تک تک افراد به صورت آفلاین توسط دستگاه هویت‌یاب گرفته می‌شود، هیچ نوع امکان تخلفی وجود نخواهد داشت.

70 هزار بازرس روند انتخابات را بازرسی می‌کنند

وزیر کشور تاکید کرد: در فرآیند و مراحل انتخابات، اعم از توزیع و نظارت بر تعرفه‌ها، نوشتن آرا، خواندن آرا، علامت زدن و جمع بندی و تجمیع آرا، دقت‌های لازم را انجام داده‌ایم. در کشور حدود ۷۰هزار بازرس از طریق وزارت کشور، روند انتخابات را بازرسی می‌کنند، همچنین شورای نگهبان با تعداد زیادی از نیروها نیز بر روند انتخابات، نظارت خواهند داشت. علاوه بر این، خود نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها در هر مرحله‌ای نظرات می‌کنند و گزارش می‌دهند. وی با بیان اینکه در همه شعب، این امکان را ایجاد کرده‌ایم که نمایندگان نامزدهای مختلف حضور داشته باشند، اظهار داشت: این دوره هم  بنده اعلام کردم، نمایندگان نامزدها در تمام مراحل باید حضور یابند و تا مرحله شمارش، جمع‌بندی و تنظیم صورت جلسه حاضر و ناظر باشند.

وزیر کشور گفت: در این انتخابات همه ۲۴ مرحله یا گام انتخابات به صورت الکترونیکی اجرا می‌شود و در حدود ۳۳ شهر و ۲۴ مرکز استان و ۹ شهر دیگر را شامل می‌شود هر ۲۵ گام انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار می‌کنیم.

رحمانی‌فضلی عنوان کرد: تلاش کردیم با توجه به تجربیات و بررسی‌های انجام یافته در حوزه‌های الکترونیکی و تکنولوژیکی انتخابات را طوری طراحی کنیم که در هیچ مرحله‌ و موقعی با کاستی، سستی و یا خدای نکرده با کندی مواجه نشود.