محبوبه ولی

تنها دو روز به برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری باقی است و هفت کاندیدای انتخابات همچنان در صحنه هستند اما آیا این بدان معناست که این ماندنِ در صحنه تا روز جمعه ادامه خواهد داشت؟ آیا لیست کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در روز رأی‌گیری کماکان هفت نفره خواهد بود؟

دیروز برای چندمین بار خبر کناره‌گیری علیرضا زاکانی از رقابت‌های انتخاباتی منتشر و برای چندمین بار هم تکذیب شد. یک روز قبل‌تر غلامعلی حدادعادل گفته بود: «بنده قطعا می‌دانم که بعضی از کاندیداها کنار می‌روند. چون به این جمع بندی خواهند رسید که کنار رفتن آنها به سود جبهه انقلاب خواهد بود.»

قطعیت او در پیش‌بینی انصراف نامزدها در حالی بود که چهار کاندیدای اصولگرا به شدت در برابر کناره‌گیری مقاومت می‌کنند. چند روز پیش وقتی حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان به تندی نوشت که کنار نرفتن چهار نامزد دیگر به نفع نامزد پنجم گناهی نابخشودنی است، زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی با جدیت تمام کناره‌گیری خود را انکار و تاکید کردند که تا آخر خواهند ماند. قاضی‌زاده هاشمی حتی گفت که «خود را اصلح می‌دانم و به شایعات درباره انصراف من توجه نکنید.»

باز هم خبر انصراف و باز هم تکذیب

دیروز بار دیگر همین جریان رخ داد. قاسم روانبخش، عضو جبهه پایداری در توئیتی تلویحا از انصراف علیرضا زاکانی خبر داد. او با هشتگ‌های «ما منتظر انتخاباتیم، زاکانی و مردم میدان»، نوشت: «بمب خبری در راه است. انصراف تعدادی از نامزدهای مهم به نفع آیت‌الله رئیسی؛ منتظر بمانید.»

پس از توئیت وی بار دیگر خبر انصراف علیرضا زاکانی از کاندیداتوری در فضای مجازی پیچید. عبدالناصر همتی که از ابتدای مناظره‌ها او و سه کاندیدای اصولگرای دیگر را پوششی برای ابراهیم رئیسی خوانده بود، واکنشی فوری نشان داد و نوشت: «در جریان مناظرههای تلویزیونی بر سوپر پوششی بودن آقای زاکانی به عنوان پلیس بد تاکید کردم. خب پلیس بد رفت، پوشش‌ها کنار رفت! با انصراف ایشان به نفع نامزد اصلی رقابت به یک در برابر چهار تبدیل شد. منتظر انصراف سایر نامزدهای پوششی به نفع جناب آقای رئیسی هستیم.»

قاسم روانبخش، عضو جبهه پایداری در توئیتی تلویحا از انصراف علیرضا زاکانی خبر داد. او با هشتگ‌های «ما منتظر انتخاباتیم، زاکانی و مردم میدان»، نوشت: «بمب خبری در راه است. انصراف تعدادی از نامزدهای مهم به نفع آیت‌الله رئیسی؛ منتظر بمانید.»

مالک شریعتی، سخنگوی ستاد زاکانی اما بلافاصله انصراف او را تکذیب کرد و با کنایه به همتی، گفت: «اینکه دیگه فرق کره شمالی و چین نیست که سخت باشه؛ اخبار رسمی از جانب ستاد اعلام میشه نه دیگران؛ بانک مرکزی را با ادمین اداره می‌کردید؟!»

مسئله پوششی بودن حیثیتی شده

بدین ترتیب به نظر می‌رسد بازی انصراف پوششی‌ها برای اصولگرایان کمی سخت شده است. قاسم میرزایی‌نیکو، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین ارتباط به ایلنا گفته است: «اینکه برخی نامزدهای پوششی می‌گویند تا آخر در صحنه انتخابات خواهیم ماند به این علت است که به دلیل مطرح شدن مکرر پوششی بودن آن‌ها از سوی همتی و مهرعلیزاده، این مسئله برایشان حیثیتی شده است.»

او در ادامه توضیح داده: «تنها به دلیل اینکه مسئله پوششی بودن حیثیتی شده می‌خواهند حساسیت موضوع را بالا ببرند و در نهایت بگویند به این دلایل به نفع نفر اول این جریان، کناره‌گیری کرده‌اند. البته کناره‌گیری کلیه افراد نیز به آخرین تحولات درون جریان اصلاحات وابسته است به این معنی که اگر آقایان همتی و مهرعلیزاده با یکدیگر ائتلاف کنند و این مسئله باعث نگرانی در جریان اصولگرا شود، قطعا همه نامزدهای پوششی و حتی آقای جلیلی کنار خواهند رفت اما اگر به همین شکل پیش برود و احساس کنند حضور دو کاندیدای جریان اصلاح‌طلب ضرری برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند شاید آقای جلیلی در صحنه بماند.»

پیش‌بینی درباره جلیلی و رضایی

پیش‌بینی میرزایی‌نیکو درباره انصراف جلیلی در حالی است که اتفاقا تداوم حضور جلیلی و رضایی بیش از دو کاندیدای اصولگرای دیگر سبد رأی رئیسی را به مخاطره خواهد انداخت. حمید ترقی، عضو شورای حزب موتلفه اما پیشتر گفته بود که جلیلی تا پایان در رقابت خواهند ماند و به نفع رئیسی کنار نخواهد رفت.

رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضایی هم با صراحت گفته است: «احتمال انصراف رضایی به نفع رئیسی صفر است.» که البته چندان هم دور از ذهن نیست چراکه به هر حال رضایی در ادوار پیشین انتخابات ریاست جمهوری هم نشان داده پای ثابت انتخابات است و عموما به نفع کسی کنار نمی‌رود.

از این رو اصولگرایان علاوه بر بازی انصرافی که طراحی کرده‌اند، دچار تشتت آرا بر سر انصراف همگی چهار کاندیدا به نفع رئیسی هم هستند. محمود میرلوحی در این باره اظهار کرده: «علی‌الظاهر فکر می‌کردند که راحت است و نامزدهای پوششی را به راحتی کنار می‌گذارند و مسیر آسفالتی به سمت مراحل پایانی دارند؛ اما طبیعی است که درون خودشان چند دستگی مطرح شود و مسیر آسفالتشان با دست‌اندازهای فراوان روبرو شود.»

با این تفاسیر باید گفت که مقاومت‌ها برای انصراف و به عبارت دقیق‌تر اعتراف به انصراف به زودی شکسته می‌شود و روز رأی‌گیری لیست کاندیداها کمتر از هفت نفر خواهد بود

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو جامعه روحانیت نیز ابتدای هفته احتمال داده بود که از بین چهار کاندیدای اصولگرا، محسن رضایی تا آخر بماند و ولی بقیه که جلیلی را هم شامل می‌شود، به نفع رئیسی کنار بکشند و انصراف دهند.

آلارم زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی برای کناره‌گیری

به طور کلی انصراف قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی برای بسیاری از ناظران جریان انتخابات قابل پیش‌بینی و روشن است؛ به ویژه که در این مورد هر چه می‌گذرد شواهد و نشانه‌ها نیز پررنگ‌تر خود را نشان می‌دهند؛ یک نمونه‌اش اظهارات یکشنبه‌شب علیرضا زاکانی در نشست روشنگری مسجد جامع نارمک.

او که قویا انصراف خود به نفع دیگری را تکذیب می‌کند، در این نشست گفته است: «امروز امتحان بزرگی برای نامزدها است که مردم را به خود دعوت می‌کنند یا به انقلاب؟ هر پنج نفر جدی کار می‌کنند، اما آیا باید تا‌ پایان انتخابات بمانند؟ نباید اجازه داد سال ۹۲ تکرار شود.»

قاضی‌زاده هاشمی هم با همین رویکرد در توئیتر نوشت: «قطعا باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد و از هیچ اقدامی برای عمل به حجت شرعی دریغ نخواهم کرد.»

با این حساب به نظر می‌رسد بازی چنین است که دست پیش کشیدن و با پا پس زدن زمینه برای انصراف در دقیقه نود آماده شود و درست چند ساعت پیش از آغاز رأی‌گیری لیست هفت نفره به نفع یک کاندیدای مشخص آب برود.

حسین الله‌کرم، دبیر شورای هماهنگی حزب‌الله هم هفته گذشته به همین موضوع اشاره کرده که «اساسا در یک نظام ریاستی هیچ یک از نامزدهای پوششی و همسو تا شب انتخابات به نفع دیگری کنار نمی‌روند تا فرصت بهره‌گیری از مناظره را از دست ندهند.»

او با این ادعا که رئیسی در نظرسنجی‌ها 70 درصد از کل آرا را به خود اختصاص می‌دهد، ادامه داده بود که در نهایت منطقی است که جلیلی هم به نفع رئیسی کنار برود.

با این تفاسیر باید گفت که مقاومت‌ها برای انصراف و به عبارت دقیق‌تر اعتراف به انصراف به زودی شکسته می‌شود ئ روز رأی‌گیری لیست کاندیداها کمتر از هفت نفر خواهد بود.