پاسخگویی به «دغدغه‌های مردم» با وعده‌های بی‌شمار

آخرین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز با محوریت «دغدغه‌های مردم» برگزار شد. نامزدها در مناظره از برنامه‌های خود در این راستا سخن گفتند و مطابق رویه این دوره از مناظرات، دولت را با انتقادهای تند و بعضا توهین‌آمیز خود نواختند و در تخریب رقبا نیز گوی سبقت را از هم ربودند. در آخرین مناظره وعده‌هایی داده می‌شد که شنونده یا بیننده را به شگفتی وامی‌داشت. یاللعجب که گویی واقعا نامزدها به تعبیر رئیس جمهور از کره مریخ آمده‌اند و با مردمی سخن می‌گویند که تجربه زیستی در این مرز و بوم ندارند! شاهد مثال این مقدمه کوتاه، بخش‌هایی از گزارش ایلنا از این مناظره است که در ادامه تقدیم می‌شود.

     سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «دغدغه‌های مردم » برگزار شد؛ در خصوص برنامه‌های دولت خود برای رفع دغدغه‌های مردم گفت: این دغدغه‌ها به درستی دغدغه عموم مردم است اما باید ریشه یابی شود؛ قبلا چند عکس نشان دادم که نحوه توزیع ثروت و بیکاری چگونه بوده از سال ۱۳۴۵ براساس شاخص و آمار همچنان این روند در حال تکرار است و وضعیتی که در حوزه اشتغال است. بخش خدمات و کارمندی در حال افزایش است.

وی افزود: من از این موضوعاتی که نشان‌دهنده عدم توازن در بخش آموزش و مسکن است سخن می‌گویم؛ همین هم باعث شده مهاجرات سراسری شکل بگیرد و این مهاجرت سراسری آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق را افزایش می‌دهد؛ دلایل هم روشن است. منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است و ساختارها استضعاف‌گر هستند. مردم این را از چشم نحوه مدیریت ناکارآمد می بینند و همین باعث دلزدگی می‌شود. وی افزود: در همین فقره کرونا مردم بسیار گرفتار شدند و پدر و مادر سرپرست خانواری فوت شده و مردم سوء تصمیم‌گیری می‌بینند که بین نان و جان مانده‌اند و به آن‌ها می‌گوییم کار نکنید بعد هم که صحبت می‌شود می‌بینیم مورد عتاب قرار می گیرند. به آقای روحانی می‌گویم در این جمع حاضر کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد شما از دفترتان خارج شوید و به صدا و سیما بیایید بنده در خصوص همه موضوعات با شما مناظره می‌کنم. قاضی‌زاده هاشمی در دومین بخش سخنان خود در نقد اظهارات سایر کاندیداها گفت: مردم عزیز ایران، سپردن درمان و سپردن حل مسائل امروز به بانیان وضع موجود مثل سپردن درمان کرونا به ویروس کرونا است. دوستان طوری صحبت می‌کنند که گویی از بیرون آمده‌اند و در دولت نبوده‌اند. کمترین سهم در سیستم مدیریتی کشور را بنده دارم. بعد از موضعی حرف‌هایی می‌زنند که ۸ سال پیش با بیان بهتری زده شده است. وی افزود: این اختیار فوق‌العاده‌ای که رهبری به این دولت داد حتی برای مذاکره با آمریکا این دولت نتوانست استفاده کند. اگر نتوانستید دولت را اداره کنید و ساختارها استضعاف‌گر است، تصمیم کس دیگری است؟ قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم آخرین مناظره در پاسخ به سوالی در خصوص رشد افسارگسیخته قیمت‌ها و نابسامانی نظام توزیع و نقش دولت برای ساماندهی آن گفت: برای اصلاح امور باید نگاه منظومه‌ای داشت؛ وقتی از رفع تورم به عنوان ام المصائب یاد می‌کنیم، یعنی بسیاری از مشکلات ناشی از تورم است. وقتی به ساختارهای ایجاد تورم نگاه می‌کنیم، تمامی نهادها در ایجاد آن نقش داشتند. مساله بانک‌ها، خلق پول و نظام توزیع و زیر ساخت‌های نادرست و موانع زیادی در مسیر رساندن کالای ارزان قیمت به مردم قرار دارد.

امروز نفوذی‌ها صحنه سیاسی کشور را مدیریت می‌کنند

محسن رضایی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در خصوص دغدغه‌های مردم درباره مسکن، بیکاری، تورم، بی‌عدالتی، فساد، یارانه‌ها و رکود گفت: دوستان صدا و سیما دغدغه‌هایی تهیه کردند، این‌ها را قبول دارم اما دغدغه‌های مردم بیشتر از این است ضمن اینکه این دغدغه‌ها یک منظومه به هم پیوسته تشکیل می‌دهند که باید ببینیم چرا حل نشده است. این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  ادامه‌  داد: ۵۰ سال است ما گرانی و بیکاری داریم، ۵۰ سال است که ما کاهش ارزش پول ملی داریم، ۵۰ سال است که رشد اقتصادی کشور معیوب است، ۵۰ سال  این مسائل حل نمی‌شود! رضایی درباره برنامه‌های دولتش درباره رفع دغدغه‌های مردم گفت: برنامه‌های زیادی برای رفع دغدغه مردم داریم بکارگیری همه اقوام ایرانی، به کارگیری همه شایستگان از اصولگرایان و اصلاح‌طلب، به کارگیری همه بانوان کشور به کارگیری همه ظرفیت‌ها مانند اهل تسنن و اقوام از جمله اقدامات ماست تا مانند انقلاب و جنگ تحمیلی حرکت کنیم تا یک دولت پاسخگو و مسئولیت‌پذیر را ایجاد کنیم.

رضایی گفت: حقوق به خانم‌های خانه‌دار می‌دهیم، مسکن سهل و ارزان را با قسط‌های ۵۰ ساله می‌دهیم. کسب و کارهای مردم را رونق می‌دهیم. ما در تمام استان‌ها برنامه‌ریزی داریم ما ۱۴ مگاپروژه داریم تا بتوانیم این نوع مشکلاتی که ۵۰ سال ادامه پیدا کرده است در یک بسته اساسی حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: ما  نفوذی‌ها، آلودگی‌های امنیتی که در  پشت صحنه با نمایش ایجاد کردند و وقت و انرژی شما را می‌گیرد و همچنین توانایی دولت را انحراف می‌کشاند از این پستو ها بیرون می آوریم و آلودگی امنیتی با فشار تمرکز را از بین می‌بریم. این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برجام گفت: دولت ما حتماً مسئله برجام را جدی خواهد گرفت و آمریکا را وادار می‌کنیم با یک دیپلماسی واقعی نه یک دیپلماسی کاغذی التماسی را پای میز میکشانیم تا  به تعهداتش عمل کند. اما نکته مهم این است که کشور را معطل مذاکرات نخواهیم کرد کشور را بر روی ریل تولید درآمد و اشتغال می‌اندازیم و هنگامی که آمریکا احساس کند ما فرمول پیشرفت را در دوران تحریم یاد گرفته‌ایم و در تحریم‌های شدید توانستیم خودمان را مدیریت  کنیم دنبال ما خواهند آمد و التماس خواهند کرد .

 وی تاکید کرد: برجام یک تعهد بین‌المللی است و مقام معظم رهبری آن را تصویب کرده است اما ما هم تعهدات دولت‌های اروپایی و آمریکایی را هم باید داشته باشیم.

پررویی نجومی عامل مشکلات است

علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع « دغدغه‌های مردم » برگزار شد؛ در پاسخ به سوالی در خصوص رویکردها و دغدغه‌های خود توضیح داد: من به دنبال ۷ نکته هستم و پراکنده گویی نخوام کرد. تورم عامل اصلی مشکلات کشور است، نرخ تورم در سال ۹۰ حدود ۱۵ درصد بود اما در سال ۹۹ ب۹ه مرز ۳۹ درصد رسید. این حاصثل عملکرد آقای روحانی است. وی درباره نقدینگی افزود: میزان نقدینگی از ۶۰۰ هزار میلیارد به ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین پایه پولی از ۲۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار میلیارد رسیده است. این موضوع نیز حاصل عملکرد آقای همتی است.  رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از عملکرد دولت روحانی تصریح کرد: دولت از جیب مردم و افزایش نرخ تورم، کشور را اداره کرده است. من در کوتاه مدت با استفاده از سپرده بانکی و در میان مدت با اصلاح برنامه بودجه، کشور را اداره خواهم کرد. من در نخستین سال دولت خود، نرخ تورم را نصثف خواهم کرد.

وی با اشاره به افزایش قیمت بنزین بار دیگر پیکان انتقادات خود را به سمت همتی گرفت و توضیح داد: آبان ۹۸، قیمت بنزین گران شد. آقای همتی در نامه‌ای نوشت که افزایش قیمت بنزین تنها ۴ درصد ذر اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت. آقای همتی شما اعلام کردید که مخالف افزایش قیمت بنزین هستید اما در ۳۱ شهریور ۹۸ در نامه‌ای نوشتید تا قیمت بنزین لیتری ۵ هزار تومان و قیمت نفت گاز هم ۱هزار توام نباشد. این قیمت‌ها برای تامین کسری بودجه بود. شما بنزین را گران کردید اما آقای روحانی صبح شنبه از افزایش قیمت بنزین خبردار شد.

اگر تحریم‌ها نبود کاسبان تحریم سالی

 ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند

عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع « دغدغه‌های مردم » برگزار شد؛ در پاسخ به این سوال که راهکار شما درباره تورم، بی‌عدالتی، رکود، فساد، یارانه‌ها، بیکاری و مسکن چیست؟ گفت: بدون اعاده رشد اقتصادی در حد حداقل ۵ درصد نه می‌شود بیکاری را حل کرد و نه می‌شود اشتغال ایجاد کرد ما در ظرف یک دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی‌مان حداقل نیم درصد بیشتر نبوده است. وی ادامه داد: در طول یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری شیب منفی و نزولی داشته است و بدون سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی معنی ندارد. دوستان درباره روبناها صحبت می‌کنند. اقتصاد مفاهیم و معادلات خود را دارد علم اقتصاد به ما می‌گوید محیط سرمایه‌گذاری باید امن باشد و برمبنای سرمایه‌گذاری امن بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم و این رشد اقتصادی را بین مردم عادلانه تقسیم کنیم.

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اینکه گرانی‌سازی می‌شود معنی ندارد. اصلا تورم عامل گرانی است. در اروپا مبارزه با گرانی وجود ندارد. چرا قیمت ارز و مسکن بالا رفت؟ خودمان را به راه دیگری نزنیم آقای رییسی. تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا را بر هم زده است. چرا این اتفاق افتاده است. یک کشور در دنیا نشان دهید که بدون مبادلات اقتصادی با دنیا رشد داشته باشند.

همتی خاطرنشان کرد: تحریم خیلی مهم است برنامه‌های من در خصوص همین مواردی که در سوال بود تدوین شده است. من برای اشتغال جوانان، مسکن جوانان، کنترل تورم برای اعاده رشد ۵ درصد و برگرداندن تورم به دامنه ۸ تا ۱۲ درصد برنامه دارم اما در این مدت زمان کم فرصت نمی‌شود بیان کنم. همتی تصریح کرد: مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد بالا و پایین رفتن بورس هم به دلیل تعلل وزارت اقتصاد در فروش اوراق بود. وی درباره ۱۱ نفری که منابع بانکی را گرفته‌اند، گفت: این ۱۱ نفر که منابع بانک‌ها را بردند در ده سال گذشته منابع را گرفتند. من محکم ایستادم و ۲۵ هزار میلیارد از این ۹۰ هزار میلیارد را کم کردم لیست ۱۱ نفر را به آقای رییسی می‌دهم اگر صلاح دانستند به مردم اعلام کنند.

برخی از تحریم‌ها اصلا قابل مذاکره نیست

سعید جلیلی کاندیدای نیز در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای تورم، بی‌عدالتی، رکود، فساد، یارانه، بیکاری و مسکن دارید، اظهار داشت: سوالی که شما پرسیدید این بود که چه رویکردی نسبت به این مسائل داریم اینها موضوعاتی است که مطرح شد موضوعات درستی نیز هستند، اما درد مردم چیز دیگری است.

وی افزود: سوال مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شوند، در حال حاضر درباره این هفت مسئله‌ای که بیان شده، دوستان پاسخ‌هایی را بیان کردند من هم پاسخ‌هایی دارم، سوال این است که نه پاسخ‌ها و نه مسئله مثل کرونا نیست که هم مسئله و هم پاسخ ناشناخته باشد. سوال این است که موضوعاتی که مسئله و پاسخ شناخته شده دارند چرا حل نشده‌اند.  کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره تورم گفت: امروز نرخ متوسط تورم کشورهای دنیا ۲/۵ درصد و در بیش از ۱۰۰ کشور زیر ۵ درصد است، این سوال مطرح می‌شود که چرا در ایران این مسئله حل نشده است؟ درباره مسکن می‌گویند ما زمین، مصالح و نیروی انسانی و امکان ساخت مسکن داریم، چرا حل نشده است؟ دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند؟  وی با بیان اینکه مردم میپرسند چرا راه‌حل ها پایدار نیست؛ تورم باران نیست که ببینیم یک سال می‌آید یا سال دیگر نمی‌آید. یک سال خوب است اما مجددا فنر تورم در می‌رود و دوباره گرانی به وجود می‌آید، گفت: مردم می‌گویند اگر دغدغه‌های ما بر روی این موضوعات است چرا دولت‌ها بر روی موضوعات دیگر و حواشی تمرکز می‌کنند؟  عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه قاطعانه عرض می‌کنم که امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد، گفت: بیانیه FATF می‌گوید اگر دو مورد باقی مانده را امضا هم کنید تازه باید تصمیم بگیریم که مرحله بعدی برای شما چیست. می‌گویند نمی‌توانیم پولمان را برگردانیم؛ الان ۱۲ میلیارد دلار روابط اقتصادی با عراق وجود دارد که ده میلیارد آن مربوط به بخش خصوصی است. چرا بخش خصوصی می‌تواند اما دولت نمی‌تواند؟

اگر شفافیت باشد بسیاری از فسادها کنترل خواهد شد

همچنین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع « دغدغه‌های مردم »؛ در پاسخ به سوالی در خصوص دغدغه‌های هفت‌گانه مردم پیرامون تورم، بی‌عدالتی، رکود، فساد، یارانه‌ها، بیکاری و مسکن و همچنین راهکارهای خود در این زمینه‌ها گفت: دغدغه‌های مردم بسیار است، ما نشست‌های کارشناسی‌ای که با مردم داشتیم در همین دوره که در دستگاه قضایی بودم و بیشتر در دورانی که در آستان بودم؛ از نزدیک در جریان بسیاری از خواسته‌ها و مشکلات مردم قرار دارم. ما برای این دغدغه‌ها راهکار داریم، اگر ان‌شاءالله رای مردم به بنده تعلق گرفت. وی ادامه داد: حل این مشکلات نیازمند اقداماتی چند مرحله‌ای است، یک بخش از این مشکلات از طریق مبارزه با فساد محقق می‌شود، ما در دستگاه قضایی برخورد با مفسد کردیم اما برخورد با فساد در دولت انجام می‌شود؛ افرادی که فساد داشته باشند، جایشان در دولت نیست. رئیسی در ادامه بیان داشت: از برنامه‌های دیگر ما در دولت سامانه شفافیت است که تمامی قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و مدیران در یک سامانه قرار بگیرد و آن را پشت ویترین قرار دهیم که مردم ببینند. من از ابتدایی که در قوه آمدم یکی از مسائلی که مردم و نمایندگان می‌گفتند موضوع حساب‌های خاص قوه قضائیه بود. ما آمدیم و به دوستان گفتیم که گزارش بدهید پس از آن بحث‌ها تمام شد، اگر شفافیت باشد بسیاری از فسادها کنترل خواهد شد. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش بیان کرد: همچنین باید فسادزدایی از ساختارها صورت گیرد و ساختارهای ما اصلاح شود.  رئیسی در ادامه اظهار داشت: اجرای برجام به اقتدار نیاز دارد، اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. شما وقتی جوجه کُشی و صف مرغ دارید، نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.