حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی گفت: نمی‌شود برای مردم تصمیم‌گیری کرد. اگر شما حق داری رای بدهی من هم حق دارم رای بدهم. شما حق داری به نماینده خودت رای بدهی و من هم حق دارم به نماینده خودم رای بدهم. تو حق نداری برای من تعیین کنی به چه کسی رای بدهم.

به گزارش ایلنا، سیدحسن خمینی در مراسم اختتامیه همایش «طریق جاوید» با اشاره به موضوع انتخابات در نگاه حضرت امام اظهار کرد: بحثی را که مطرح می‌کنم جای توجه دارد چرا که مغالطه‌ای در سخنان و گفته‌ها مطرح می‌شود و آن اینکه وقتی می‌گوییم رأی مردم دخالت در مشروعیت نظام اسلامی دارد، بلافاصله به ذهن برخی می‌آید که مشروعیت را خدا داده و این سخن مصداق شرک است و شما دارید مردم را در مقابل خدا می‌نشانید! وقتی گفته می‌شود نظام اسلامی دو بال دارد؛ یعنی اسلام و مردم، عده‌ای می‌گویند این بدان معناست که خدا در کنار مردم است و هرگونه برداشت دیگری شرک است در حالی‌که این طور نیست.

یادگار امام با ذکر مثالی گفت: پدر بر فرزند ولایت دارد. این امر مسلمی است و محدود به اسلام نیست و در حقوق سایر ملل هم هست. البته ممکن است میزان ولایت و سن و سالی که فرزند باید داشته باشد فرق کند. حالا اگر من بگویم شما باید به حرف پدرت گوش کنی اما دیگری به شما بگوید مبادا گوش کنی و باید فقط حرف خدا را گوش کنی. در حالی‌که خدا گفته باید به حرف پدر گوش کرد و در اینجا پدر در عرض خدا نیست. این جور نیست که بگوییم ولایت از دو ناحیه می‌آید؛  پدر و خدا.

وی اظهار کرد: اگر کسی بگوید مردم دخیل در مشروعیت هستند در حقیقت می‌گوید ولایت برای موضوعی قرار داده شده که عبارتست از اینکه عالم به احکام دین باشد که به آن فقاهت می‌گوییم)، مخالف الهوا باشد یعنی عدالت داشته باشد و سوم اینکه مردم او را قبول داشته باشند. آیا عدالت و فقاهت در عرض خداست که کسی رگ گردنش بیرون بزند و بگوید فقط خدا و فقاهت و عدالت نه؟ مشروعیت ناشی از فقاهت یعنی فقاهت داخل در موضوع اخذ شده و قید موضوع است. عدالت قید موضوع است و همین طور پذیرش مردم نیز قید موضوع است، کمااینکه از نگاه برخی رجولیت هم قید موضوع است.

سیدحسن خمینی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود حکومتی که اقبال عمومی ندارد، مشروع نیست، حکم خداست. اگر کسی می‌گوید خروج جامعه از حیثیت تأثیرگذاری، مخالفت با مشروعیت است، این بدان معناست که او دارد قیدی از قیود را از موضوعیت خارج می‌کند. ما در طول تاریخ خود بسیار حاکمانی داشته‌ایم که فقیه نبودند و فاسق بودند و می‌گفتیم حکومتشان حکومت جور است، چون قید موضوع را نداشته‌اند.

وی بیان کرد: وقتی می‌گوییم اقبال عمومی و نظر جمهور که بر مبنای حکم عقل همان نظر اکثریت است، شرط مشروعیت نظام است و انتخابات مشروعیت‌ساز است از این جهت است که اقبال عمومی در منظر امام، جزو موضوع است. همان خدایی که گفته اگر فقیه و عادل و آگاه به زمان نیستی، ولایت نداری، قید پذیرش مردم را نیز قرار داده است.

یادگار امام، این مسأله را فلسفه بعثت انبیا خواند و یادآور شد: قرآن نمی‌گوید «ما همه پیامبران را فرستادیم تا مردم را اقامه به قسط کنند» بلکه می‌گوید «پیامبران همه می‌آیند تا مردم «خودشان» اقامه به قسط و عدالت کنند». جامعه باید خودش همراه و همدل باشد. نمی‌شود برای مردم تصمیم‌گیری کرد.

وی تصریح کرد: دوستان انصاف داشته باشند و ببینند اگر آنچه واقع می‌شود مطابق ذائقه آنها نبود همین مقدار صحبت می‌کردند؟ قسط به چه معناست؛ عدالت. آزادی هم عدالت است. عدالت را تنزل دادن به عدالت اقتصادی، کشتن عدالت است. البته عدالت را از حوزه اقتصادی خارج کردن نیز دست بردن در مفهوم عدالت است. آزادی یعنی عدالت سیاسی، آزادی یعنی همان مقدار که شما حق داری صحبت کنی من هم حق دارم یا همان قدر که شما حق داری رای دهی من هم حق دارم. یعنی همان اندازه که شما حق داری نماینده خود را انتخاب کنی من هم حق دارم کسی که دلم می‌خواهد را انتخاب کنم. من نیز حق دارم آنی که دلم می‌خواهد انتخاب کنم. البته هر کدام مورد اقبال اکثریت واقع شد محل اطاعت است. نمی‌شود تو برای من منتخب معرفی کنی و بگویی بیا و به این رأی بده همان‌طور که من نمی‌توانم برای تو این کار را کنم. عدالت در حوزه اقتصادی نیز برای اینکه مارکسیستی معنا نشود، به معنای تساوی شرایط پیشرفت است. جامعه از این جهت وظیفه دارد و اتفاقا در دوره‌هایی از انقلاب این کار بسیار خوب انجام شده و در دوره‌هایی هم ضعیف بوده است.

یادگار امام گفت: آرمان ما باید توزیع فرصت‌های پیشرفت باشد که یکی از آنها علم است زیرا یکی از عوامل پیشرفت در هرم منزلت اجتماعی دانش است. توزیع فرصت دانش آموختن خود گام بزرگی است. حواسمان باشد تنزل عدالت به حوزه عدالت رفتاری، ناقص معناکردن عدالت است. عدالت در همه جنبه‌هایش آرمان ماست. البته هیچ‌کس معصوم نیست و ممکن است ما انسان‌ها هزاران اشتباه داشته باشیم.

سیدحسن خمینی گفت: آرمان انبیا که امام هم در همان راستا بود این است که مردم خودشان اقامه عدالت کنند. اگر بنده می‌خواهم برای آنها اقامه عدالت کنم، خروج از آرمان انبیا است. اینکه بعضی از دوستان گفتند بیاییم مدل چینی عمل کنیم نه شدنی است و نه مطابق با آرمان انبیا است. عدالت را باید در همه حوزه‌ها دید. علت‌یابی هم باید کرد. فقر معیشتی، فقر فرهنگی و مشکلات عمیق در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

وی در پایان تأکید کرد: همه باید نسبت به سرنوشت خود و خون شهدا حساس باشیم. باید نسبت به اصل انقلاب حساس باشیم و با حساسیت برخورد کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که نباید سخنانمان به دعواهایی منجر شود که احیانا اصل انقلاب از بین رود که توجه به این امر مسأله مهمی است.

در این مراسم ۷ نفر از اعضای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز به بیان نظرات خود پرداختند.

«علی‌اکبر قلی‌پور» دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما انقلاب نکردیم که با این مشکلات زندگی کنیم. سختی‌ها وجود دارد ولی حاکمیت نتوانسته فضا را برای جامعه و به ویژه ما جوانان فراهم کند. ما با خمودگی اجتماعی روبه‌رو شده‌ایم. همین اتفاقاتی که در انتخابات می‌افتد و همین فضایی که به اذعان نظر برخی تک‌بعدی به حساب می‌آید، خود یک خمودگی و رکود اجتماعی است و جامعه خود را محروم از حق تعیین سرنوشت می‌داند و این خود سرآغاز گسل و بحران جدید در جامعه خواهد شد.

«سیدمصطفی احمدی» دانشجوی دانشگاه تهران نیز گفت: این تاریخ با یکی از خطیرترین و سخت‌ترین گذرگاه‌های تاریخ جمهوری اسلامی گره خورده است. امام به نقش مردم و جایگاه آنها توجه بسیار زیادی داشته‌‎اند و این‌گونه استنباط می‌شود که هر قدر رای مردم کاهش یابد مشروعیت نظام

پایین می‌آید.

«کمیل یزدانی» دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: انتخابات ۱۴۰۰ امتحانی سخت و سرنوشت‌ساز برای ملت و نظام جمهوری است. تحریم انتخابات و نشر افکار عدم مشارکت به نوعی کمک به دشمن است. این انتخابات آزمایش مردم و مقامات نظام است. کاهش مشارکت جز تضعیف انقلاب و بی‌اعتبار کردن ایران در عرصه بین‌المللی و فشار مضاعف به اقشار آسیب‌پذیر جامعه نتیجه دیگری نخواهد داشت.

«امید هاشمی» دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی هم اظهار کرد: نامزدها به هر شیوه و روشی درصدد در اختیار گرفتن قدرت به نفع خود و جریان حزبی خود هستند و مردم جایگاهی در برنامه‌هایشان نداشته است. وضعیت امروز کشور معلول همان انتخابی است که از سال ۱۳۸۸ شروع شد و تا هم اکنون ادامه یافته است.

«نائمه علی‌نژاد» دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس هم گفت: جمهوریت نظام مورد تهدید جدی قرار گرفته است. با پیگیری اخبار و مسائل انتخابات امید داریم که بتوانیم آینده کشور را بسازیم. امام خمینی فرمودند اگر در ملتی اختلاف سلیقه نباشد آن ملتی ناقص است. ملت ما با تصمیم عده‌ای دچار انشقاق شده است.