یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر من از این ردصلاحیت‌ها نظام جمهوری اسلامی بیش از کاندیداها آسیب می‌بیند و سرمایه‌های خود را به راحتی از دست می‌دهد.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص اسامی منتشر شده تأیید صلاحیت‌شدگان، اظهار کرد: متأسفانه کاندیداهای یک جریان سیاسی و احزاب حذف شدند. هیچ‌کس فکر نمی‌‎کرد که چهره‌هایی مانند آقای جهانگیری و لاریجانی رد صلاحیت شوند. به لحاظ منطقی به هیچ وجه این موضوع پذیرفتنی نیست. آقای جهانگیری چهار سال پیش تأیید صلاحیت شدند و در طول این مدت در این شرایط مردانه پای همه مشکلات کشور ایستادند و کشور را در این شرایط دشوار جنگ اقتصادی اداره کردند. همچنین آقای لاریجانی، فردی که سه دوره رئیس مجلس بوده و به لحاظ فکری، مردم ایشان را می‌شناسند، رد شده است.

وی تأکید کرد: اشخاصی که ممکن بود در بین مردم امیدآفرین باشند، رد صلاحیت شدند؛ قانع‌کننده نیست که افرادی با سوابق جهانگیری و لاریجانی رد صلاحیت شوند. امیدواریم تجدیدنظری با مداخله مسئولان عالی نظام صورت بگیرد و شرایط یک انتخابات رقابتی فراهم شود.

وی افزود: روزهای کمی تا انتخابات باقی مانده است،‌ اما فضای انتخاباتی در کشور حاکم نشده و فضای سرد نسبت به گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. اشخاصی که ممکن بود در بین مردم امیدآفرین باشند و موجب مشارکت شوند، رد صلاحیت شدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: ما از این خبر شوکه شدیم و هنوز هم این خبر را باور نکردیم و افکار عمومی این موضوع را نمی‌پذیرند و قانع‌کننده نیست که افرادی با سوابق جهانگیری و لاریجانی رد صلاحیت شوند. این برخورد شورای نگهبان به معنای ذبح کردن نیروهای اصیل نظام است. امیدواریم تجدیدنظری با مداخله مسئولان عالی نظام صورت گیرد و شرایط یک انتخابات رقابتی فراهم شود.

قنبری ادامه داد: اگر رقابت نباشد، انگیزه مشارکت نیز به شدت کاهش می‌یابد و این برخورد در شرایط کنونی مناسب نیست. ما اشخاص کاربلد و توانمندی داریم اما این نوع برخورد بی‌مهری نسبت به آنان است و درخور نظام جمهوری اسلامی نیست.

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری اظهار کرد: اشخاص رد صلاحیت شده با دغدغه‌‎هایی که برای کشور داشتند و دارند وارد عرصه انتخابات شدند و برنامه ارائه کردند و احساس مسئولیت کردند که در عرصه حضور پیدا کنند. از بین بردن زمینه‌های حضور جریان‌های سیاسی و مایوس کردن مردم، کاری در جهت مصالح و منافع کشور و نظام تلقی نمی‌شود و همچنان امیدوار هستیم که تجدیدنظری با هدف توجه مصالح نظام و کشور صورت بگیرد. باید تحولی با لحاظ کردن مصالح کشور و نظام صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: چگونه آقای لاریجانی دو دوره تأیید صلاحیت شدند و چندین سال رئیس مجلس بودند؟ جایگاه رئیس مجلس جایگاه کمی نیست. اینها ابهامات جدی است و عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال می‌برد و به شورای نگهبان و جمهوری اسلامی ضربه می‌زند. فعلا این انتظار وجود دارد که تجدیدنظری در این خصوص صورت بگیرد.