سخنگوی دولت گفت: یک هزار نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهرها توسط هیأت نظارت رد صلاحیت شده‌اند؛ به عنوان مثال در شهرهای تهران، رشت، کرج و سمنان بیش از ۸۰ درصد رد صلاحیت داشته‌ایم.

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود در این خصوص افزود: نکته جالب این است که براساس آمار ارائه شده ۳ هزار و ۷۴۶ نفر از ردصلاحیت شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه‌ای نداشته‌اند، با این حال در هیأت نظارت رد صلاحیت شده‌اند.

وی تصریح کرد: بنا بر گزارش‌های وارده تعداد ۲۱ شهر به دلیل رد صلاحیت گسترده داوطلبان حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده و بیش از ۵۰ شهر دیگر نیز در معرض عدم حد نصاب هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این موضوع در یکی از جلسات دولت مورد بحث قرار گرفت، گفت: به نظر می‌رسد نتایج این نوع ردصلاحیت‌های گسترده موجب کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود.  وی افزود: وزارت کشور در حال رایزنی با مدیران ارشد مجلس در این زمینه می‌باشد که امیداریم با توجه به اینکه که مقام معظم رهبری همواره بر افزایش مشارکت در انتخابات تاکید فرموده‌اند، ریاست و هیأت رییسه مجلس در خصوص عملکرد هیأت نظارت تدبیری بیاندیشند تا انتخابات رقابتی که حضور همه دیدگاههای سیاسی در آن وجود داده باشد برگزار شود.

هنوز گزارشی درباره سرقت فایل صوتی ظریف ارائه نشده است

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود، در پاسخ به اینکه آیا عامل یا عاملین سرقت و انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف شناسایی شده‌اند، گفت: نهادهای مسئول پس از دستور رئیس جمهور پیگیر این موضوع هستند اما هنوز گزارشی از این پیگیری‌ها داده نشده است.

 وی افزود: مسئولان ذیربط به موقع در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهند کرد.